VY100 Sociální aspekty výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VY100/KombiSem01: So 20. 9. 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, Pá 10. 10. 11:00–12:50 D30 učebna, So 1. 11. 17:00–19:50 D21 učebna, So 22. 11. 14:00–16:50 D21 učebna, Pá 12. 12. 17:00–19:50 D20 učebna, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studující se základními sociálně-pedagogickými pojmy a souvislostmi výchovy v kontextu rodiny, školy a společnosti. Důraz je kladen na porozumění sociální roli školy, funkcím rodiny a vlivu prostředí na formování hodnot. Výuka zahrnuje také kritickou reflexi edukačních jevů každodenní reality a práci s aktuálními tématy v pomáhajících profesích.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu student/tka bude schopen:
• definovat sociální aspekty výchovy a svá tvrzení podložit odbornými zdroji
• pochopit transdisciplinaritu vychovatelství a zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory
• orientovat se v odborné literatuře a pracovat s odbornými zdroji
• charakterizovat význam prostředí pro sebe samotného a reflektovat vlastní hodnotovou orientaci
• reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. kriticky zhodnotit objektivní realitu a adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“
Osnova
  • 1. Poznání základních sociálně-pedagogických konceptů a paradigmat, které ovlivňují výchovnou práci vychovatele.
  • 2. Poznání specifik vychovatelství jako pomáhající profese, poznání vlastních motivů ke studiu. Reflexe těchto dvou aspektů (souvislosti, překryvy).
  • 3. Typy prostředí a jejich vliv na výchovu.
  • 4. Práce s hodnotami, hodnotové vidění světa, konfrontace s hodnotami druhých.
  • 5. Já versus věda – uvědomění si, jak vzniká mé přesvědčení, na základě čeho formuluji své názory.
Literatura
    povinná literatura
  • LORENZOVÁ, Jitka. Sociální pedagogika : věda, praxe a profese v souvislostech. Vydání: první. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2023, 429 stran. ISBN 9788075921673. info
    doporučená literatura
  • DANĚK, Jiří; Jan ŠMÍDA; Nicola BLÁBOLILOVÁ; Dominika CHARVÁTOVÁ KOHOUTOVÁ; Lucie CEJPEK BLAŠTÍKOVÁ; Tomáš ČECH; Jakub HLADÍK; Milena ÖBRINK HOBZOVÁ; Jitka LORENZOVÁ; Lenka KUBZOVÁ a Miroslav PROCHÁZKA. Metodika práce pro sociální pedagogy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2024, 224 stran. ISBN 9788024465340. info
  • FREIRE, Paulo. Education for critical consciousness. Sydney: Bloomsbury, 2013, xvii, 145. ISBN 9781780937816. info
  • NĚMEC, Jiří a Kateřina VLČKOVÁ. Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009. Praha: Karolinum, 2009, 156 s. ISBN 1802-4637. info
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
    neurčeno
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 8071784796. info
Výukové metody
Přednášky a prezentace
Diskuse a skupinové projekty
Samostudium a četba
Snažíme se zohlednit různé styly učení studujících a vytváříme různé formáty výuky a zadání, aby se každý mohl učit a vyjadřovat svým preferovaným způsobem.
Abychom dosáli výstupů z učení, je také nezbytná samostatná učební aktivita a převzetí zodpovědnosti za výsledky učeni studujícícmi
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou za 5 kreditů. K úspěšnému ukončení požadujeme:
Aktivní docházku (upraveno studijním a zkušebním řádem)
Vypracování 3 písemných portfóliových úkolů
Závěrečný test s volbou odpovědí
V odůvodněných případech můžeme nabídnout i diverzifikované metody hodnocení dle možností a potřeb studujících.
Náhradní absolvování
V náhradní podobě lze předmět absolvovat po předchozí domluvě s garantkou předmětu. Alternativou budou další písemné úkoly a závěrečná rozprava nad všemi probíranými tématy.
Informace učitele
V případě onemocnění, prosíme všechny studující, aby situaci aktuálně oznámili neprodleně vyučujícím.Jakákoli omezení, pokud o nich víme, máme možnost řešit a neměla by být překážkou aktivní participace na výuce. V případě jakýchkoli specifických požadavků můžete také oslovit vyučující předmětu nebo navázat spolupráci se střediskem Teiresias či poradenským centrem MU.
Veškerá jinakost je vítaná, jsme otevření náboženské, kulturní, genderové odlišnosti, respekt k jinakosti je podstatnou našeho oboru. Předmět i vyučující respektují diverzitu a jakákoliv diskriminace nebude tolerována.
Těšíme se na spolupráci, tým vyučujících ;-)
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/VY100/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/VY100