PVC005 Základy sociální pedagogiky - teorie a metody

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je otevřít téma významu prostředí člověka pro jeho rozvoj.
Výstupy z učení
Studující se budou orientovat v oblastech sociální pedagogiky. Budou schopni definovat pojmy v této oblasti a aplikovat poznatky do praxe.
Osnova
1. Základní vhled do sociální pedagogiky – člověk v prostředí, typologie prostředí, pedagogizace prostředí. 2. Socializace jako celoživotní proces. Jak pracovat s mladou generací. 3. Hodnoty, hodnotová výchova mladé generace, axiologická dimenze pedagogické práce. 4. Sociální role a sociální učení jako důležitá součást pedagogického procesu. 5. Sociální patologie a sociální deviace. Normy ve společnosti a jejich konstrukce. Sociální patologie ve skupině; šikana, agresivita, kyberšikana. Jak jim předcházet. Prevence sociálně patologického chování.
Literatura
    doporučená literatura
  • LORENZOVÁ, Jitka. Sociální pedagogika : věda, praxe a profese v souvislostech. Vydání: první. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2023, 429 stran. ISBN 9788075921673. info
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. 1.vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, četba.
Metody hodnocení
Písemný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.