PdF:Ped1170 Výzkum v pedagogické praxi - Informace o předmětu
Ped1170 Výzkum v pedagogické praxi
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/1/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( Ped3170 Research in Education ) && SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 75 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s konkrétní podobou výzkumu, který je přínosný pro učitele a další pedagogické pracovníky, jako jsou asistenti pedagoga. Studenti budou vybaveni základními metodologickými znalostmi a dovednostmi potřebnými k realizaci pedagogického výzkumu v praxi. Kurz se zaměřuje na praktickou aplikaci výzkumných postupů a jejich relevanci pro zlepšení výuky a vzdělávání ve školním prostředí.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
1) Znát základní přístupy ke zkoumání edukační reality, zejména ke zkoumání chování a postojů aktérů školního vzdělávání a výsledků vzdělávání.
2) Naplánovat, zrealizovat a evaluovat jednoduchý projekt výzkumu, zejména akčního typu.
3) Provést systematickou rešerši v souvislosti s výzkumnou otázkou.
4) Navrhnout a odůvodnit vhodný design výzkumu, metody sběru dat, vzorek a postupy analýzy dat v rámci výzkumné otázky a následně tento plán zrealizovat v malém výzkumu.
5) Zpracovat data, interpretovat výsledky a představit je písemně i ústně v souladu pravidly normy APA. - Osnova
- Osnova přednášek
- 1) Výzkum ve vazbě na školní praxi: Přístupy, aktéři, účast ve výzkumu, data, využití výsledků. Designy a typy výzkumu: Kvalitativní, kvantitativní a smíšený výzkum. Akční výzkum. Příklady realizovaných výzkumů a jejich využití. Postup výzkumu. Systematická rešerše literatury, využití AI. Citační a publikační norma APA7.
- 2) Projekt výzkumu (výzkumný problém, otázka, hypotézy, proměnné a operacionalizace, výběr a velikost vzorku, volba metod sběru a analýzy dat). Struktura výzkumné studie (IMRAD). Přehled metod sběru dat. Validita, reliabilita.
- 3) Metody sběru dat: Rozhovor, pozorování, sběr dokumentů a produktů činnosti.
- 4) Kvalitativní analýza dat: Zpracování terénních poznámek a transkriptů. Kódování a interpretace dat – vybrané postupy.
- 5) Metody sběru dat: Dotazník, test, (kvazi)experiment.
- 6) Kvantitativní analýza dat: Tvorba datové matice a čištění dat. Základní deskriptivní statistika. Grafické zobrazení výsledků a interpretace.
- Osnova seminářů
- 1) Výzkum ve vazbě na školní praxi, jeho význam. Postup a projekt výzkumu, formulace výzkumné otázky a rešerše literatury s pomocí AI, norma APA.
- 2) Rozhovor: Tazatelské schéma a otázky, techniky dotazování, informovaný souhlas, záznam, transkripční pravidla, transkript.
- 3) Pozorování: Tvorba kategoriálních systémů a záznamových archů, videozáznam. Kvalitativní analýza dat.
- 4) Dotazník: Konstrukce položek, online sběr dat, tvorba datové matice, příprava dat.
- 5) Deskriptivní statistická analýza dat: Software, grafické zobrazení výsledků.
- 6) Prezentace a publikování výsledků výzkumu: IMRAD, APA, evaluace kvality výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Univerzita Komenského. Dostupné z~http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
- Švaříček, R. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
- Citační a publikační norma APA7: https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa
- doporučená literatura
- Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálně vědních dat (nejen) v SPSS. MU.
- Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2. rozšířené vyd.). Paido.
- Hendl, J. (2023). Kvalitativní výzkum. Portál.
- Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (6. vyd.). Sage.
- Gall, J. P., Gall, M. D., & Borg, W. R. (2013). Applying educational research: How to read, do, and use research to solve problems of practice (6. vyd). Pearson.
- Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum.
- Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. ČŠI. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy
- Mezinárodní šetření TIMSS 2019: Národní zpráva. ČŠI. https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Mezinarodni-setreni-TIMSS-2019-Narodni-zprava
- Národní zpráva PISA 2022: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace-a-ostatni-vystupy/Narodni-zprava-PISA-2022
- Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, T., Chvál, M., & Walterová, E. (2011). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Karolinum.
- Vlčková, K., Lojdová, K., Lukas, J., Mareš, J., Šalamounová, Z., Kohoutek, T., Bradová, J., & Ježek, S. (2015). Z~posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Munipress. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/index.php/munis
- Výukové metody
- Přednáška a seminář v prezenčním studiu se konají vždy jednou za 14 dní, což znamená 6 setkání během semestru. Každé setkání trvá dvě vyučovací hodiny (50 + 50 minut). Semináře zahrnují skupinovou práci, individuální projekty, diskuse a prezentace domácích úkolů. V kombinovaném studiu jsou 4 + 4 hodiny povinné výuky. Pro studenty je k dispozici interaktivní osnova s učebními materiály, která slouží k přípravě na výuku.
- Metody hodnocení
- • Studenti vypracovávají individuální portfoliový úkol, který odevzdávají v elektronické podobě v souladu s normou APA7 do odevzdávárny v učebních materiálech v IS. Úkol se v prezenčním studiu odevzdává před posledním seminářem, přičemž dodržení termínu je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu. Pokud je potřeba, je možné provést dvakrát opravu odevzdání úkolu (čerpání opravného termínu). Pozdní odevzdání se považuje za opravný termín, který končí 10. ledna (úkol se odevzdává do složky pro opravné termíny). V kombinovaném studie je termín řádného odevzdání práce 10.1.
• K absolvování předmětu je potřebná aktivní účast ve výuce, která zahrnuje přípravu na výuku, plnění průběžných úkolů, předcházející četbu k výukovým setkáním a aktivní zapojení do diskusí a aktivit. Student prezenčního studia má právo na jednu neomluvenou neúčast. U kombinovaného studia je výuka povinná.
• Pro úspěšné splnění předmětu je třeba úspěšně absolvovat znalostní test, který se koná na konci semestru. Studenti mohou test napsat i v případě, že dosud neodevzdali portfoliový úkol.
•Předmět má rozsah 4 kreditů ECTS, což odpovídá dle studijního řádu MUNI 100-120 hodinám práce. Z toho připadá 12 hodin na semináře, 12 hodin na přednášky (u kombinovaného studia 8 hodin) a zbývajících 76-96 hodin je vyhrazeno pro přípravu na výuku, vypracování portfoliového úkolu a přípravu na test. - Náhradní absolvování
- Studenti vyjíždějící na STÁŽ se registrují do seminární skupiny pro studenty na stáži ERASMUS. V rámci stáže či po ní plní portfoliový úkol a realizují test. Na test se přihlašují na všechny vypsané termíny jako řádné. S pokyny je kontaktuje vyučující. Předmět je možné splnit i v navazujícím semestru a také podobným kurzem v zahraničí.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9823;kod=Ped1170;predmet=1710456;uvodnik=a
Výuka kombinovaného studia: SZ6031/01 (6 h): Pá 3. 10. 9:00–11:50 C2 učebna, Pá 14. 11. 9:00–11:50 C2 učebna, J. Mareš (Katedra psychologie) Výuka prezenčního studia: SZ 6006 Přednáška výzkum prezenční každé liché pondělí 12:00–13:50 A1 učebna SZ6006/01: každé liché úterý 12:00–13:50 D44 učebna, K. Vlčková SZ6006/02: každé sudé úterý 12:00–13:50 D44 učebna, K. Vlčková SZ6006/03: každé liché úterý 16:00–17:50 D42 učebna, K. Vlčková SZ6006/04: každé sudé úterý 16:00–17:50 D42 učebna, K. Vlčková SZ6006/05: každou lichou středu 12:00–13:50 D44 učebna, K. Vlčková SZ6006/06: každou sudou středu 12:00–13:50 D44 učebna, K. Vlčková SZ6006/07: každé liché úterý 8:00–9:50 D44 učebna, L. Viktorová SZ6006/08: každé sudé úterý 8:00–9:50 D44 učebna, L. Viktorová SZ6006/09: každé liché pondělí 15:00–16:50 D11 učebna, L. Viktorová SZ6006/10: každé sudé úterý 9:00–10:50 D42 učebna, K. Zvončáková SZ6006/11: každé liché pondělí 14:00–15:50 D44 učebna, M. Fico SZ6006/12: každé sudé pondělí 14:00–15:50 D44 učebna, M. Fico SZ6006/13: každý lichý čtvrtek 10:00–11:50 D42 učebna, M. Fico SZ6006/14: každý sudý čtvrtek 10:00–11:50 D42 učebna, M. Fico SZ6006/15: každý lichý čtvrtek 12:00–13:50 D42 učebna, M. Fico SZ6006/16: každý sudý čtvrtek 12:00–13:50 D42 učebna, M. Fico SZ6006/17: každé liché úterý 12:00–13:50 D112 učebna, J. Obrovská SZ6006/18: každé sudé úterý 12:00–13:50 D112 učebna, J. Obrovská SZ6006/19: každé liché úterý 14:00–15:50 D11 učebna, J. Obrovská SZ6006/20: každé sudé úterý 14:00–15:50 D11 učebna, J. Obrovská SZ6006/21: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Zvončáková - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9823;kod=Ped1170;predmet=1710456;uvodnik=a
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Ped3170 Research in Education
!NOWANY(Ped1170)
- Ped3170 Research in Education
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/Ped1170