SO210 Kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/2/0. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO210/KombiSem01: Pá 31. 10. 9:00–12:50 D114 učebna, 14:00–17:50 D114 učebna, So 22. 11. 9:00–12:50 D114 učebna, J. Němec
SO210/PrezSem01: Po 8:00–9:50 E29 Skupinová pracovna, J. Němec
Předpoklady
Předmět navazuje na odborné metodologické znalosti a dovednosti z bakalářského studia. Očekávány jsou vědomosti z kurzu Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu (SO122).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvinout znalosti z bakalářského kurzu a prohloubit znalosti zejména z oblasti kvantitativního výzkumu a analýzy adt. Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme: •dovednost zpracovat koncept výzkumné studie, včetně kritické reflexe a respektování formálních náležitostí •analyzovat data nominální, ordinální, metrická a poměrová 
•analyzovat vícerozměrná data a umět interpretovat základní grafy 
•navrhnout komplexní kvantitativní výzkumné šetření nebo výzkumné šetření založené na smíšeném designu
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• popsat rozdíly laického a vědeckého poznávání reality
• definovat rozdíly kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, opírající se o znalost odlišných teoretických východisek (filozofií), cílů, metod, sběru a analýze dat, produkce rozmanitých teorií atd.
• orientovat se v základních kvalitativních výzkumných strategiích, definovat rozdíly mezi jednotlivými strategiemi (případová studie, etnografický výzkum, biografický výzkum atd.)
• prokázat znalost základních metod sběru údajů a schopnost jejich analýzy (viz seminární cvičení)
• orientovat se v zásadách vědecké práce (práce se zdroji) a respektovat etické principy při práce s daty, respondenty a vědeckými zdroji
• realizovat návrh kvalitativního i kvantitativního výzkumného šetření, sestavit projekt výzkumně orientované diplomové práce
• orientovat se v základních charakteristikách proměnných (kvalitativních i kvantitativních) a navrhnout způsob analýzy dat
• analyzovat data na deskriptivní úrovni, testovat hypotézy, identifikovat korelační a kauzální vztahy mezi proměnnými
• ovládat software Statistica nebo vhodný ekvivalent
Osnova
  • Tématické okruhy konzultací a samostatného studia
  • 1) Uvedení do základů metodologie (základní pojmy) – viz též kurz z bakalářské úrovně Vztah mezi metodologií a sociální pedagogikou. Metodologie a výzkum sociálně pedagogické reality (rozdíl mezi přírodní a individuální realitou). Metodologické prostředky a cíle poznávání (epistémé, techné, doxa). Kvalitativní a kvantitativní metody. Analytické myšlení (statistická, kauzální, relační, historiografická analýza, operacionalizace, práce s daty aj.) Metodologie a humanitní disciplíny. Otázky kauzality a vědeckého zákona. Metodologické otázky sociální vědecké komunikace a interpretace. Deskripce a odborný jazyk, predikce a explanace.
  • 2) Paradigmata v metodologii jako sociální fenomén
  • Orientace v základních paradigmatech a sociálních teoriích (viz též předmět Analýzy sociálně pedagogických teorií). Změny vědeckého paradigmatu: pozitivizmus (sociální pozitivizmus), darwinismus (sociální darwinismus), behaviorismus, pragmatismus, existencionalismus, marxismus, socialismus, systémové (strukturální) modely, realismus, empirismus, fenomenologie aj. Paradigma v metodologii pedagogiky a sociální pedagogiky. Kulturní odlišnosti a aspekty metodologie.
  • 3) Metodologický a odborný text
  • Formy odborného sdělení, koncept výkladu tématu, odborná stať, studie, odborné sdělení, esej, recenze, anotace, seminární projekt, diplomová práce, výzkumná práce apod. Vědecká informace a běžné informace. Pedagogická a sociální informace a její metodologická hodnota, význam a smysl. Fakta a faktografická hodnota informace.
  • 4) Kvalitativní metody, pedagogické a sociální jevy (viz bakalářský stupeň metodologické průpravy)
  • Identifikace sociálně pedagogických jevů. Sociální chování a vlivy výchovy a kultury. Rozmanitost sociální reality. Soubory sociálních poznatků, rozložení dat, vlastnosti, charakteristiky a jejich interpretace. Kvalitativní metody a teorie, její sociální pojetí. Terénní výzkum. Pojetí kategorie a její kódování, dimenze. Paradigmatický model kvalitativního výzkumu. Vztahy mezi kategoriemi, kontextuální podmínky pozorování. Induktivní a deduktivní postupy. Teoretické rámce – konceptualizace příběhu. Znaky a vlastnosti teorie. Analytický pohled na jevy a procesy. Interakční vlivy a matice. Hermeneutická koncepce, fenomenologická škola, Frankfurtská škola, vliv kognitivní a humanistické psychologie. Kombinování kvalitativních metod, triangulace. Kvalitativní pozorování, dotazování, rozhovor aj. Struktura písemné zprávy o kvalitativním výzkumu. Principy kvalitativního výzkumu, výzkumný problém, zdroje výzkumných problémů, formulování výzkumných otázek. Teoretická citlivost, definice a její zdroje (vztah mezi tvořivostí a vědou), práce s literaturou, definice pojmů.
  • 5) Kvantitativní metody a zkoumání pedagogických a sociálních jevů Pozorování - pozorování jako výzkumná metoda, jeho struktura a možnosti poznání (dlouhodobé x krátkodobé, introspekce a extrospekce, přímé a nepřímé, standardizované a nestandardizované). Výsledky pozorování. Reliabilita a validita pozorování, možné zdroje chyb. Rating - rating a jeho užití v pedagogickém výzkumu. Definice, kategoriální, numerická, posuzovací, grafická a kumulativní škála. Praktická konstrukce položek různého typu. Dotazník (anketa) -druhy položek a jejich konstrukce, Likertova škála a škálové položky v dotaznících. Zásady konstrukce dotazníku (jasnost a srozumitelnost položek, jednoznačnost atd.). Kategorizace a systematizace získaných dat, třídění prvního, druhého a třetího stupně. Interpretace výsledků třídění. Rozhovor, interwiev, beseda - druhy (výzkumný, diagnostický, psychoterapeutický). Formy rozhovoru (individuální, skupinový atd.). Výzkumná specifika rozhovorů. Projektivní metody - výhody a nevýhody projekčních technik. Verbální metody (asociační experiment, testy nedokončených vět, projektivní interview. Grafické techniky (např. analýza kresby) a manipulační techniky (např. test ohýbání drátu). Obsahová analýza - analýza osobní dokumentace, analýza školské a školní dokumentace, analýza odborného textu. Sémantické metody - sémantický diferenciál, Význam metody a možnosti využití, bipolární škály a faktor hodnocení, aktivity a potence (popřípadě i další). Konstrukce sémantického diferenciálu, grafické znázornění výsledků. Metody měření sociálních vztahů - sociometrické techniky, SORAD, zkoumání preferenčních postojů. Q-metodologie - význam a použití metody (některé možné příklady), tzv. q-typy, q-třídění, minimální q-třídění, třídění strukturované a nestrukturované. Testy - pojmové vymezení, druhy testů. Psychologické - testy inteligence (A. Binet, J. P. Guilford R. B. Cattell atd.), testy osobnosti (Eysenckův osobnostní dotazník, TEZADO a jiné), testy psychomotorické. Testy vědomostí a dovedností a jejich klasifikace, druhy testových úloh (otevřené a uzavřené úlohy), Zásady tvorby didaktických testů. Experiment - možné využití ve vědeckém výzkumu, druhy experimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), pravidla pro realizaci experimentu.
  • 6) Statistické zpracování a interpretace dat, základy ovládání software Statistica/JASP
  • Základní pojmy – Popisná i induktivní statistika, míry centrální tendence, průměr, modus, modus, směrodatná odchylka, rozptyl, míra šikmosti a špičatosti, histogram. Předpokládá se dovednost v užití interpretačních postupů na základě znalosti popisné statistiky. Statistická indukce – statistický odhad, testy normality rozdělení, testování hypotéz, chí-kvadrát, t-testy, korelační analýza, regresní analýza, analýza rozptylu. Vícerozměrné statistické metody – analýza hlavních komponent, faktorová analýza, shluková analýza, shluková analýza. Základy práce s programem Statistica – popis základní oken v programu statistica, práce se vstupními daty, kontrola dat, tvorba tabulek a práce s nimi, zobrazování dat, grafy vstupních dat, grafy bloku dat, výstupy, pracovní sešity a protokoly, úprava grafů.
Literatura
    povinná literatura
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
  • Předmět má k dispozici detailní interaktivní osnovu a to včetně distančních studijní opor, videí apod.
    doporučená literatura
  • HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 372 stran. ISBN 9788026211921. info
  • MAREŠ, Petr; Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. První. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. info
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003, xxvi, 246. ISBN 0761924426. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • HENDL, Jan. Statistika v aplikacích. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 455 stran. ISBN 9788026207009. info
  • WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika : z pohledu psychologie. Edited by Nigel Holt - Robert Lewis, Translated by Ondřej Novák. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 218 stran. ISBN 9788024739205. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
  • SARANTAKOS, Sotirios. Social research. 3rd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2005, xxxi, 464. ISBN 1403943206. info
  • MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
    neurčeno
  • SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie : fotografie jako výzkumná metoda. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 168 s. ISBN 9788086429779. info
Výukové metody
badatelsky orientovaná výuka, veřejná oblajoba a honocení studentských projektů, diskuse, domácí cvičení
Metody hodnocení
Předmět probíhá prezenční/kombinovanou formou. Studenti vypracují studentská cvičení (viz interaktivní osnova předmětu) podle zadání vyučujícího a obhájí ho před seminární skupinou. Předmět je zakončen závěrečným písemným testem. Test obsahuje 40 položek. Úspěšná hranice je 27 bodů. Studující vybírají ze čtyř nabízených možností, právě jedna je správná. Za špatnou odpověď se odečítá 0,25. Test probíhá online, časový limit je 30 minut. Doporučuji se na test připravovat průběžně během celého semestru. Obsah testu vychází ze znalosti studijních textů interaktivní osnovy a dále literatury, která je označena jako povinná.
Náhradní absolvování
Studující pobývající na studijním pobytu v zahraničí (Erasmus+ aj), se individuálně domluví s vyučujícím na způsobu ukončení předmětu.
Informace učitele
Na začátku předchozího semestru jsou studenti podrobně seznámeni s obsahem seminárních prací a úkolů, které postupně plní. Všechny práce, včetně pomocných metodických materiálů, příkladů a tabulek jsou k dispozici v interaktivní osnově předmětu. Seznamte se důkladně s interaktivní osnovou.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/So210/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SO210