PdF:CJc503 Úvod do studia ČJ - Informace o předmětu
CJc503 Úvod do studia českého jazyka
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/0/.7. 10 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. Adriana Válková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJc503/OS01: Pá 3. 10. 16:00–18:50 Virtuální místnost, Pá 14. 11. 8:00–10:50 Virtuální místnost, Pá 12. 12. 14:00–17:50 Virtuální místnost, I. Kolářová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku českého jazyka a literatury - webinář (program PdF, C-DAPCJ)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku českého jazyka a literatury - webinář (program PdF, C-25DAPCJ)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy - způsobilost vyučovat další předmět - webinář (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- 1) V předmětu se studenti/studentky seznamují:
- se základními jazykovědnými termíny, které budou využívat při studiu jednotlivých disciplín;
- a s pojetím jazyka, řeči a mluvy a jejich vzájemného vztahu především tak, jak je vysvětluje strukturální lingvistika, tj. s vysvětlením jazyka jako znakového systému a řeči nebo mluvy jako specificky lidské činnosti využívající jazyk;
- se základními poznatky o počátcích a vývoji jazyka;
- se současnou jazykovou situací v České republice a v Evropě, s jazyky a jazykovými rodinami;
- s národním jazykem a jeho stratifikací.
Studenti/studentky získají vědomí o nezbytnosti přihlížení k poznatkům z jiných oborů pro pochopení podstaty jazyka a jeho původu, pro vysvětlení pozice češtiny a jiných jazyků v Evropě.
2) Studenti/studentky se seznamují se základními principy komunikace a fungování jazyka jako specificky lidského prostředku komunikace. Současně poznávají jazykové a komunikační normy a potřebu jejich respektování v kulturně odlišném prostředí.
3) Studenti/studentky se seznamují s funkcí českého jazyka v pedagogické praxi zejména pro rozvoj komunikačních kompetencí a pro úspěšné studium dalších předmětů. Současně se seznamují s jazykovými e-zdroji a jejich využitím v praxi. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka:
a) orientuje se v základních termínech lingvistiky, zná terminologii základních a vybraných speciálních jazykovědných disciplín, které využije v teoretických lingvistických předmětech i ve výuce českého jazyka a slohu v pedagogické praxi;
b) dokáže popsat současné jazykové e-zdroje a jejich využití pro výuku češtiny.
c) zná jazyky světa a Evropy, dokáže vysvětlit jazykovou situaci v Česku, v Evropě a ve světě žákům základní a střední školy;
d) uvědomuje si potřebu čerpání znalostí z jiných oborů, která jej/ji v praxi povede k profesní spolupráci s jinými učiteli;
e) chápe neustále se měnící jazykovou situaci, ale také proměny češtiny v komunikaci, které jej/ji vedou k soustavnému dalšímu vzdělávání. - Osnova
- 1. blok: Jazyk. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč. Řeč a mluvení jako činnost. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost.
- Původ, vznik a vývoj jazyka.
- Jazyky přirozené. Jazyky umělé speciálních oborů a mezinárodní umělé jazyky.
- Jazyková situace v České republice a v současné Evropě.
- 2. blok: Národní jazyk a jeho stratifikace. Jazyková politika. Jazyková kultura. Komunikace. Komunikativní situace, komunikativní funkce. Český jazyk jako jazyk mateřský a jazyk cizí.
- 3. blok: Klasifikace jazyků. Postavení jazyků v evropských zemích. Bilingvismus, diglosie. Společenský referenční (jazykový) rámec. Jazykový pas.
- 4. blok: Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Lingvistika a další disciplíny (sémantika, pragmatika). Základní lingvistické pojmy. Struktura jazyka. Jazykové roviny. Jednotky jazykových rovin (foném, morfém, syntagma, věta, text). Gramatické kategorie. Základní termíny.
- 5. blok: Nástin vývoje lingvistiky. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
- Interaktivní osnova je předběžně uspořádaná podle aktuální datace v rozvrhu.
- Literatura
- povinná literatura
- ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda : přehled a slovníky. Vydání 4., v Karolinu 2.,. Praha: Karolinum, 2011, 380 stran. ISBN 9788024619460. info
- ŠMERK, Pavel; Karel PALA a Markéta PRAVDOVÁ. Internetová jazyková příručka. 2010. URL info
- ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka : (pro bohemisty). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 81 s. ISBN 8021013931. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie; Miloš DOKULIL; Zdeněk HLAVSA; Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
- neurčeno
- https://www.czechency.org/slovnik/
- Nový encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. První vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016, Strana 110. ISBN 9788074224829. info
- NEKVAPIL, Jiří; Marián SLOBODA a Peter WAGNER. Multilingualism in the Czech Republic :basic information. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2009, 117 s. ISBN 9788071065814. info
- Výukové metody
- - První setkání je koncipováno pouze jako přednáška se závěrečným shrnutím na základě předem poskytnutých otázek.
- Každé další setkání začínám stručným opakováním vybraných poznatků z předchozí přednášky. Po každé přednášce proběhne shrnující opakování.
- Vybraná témata (jazykovědné disciplíny a základní jazykovědná terminologie, jazyky světa a slovanské jazyky) jsou určena k samostudiu.
K předmětu je přiřazena interaktivní osnova. V ní je studujícím před každým blokem výuky poskytnuta osnova témat, opakující a závěrečné shrnující otázky.
Po uzavření každého tématu je studujícím poskytnuta celá přednášková prezentace.
Každé téma si mohou studující a zopakovat pomocí testů tvořených ze sad otázek, ze kterých vychází i závěrečná písemka. - Metody hodnocení
- Závěrečné kolokvium prověří znalosti dané osnovou předmětu ONLINE PÍSEMKOU, která obsahuje testové = uzavřené i otevřené otázky. Odpovědi jsou bodovány. Úspěšné zvládnutí předpokládá zisk minimálně 75 % bodů.
- Informace učitele
- V případě zahraniční mobility student/ka sleduje interaktivní osnovu a plní všechny povinnosti, které jsou zadávány, zejm. průběžné (seminární a domácí) úkoly.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/CJc503