PdF:ZeC101 Úvod do studia: myslet jako ge - Informace o předmětu
ZeC101 Úvod do studia: myslet jako geograf
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 20 hod. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 4. 10. 9:00–12:50 učebna 5a, Pá 18. 10. 13:00–16:50 učebna 5a
- Předpoklady
- Předpokladem je znalost geografického učiva a aplikace geografických dovedností v rozsahu učiva základní školy a gymnázia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět představuje geografii jako vědní disciplínu s metodami výzkumu, s objektem a předmětem studia a dílčími disciplínami. Zaměřuje se na rozvoj geografického myšlení a budování identity učitele geografie.
Cíle:
Studující
- definuje objekt a předmět studia geografie včetně metod geografického výzkumu;
- uvádí příklady technologií a forem terénní výuky využitelných ve výuce geografie;
- zařazuje geografické učivo do tematických okruhů RVP ZV vzdělávacího oboru zeměpis. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude studující schopen:
- popsat strukturu geografických disciplín a jejich vzájemné souvislosti,
- vyjmenovat české a mezinárodní geografické společnosti, základní zdroje geografických dat, jak pro odborné analýzy, tak pro využití ve školní praxi,
- vybrat a použít vhodné metody geografického výzkumu,
- využít pro práci geografa základní nástroje ICT;
- klást relevantní geografické otázky,
- popsat formy terénní výuky, její benefity a bariéry pro geografické vzdělávání,
- zařadit vybrané geografické učivo do struktury RVP ZV. - Osnova
- Sylabus seminářů:
- 1a) Úvod do studia geografie, postavení geografie v systému věd, 1b) Historie geografie – od popisu ke geografickému myšlení
- 2) Metody v geografii
- 3) Technologie a terénní výuka ve výuce geografie
- 4) RVP ZV a koncepty ve výuce geografie
- 5) Propojení výuky na KGE
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2021. info
- doporučená literatura
- MCINERNEY, Malcolm, John BUTLER, Susan CALDIS, Stephen CRANBY, Susanne JONES, Mick LAW, Alaric MAUDE a Rebecca NICHOLAS. Teaching secondary geography. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2022, xi, 314. ISBN 9781108984638. info
- Výukové metody
- seminář, skupinová/individuální práce, práce v terénu
- Metody hodnocení
- Pro získání zápočtu je nezbytné splnění zadaných cvičení ve stanoveném termínu. Poté následuje písemný test z teorie, který je třeba absolvovat na min. 60 %. Studující zároveň předkládá portfolio cvičení za 1. semestr studia.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ZeC101