PdF:VY100 Sociální aspekty výchovy - Informace o předmětu
VY100 Sociální aspekty výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VY100/KombiSem01: So 20. 9. 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, Pá 10. 10. 11:00–12:50 D30 učebna, So 1. 11. 17:00–19:50 D21 učebna, So 22. 11. 14:00–16:50 D21 učebna, Pá 12. 12. 17:00–19:50 D20 učebna, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studující se základními sociálně-pedagogickými pojmy a souvislostmi výchovy v kontextu rodiny, školy a společnosti. Důraz je kladen na porozumění sociální roli školy, funkcím rodiny a vlivu prostředí na formování hodnot. Výuka zahrnuje také kritickou reflexi edukačních jevů každodenní reality a práci s aktuálními tématy v pomáhajících profesích.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení předmětu student/tka bude schopen:
• definovat sociální aspekty výchovy a svá tvrzení podložit odbornými zdroji
• pochopit transdisciplinaritu vychovatelství a zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory
• orientovat se v odborné literatuře a pracovat s odbornými zdroji
• charakterizovat význam prostředí pro sebe samotného a reflektovat vlastní hodnotovou orientaci
• reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. kriticky zhodnotit objektivní realitu a adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“ - Osnova
- 1. Poznání základních sociálně-pedagogických konceptů a paradigmat, které ovlivňují výchovnou práci vychovatele.
- 2. Poznání specifik vychovatelství jako pomáhající profese, poznání vlastních motivů ke studiu. Reflexe těchto dvou aspektů (souvislosti, překryvy).
- 3. Typy prostředí a jejich vliv na výchovu.
- 4. Práce s hodnotami, hodnotové vidění světa, konfrontace s hodnotami druhých.
- 5. Já versus věda – uvědomění si, jak vzniká mé přesvědčení, na základě čeho formuluji své názory.
- Literatura
- povinná literatura
- LORENZOVÁ, Jitka. Sociální pedagogika : věda, praxe a profese v souvislostech. Vydání: první. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2023, 429 stran. ISBN 9788075921673. info
- doporučená literatura
- DANĚK, Jiří; Jan ŠMÍDA; Nicola BLÁBOLILOVÁ; Dominika CHARVÁTOVÁ KOHOUTOVÁ; Lucie CEJPEK BLAŠTÍKOVÁ; Tomáš ČECH; Jakub HLADÍK; Milena ÖBRINK HOBZOVÁ; Jitka LORENZOVÁ; Lenka KUBZOVÁ a Miroslav PROCHÁZKA. Metodika práce pro sociální pedagogy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2024, 224 stran. ISBN 9788024465340. info
- FREIRE, Paulo. Education for critical consciousness. Sydney: Bloomsbury, 2013, xvii, 145. ISBN 9781780937816. info
- NĚMEC, Jiří a Kateřina VLČKOVÁ. Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009. Praha: Karolinum, 2009, 156 s. ISBN 1802-4637. info
- DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
- neurčeno
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 8071784796. info
- Výukové metody
- Přednášky a prezentace
Diskuse a skupinové projekty
Samostudium a četba
Snažíme se zohlednit různé styly učení studujících a vytváříme různé formáty výuky a zadání, aby se každý mohl učit a vyjadřovat svým preferovaným způsobem.
Abychom dosáli výstupů z učení, je také nezbytná samostatná učební aktivita a převzetí zodpovědnosti za výsledky učeni studujícícmi - Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou za 5 kreditů. K úspěšnému ukončení požadujeme:
Aktivní docházku (upraveno studijním a zkušebním řádem)
Vypracování 3 písemných portfóliových úkolů
Závěrečný test s volbou odpovědí
V odůvodněných případech můžeme nabídnout i diverzifikované metody hodnocení dle možností a potřeb studujících. - Náhradní absolvování
- V náhradní podobě lze předmět absolvovat po předchozí domluvě s garantkou předmětu. Alternativou budou další písemné úkoly a závěrečná rozprava nad všemi probíranými tématy.
- Informace učitele
- V případě onemocnění, prosíme všechny studující, aby situaci aktuálně oznámili neprodleně vyučujícím.Jakákoli omezení, pokud o nich víme, máme možnost řešit a neměla by být překážkou aktivní participace na výuce. V případě jakýchkoli specifických požadavků můžete také oslovit vyučující předmětu nebo navázat spolupráci se střediskem Teiresias či poradenským centrem MU.
Veškerá jinakost je vítaná, jsme otevření náboženské, kulturní, genderové odlišnosti, respekt k jinakosti je podstatnou našeho oboru. Předmět i vyučující respektují diverzitu a jakákoliv diskriminace nebude tolerována.
Těšíme se na spolupráci, tým vyučujících ;-) - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/VY100/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/VY100