AJL15064 Americké drama a divadlo po 1945

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
AJL01002 Anglický jazyk II || AJ01002 Anglický jazyk II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course focuses on American drama written from 1945 to 2000, and it presents developments in American theatre of this period. It offers an insight into some of the landmark dramatic texts of the era and it critically examines theatrical practices. It deals with classical, mainstream authors as well as with more experimental and minority authors. The list of covered authors includes: A. Miller, T. Williams, E. Albee, D. Mamet, S. Shepard, L. Hansberry, A. Baraka, and others. Participants will get a chance to read carefully and critically the selected plays, study relevant secondary texts (studies, reviews and playbills), and watch excerpts from theatre performances. In the class they will confront their findings and views with their colleagues in discussion.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude umět:
- analyzovat díla americké dramatiky po roce 1945;
- určit specifické prvky americké dramatiky včetně různých stylů a směrů rozvíjených po roce 1945 v USA;
- analyzovat významná díla amerických autorů a zasadit jejich díla do kontextu v USA po roce 1945;
- určit roli společenských událostí, společenských a kulturních změn na americkou dramatiku po roce 1945.
Osnova
  • Week 0, September 15: No class (orientation week); Week 1, September 22: Introduction; Week 2, September 29: Tennessee Williams: The Glass Menagerie (1944); Week 3, October 6: Arthur Miller: The Crucible (1953); Week 4, October 13 Edward Albee: Who’s Afraid of Virginia Woolf? (1962); Week 5, October 20: Lorraine Hansberry: A Raisin in the Sun (1959); Amiri Baraka: The Dutchman (1964); Week 6, October 27: Arthur Kopit: Indians (1968); Week 7, November 3: Sam Shepard: True West (1980); Week 8, November 10: David Mamet: American Buffalo (1986); Week 9, November 17: No class (reading week); Week 10, November 24: Tony Kushner: Angels in America (1993); Week 11, December 1: Paula Vogel: How I Learned to Drive (1997); Week 12, December 8: Tracy Letts: August: Osage County (2007).
Literatura
  • BIGSBY, C. W. E. A critical introduction to twentieth-century American drama. Vol. 2, Tennessee Williams, Arthur Miller, Edward Albee. Cambridge [Cambridgeshire]: Cambridge University Press, 1982, viii, 355. ISBN 0-521-25811-1. info
  • BIGSBY, C. W. E. A critical introduction to twentieth-century American drama. Cambridge [Cambridgeshire]: Cambridge University Press, 1985, ix, 485. ISBN 0521278961. info
  • BIGSBY, C. W. E. Modern American drama, 1945-2000. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, xii, 453. ISBN 0521794102. info
  • ARONSON, Arnold. American avant-garde theatre : a history. 1st pub. London: Routledge, 2000, xiv, 242. ISBN 9780415241397. info
  • KRASNER, David. American drama 1945-2000 : an introduction. First published. Malden, Ma.: Blackwell, 2006, vii, 216. ISBN 9781405120869. info
Výukové metody
Lecture, seminar discussion
Metody hodnocení
Class Participation: 20%. Active participation in class discussion will be required; make sure to bring your texts into classroom with you in order to support your argument with textual evidence. 4 Reading Journals (100–150 words each): 20%. In this journal, you should present a statement concerning the week’s reading and support it with evidence. It should serve as a starting point for class discussion. Final Essay (5-7 pages, MLA-style format): 60%. The essay will consist of two parts: in the first part, you are required to provide the context of your chosen play (e.g., the state of dramatic literature of the era when your play was written, not the author’s bio); in the second part, you should present a critical analysis of your play, according to MLA requirements for a research paper and MLA stylesheet. (At least 60% must be reached in EACH requirement.) (Credit only: attendance according to policies, active participation, 4 reading journals)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=2474
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2022.