XSPk01 Speciální pedagogika předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní vědomosti a poznatky z oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na děti předškolního věku. Zaměřit se na proces edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.Student získá základní dovednosti v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu si student osvojí základní terminologii oboru; bude se orientovat v legislativních opatřeních souvisejících se vzděláváním dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; bude se orientovat v jednotlivých typech postižení u dětí předškolního věku.
Osnova
  • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém předškolní péče o postižené, možnosti integrace, inkluze, legislativa. Základní terminologie, kategorie, metody ve speciální pedagogice předškolního věku. Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti reedukace, aplikace na dítě předškolního věku. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Prevence, oblasti speciálně pedagogické diagnostiky u dětí v předškolním věku.
Literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005, 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
Výukové metody
Přednáška a seminář - doplněna bude interaktivní diskusí na vybrané téma.
Metody hodnocení
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve školním inkluzivním prostředí – seminární práce. Práce bude zavěšena do odevzdávárny předmětu do 31.12.2022. Typ výuky: přednáška, způsob ukončení zkouškou + seminář.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.