XHVp08 Didaktika Hv 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se student: • orientuje v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní a elementární poslechovou skladbou; • má osvojené základní vědomosti a praktické dovednosti pro výběr vhodných skladeb a jejich realizaci s dětmi předškolního věku; • je schopen využít hudební aktivity v rámci tematických celků, které projektuje v souladu s RVP PV.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebněnaukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (jazykové činnosti, literární a dramatická výchova, výtvarné činnosti apod.).
Literatura
    doporučená literatura
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
    neurčeno
  • KOLÁTOROVÁ, Zuzana. Hudebně pohybová výchova v MŠ. 1. vyd. Praha: Lumen Vitale - Centrum vzdělávání, 2011, [10] s. ISBN 9788090486294. info
  • KURKOVÁ, Libuše a Petr EBEN. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. 5. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 58 stran. info
  • VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb : hudebně pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1972, 164 s. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv - jednohlasá píseň - doprovod na dětské hudební nástroje; taktování. Hra na klavír a zobcovou flétnu. Zpracování hudebněvýchovného projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v PV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika HV 1–3. Závěrečná zkouška se skládá z teoretické části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu aj.). b) Zpěv a hra na klavír: 10 lidových písní, 5 umělých písní. c) Hra na flétnu – 5 lidových písní (C, G, D, F dur). d) Zpracování závěrečné písemné práce zaměřené na hudební činnosti s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku v rozsahu cca 6–8 A4 normostran (ve dvojicích). e) Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v PV. f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě, viz níže. Studenti, kteří se účastní v~daném semestru studijního pobytu v~rámci Erasmus Plus budou mít za úkol následující: Pravidelně si kontrolovat učební materiály v~systému IS, kde bude vyučující postupně přidávat různé podpůrné studijní materiály. Na začátku semestru bude vložen seznam písní, které si mají studenti prakticky osvojit (hrou na klavír a zpěv) a také podmínky předmětu a zkoušky. Prezenční docházka se studentů na zahraničním výjezdu netýká, ale ostatní zadané výstupy/úkoly ano. Místo povinné docházky si vypracují celkem dvě závěrečné písemné práce zaměřené na hudební činnosti s~využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku v~rozsahu cca 6–8 A4 normostran. K~písemným výstupům studenti doloží veškeré použité zdroje, pracovní listy, kopie notací písní, básní apod. Vypracované práce nahrají studenti do odvezdávárny daného předmětu a informují o~tom i vyučující, a to nejpozději do konce podzimního semestru (cca poloviny prosince).
Informace učitele
Předmět si student/studentka zapisuje pouze při splnění předmětu XHVp07 nebo XHVp10. Jako studijní opora budou průběžně přidávány studijní materiály do složky Učební materiály předmětu XHVp08 v ISu.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XHVp08/um/
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XHVp08