YVVp01 Artefiletika v předškolním vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Herzanová (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
YVVp01/01: Pá 17. 10. 12:00–13:50 B44 učebna, Pá 31. 10. 13:00–14:50 B44 učebna, Pá 28. 11. 12:00–13:50 B44 učebna, Pá 12. 12. 14:00–15:50 B44 učebna, A. Herzanová, P. Novotná
YVVp01/02: Pá 17. 10. 12:00–13:50 -B12 učebna, Pá 31. 10. 13:00–14:50 -B12 učebna, Pá 5. 12. 12:00–13:50 -B12 učebna, Pá 12. 12. 14:00–15:50 -B12 učebna, V. Rodová, H. Stadlerová, D. Taylor
YVVp01/03: Pá 17. 10. 14:00–15:50 D13 učebna, Pá 28. 11. 12:00–13:50 D13 učebna, Pá 5. 12. 16:00–17:50 kancelář vyučujícího, Pá 12. 12. 12:00–13:50 D13 učebna, V. Rodová, H. Stadlerová, D. Taylor
Předpoklady
SOUHLAS
Absolvování didaktiky výtvarných činností, didaktiky hudební výchovy a základů dramatické výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit možnosti uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích a nabídnout pojetí, které respektuje individuální dispozice dítěte a směřuje k sebepoznání, osobnostnímu a sociálnímu rozvoji v předškolním vzdělávání. Předmět nabídne teorii a praxi artefiletického pojetí expresivní tvorby (výtvarné, hudební, dramatické) v mateřské škole. Přiblíží jeho specifika, nabídne příklady, jak realizovat artefiletické činnosti v mateřské škole. Bude se zabývat konkrétními příklady z pedagogické praxe, které prokazují přínos osobnostnímu a sociálnímu rozvoji se zaměřením na děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Orientovat se v problematice různorodých pojetí výtvarného a hudebního vzdělávání a uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích. Projevit znalosti a dovednost z artefiletiky, umět projektovat, realizovat a reflektovat výtvarnou, hudební a dramatickou činnost pro předškolní vzdělávání v artefiletickém pojetí.
Osnova
Osobnostní a sociální rozvoj dítěte v předškolním vzdělávání Role umění v předškolním vzdělávání Arteterapie, speciální výtvarná výchova, artefiletika, muzikofiletika – teoretická východiska, odlišnosti Principy artefiletické koncepce Průběh artefiletické aktivity v mateřské škole Expresivní tvorba a reflexivní dialog Přínos artefiletiky v předškolním vzdělávání
Literatura
    doporučená literatura
  • DRLÍČKOVÁ, S. (2014). Muzikofiletika. In Arteterapie, 2014, č. 34, s. 75–89. GÉRINGOVÁ, J. (2011). Pomáhající profese. Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton. SLAVÍK, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karoli
Výukové metody
tvořivé, zážitkové a reflektivní činnosti
Metody hodnocení
Aktivní účast (100%), reflexe procesu tvorby
Informace učitele
V rámci předmětu si studenti volí jednu ze tří skupin (jedno ze tří zaměření) podle dominance expresivních oborů: 1. Artefiletika v hlíně (vyučující: Novotná, Herzanová) - Od haptického modelování po tvorbu keramiky včetně technologie výpalu, která nabízí prostor pro prožitek, reflexi a individuální vyjádření. 2. Artefiletika se zaměřením na propojení hudební a výtvarné exprese (Taylor, Stadlerová) 3. Artefiletika se zaměřením na propojení dramatické a výtvarné exprese (Rodová, Stadlerová)
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/YVVp01