PdF:BIp024 Systém vyšších rostlin pro uči - Informace o předmětu
BIp024 Systém vyšších rostlin pro učitele
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. Posoudit zpracování vybraného botanického tématu v různých učebnicích přírodopisu 2. Vytvořit jednoduchou určovací pomůcku (klíč, atlas) pro vybranou skupinu rostlin 3. Navrhnout didaktické zpracování konkrétního botanického tématu 4. Čerpat rozšiřující botanické informace z jiných zdrojů (knihy, časopisy) 5. Charakterizovat vybrané skupiny cévnatých rostlin, vyskytující se v České republice
- Výstupy z učení
- - student používá správnou odbornou botanickou terminologii a je schopen vybrat pojmy a jevy odpovídající úrovni žáků ZŠ - student vybírá a ve výuce využívá modelové organismy pro dokladování vybraných pojmů a jevů související s botanikou vyšších rostlin - student pracuje s rostlinným materiálem a zpracovává jej do podoby didaktických prostředků pro potřeby výuky na ZŠ - student vybírá vhodné příklady dokladující vliv člověka na přírodu s důrazem na ochranu a tvorbu životního prostředí
- Osnova
- Osnova předmětu: 1. Výtrusné rostliny ve výuce na ZŠ 2. Nahosemenné rostliny ve výuce na ZŠ 3. Krytosemenné rostliny ve výuce na ZŠ 4. Botanické učivo v současných učebnicích přírodopisu 5. Analýza a hodnocení zpracování vybraných botanických témat v učebnicích přírodopisu 6. Typy určovacích pomůcek v botanice a práce s nimi, návrh a tvorba určovacího klíče 7. Odborné časopisy a jejich využití ve výuce 8. Sbírka a výstavka přírodnin 9. Didaktické hry ve výuce botaniky 10. Lapbook - teoretická příprava 11. Zpracování podkladů pro lapbook 12. Tvorba a prezentace lapbooku
- Literatura
- DANIHELKA, Jiří; Jindřich CHRTEK a Zdeněk KAPLAN. Checklist of vascular plants of the Czech Republic. Preslia. Praha: Česká botanická společnost, 2012, roč. 84, č. 3, s. 647-811. ISSN 0032-7786. URL info
- PRACH, Karel; Milan ŠTECH a Pavel ŘÍHA. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vydání. Praha: Scientia, 2009, 151 stran. ISBN 9788086960463. info
- MÁRTONFI, Pavol. Systematika cievnatých rastlín. 3. vyd. V Košiciach: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2007, 220 s. ISBN 9788070976944. info
- CHYTRÝ, Milan; Martin KOČÍ; Kateřina ŠUMBEROVÁ; Jiří SÁDLO; František KRAHULEC; Petra HÁJKOVÁ; Michal HÁJEK; Aleš HOFMANN; Denisa BLAŽKOVÁ; Tomáš KUČERA; Jan NOVÁK; Marcela ŘEZNÍČKOVÁ; Tomáš ČERNÝ; Handrij HÄRTEL; Deana SIMONOVÁ; Lubomír TICHÝ; Ilona KNOLLOVÁ; Zdenka OTÝPKOVÁ; Jiří DANIHELKA; Ondřej HÁJEK; Klára KUBOŠOVÁ; Katrin KARIMOVÁ a Jiří ROZEHNAL. Vegetace České republiky 1. Travinná a keříčková společenstva. Praha: Academia, 2007, 526 s. ISBN 978-80-200-1462-7. URL info
- Nepůvodní druhy fauny a flóry České republiky. Edited by Jiří Mlíkovský - Petr Stýblo. Praha: ČSOP, 2006, 496 s. ISBN 8086770176. info
- Výukové metody
- Přednáška, rozhovor, diskuze, práce s textem, prezentace tématu, skupinový projekt.
- Metody hodnocení
- 1. aktivní účast na cvičeních 2. zpracování zadaných témat a jejich prezentace ve cvičení
- Informace učitele
- Předmět slouží také jako příprava na botanickou část magisterských státnic z učitelství přírodopisu (repetitorium), je proto určený především studentům, kteří půjdou v následujícím semestru ke státnicím. Pro studenty jiných oborů a ročníků tedy není vhodný.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/BIp024