XHV03 Praktikum hudební výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 4 konzultace za semestr (v kombinované formě). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHV03/KombiSem01: každou sudou středu 9:00–10:50 učebna 21; a St 25. 9. 9:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
XHV03/PrezSem01: každou sudou středu 9:00–10:50 učebna 21; a St 25. 9. 9:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
XHV02 Hlasová výchova
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřený na praktické osvojení metodických postupů vedoucích k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickými hudebněvýchovnými výstupy a aktivitami v tzv. činnostním pojetí v rámci předškolního vzdělávání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student/ka: • schopen uplatnit metodické tvůrčí postupy vedoucí k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, představivosti a tvůrčího myšlení. Orientuje v základních hudebněvýchovných činnostech a dovede je využívat při práci s říkankou/básní, písní a elementární poslechovou skladbou; • má osvojené základní vědomosti a praktické dovednosti pro výběr vhodných písní a skladeb při jejich realizaci s dětmi předškolního věku; • je schopen využít hudební aktivity v rámci tematických celků, které projektuje v souladu s RVP PV.
Osnova
  • V předmětu Praktikum z hudební výchovy dochází k propojení doposud získaných praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi s dětmi předškolního věku. - Zpracování a předvedení aktivit zaměřených na rozvoj hudebních dovedností dětí předškolního věku s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (jazykové činnosti, literární a dramatická výchova, výtvarné činnosti apod.).
Literatura
    doporučená literatura
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
  • KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Praha: Portál, 2015.
  • BERÁNKOVÁ, E. Lidové písničky a koledy. Zpěvník více než 200 lidových písniček. Praha: Portál, 2004.
  • KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Vydavatelství PedF UK, Praha 2015, ISBN 978-80-7290-869-1.
  • KMENTOVÁ, Milena. Inspiromat pro učitelky MŠ. Nakladatelství FORUM s.r.o., Praha 2014, ISSN 2336-2537 (září). Autorka přispěla 7 aktivitami v části Hudební, taneční a dramatická výchova.
  • KMENTOVÁ, Milena. Logopedárium od A do Ž. Nakladatelství FORUM s.r.o., Praha 2015. (březen) část 7.61-7.76. ISBN 978-80-87983-02-7.
  • TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
  • KMENTOVÁ, Milena. Třída zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.
  • KOMÁROVÁ, Š. Muzikopohádky. Praha: Portál, 2021.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Zvířátka ve hře, písni a tanci. Praha: Portál, 2011.
  • KMENTOVÁ, Milena. Hudebně pohybové činnosti pro rozvoj řeči předškolních dětí. Metodické listy, samostatná příloha časopisu SOKOL. Česká obec sokolská, Praha 2014, roč. 71, č. 6.
  • KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko! Hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. Pro děti od 4 do 9 let; písničky na CD. Praha: Portál, 2009.
  • KOŠŤÁLOVÁ, M. – TVRĎOCHOVÁ, D. – KŘÍŽOVÁ, Ž. – BEJLKOVÁ, M. – KUKAČKOVÁ, M. Čtyři roční období – JARO. Aktivity a inspirace v MŠ pro čtyři roční období. Praha: Raabe, 2018.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • KOŠŤÁLOVÁ, M. – NOVÁKOVÁ, R. – SLAVÍKOVÁ, M. Čtyři roční období – LÉTO. Aktivity a inspirace v MŠ pro čtyři roční období. Praha: Raabe, 2018.
    neurčeno
  • KRÁL, R. – PAZOUR, J. Písničky na hraní. Písničky a hry rozvíjející hudební tvořivost dětí. Praha: Portál, 2014.
Výukové metody
Praktická průprava: deklamace, zpěv – jednohlasá píseň – doprovod na dětské hudební nástroje; taktování, poslech, pohyb a tanec. Zpracování a předvedení hudebněvýchovných aktivit s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: Zpracování písemné práce s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku v rozsahu cca 6–8 A4 normostran (ve dvojicích).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XHV03