XHV02 Základy hry na klavír a Hlasová výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 8 konzultací za semestr (v kombinované formě). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Marie Kábelová (cvičící)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Richter (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hra na nástroj:
- Cílem předmětu je rozvíjet elementární dovednosti studentů ve hře na klavír. Studenti budou schopni vytvářet předehry a dohry u lidových a umělých písní opatřených akordovými značkami, interpretovat drobné klavírní skladby vhodné k poslechovým a hudebně-pohybovým činnostem v MŠ.
Hlasová výchova:
- Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí. Součástí semináře je poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu – zdravý a kvalitní hlasový projev je důležitým vkladem do budoucího povolání každého učitele.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- vytvářet jednoduchý doprovod k lidovým a umělým písním opatřených akordickými značkami,
- hrát stupnice, obraty akordů a kadence v rámci běžně užívaných tónin,
- interpretovat jednoduchou přednesovou skladbu,
- zazpívat hlasová cvičení,
- aplikovat teoretické a praktické znalosti z pěvecké techniky do svého repertoáru.
Osnova
  • Hra na klavír: - Durové stupnice (C, D, E, F, G) a mollové harmonické stupnice (a, d, e) rovným pohybem nebo protipohybem (tzn. oběma rukama) v rozsahu alespoň jedné oktávy - Durové a mollové obraty akordů / akordové trojzvuky k daným stupnicím - Durové a mollové kadence k daným stupnicím - Interpretace přednesové skladby z oblasti elementární literatury (po konzultaci s vyučujícím) - Hra stylizovaného doprovodu 25 písní s předehrou a dohrou (+ zpěv): 21 písní z kapitoly 1.1 skripta Dagmar Ryšánkové + 4 písně umělé, z toho 2 od Ladislava Němce (z učebních materiálů předmětu v IS MU)
  • Hlasová výchova: - Transpozice různých typů hlasových cvičení s vlastním klavírním doprovodem v diatonické a chromatické modulaci - Nastudování a praktické předvedení 20 povinných písní (zpěv písní s doprovodem na klavír) - Aplikace získaných pěvecko-technických dovedností (teoretických i praktických) na vybranou pěveckou literaturu - Základní vědomosti z oblasti hygieny mluvního a zpěvního hlasu.
Literatura
    povinná literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol. 10. dotisk 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022, 99 s. ISBN 978-80-210-5726-5. info
    doporučená literatura
  • BARICKMAN, Christopher. Anglické písničky pro děti : [zpěvník]. Edited by Andrea Barickmanová - Pavel Novotný. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 40 s. ISBN 9788025116869. info
  • CHLÁDKOVÁ, Blanka. První pěvecké kroky: základní studijní úkoly, technické problémy a hlasová cvičení. Praha: Supraphon, 1988. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, domácí příprava
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet
Požadavky: prezentace praktických dovedností (viz osnova předmětu), povinná účast na výuce (80 %), domácí příprava
Informace učitele
Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí k vyučujícímu, u kterého předmět již studovali. Zdravý hlas bez chrapotu a šelestu, mluva bez logopedických vad.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2945
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.