CJQP17 Analýza literárního textu pro cizince II

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Biljana Manolova, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Eva Rusínová
Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Petr Šipka
Dodavatelské pracoviště: Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Do kurzů češtiny pro cizince se zájemci přihlašují formou přihlášek v Kabinetu češtiny pro cizince (nikoli přes Informační systém MU).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na vývoj studentových schopností porozumět českým literárním textům a předložit jejich argumentovanou interpretaci.
Z výkladu a diskuze by měl vyvstat obraz specifických rysů českého literárního vývoje na pozadí českých kulturních dějin.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude účastník schopen:
- analyzovat a interpretovat vybrané texty české literatury,
- orientovat se v českém literárním kontextu 20. a 21. století,
- srovnat český literární vývoj 20. a 21. století s literárním vývojem země, ze které pochází,
- aplikovat získané znalosti při analyze literárních textů.
Osnova
  • První hodina bude zaměřena na metody a formy práce s literárními texty.
  • Další hodiny budou věnovány interpretaci úryvků textů, které účastníci kurzu obdrží v první hodině výuky.
  • Texty jsou přirozeně voleny především s ohledem na literární kvality, ale s přihlédnutím k funkci, kterou česká literatura často v dějinách plnila, tedy s ohledem na společenské a politické vlivy
  • Zásadní prostor bude věnován literatuře 20. století, nicméně nelze opomenout novější vývojové fáze.
Literatura
    doporučená literatura
  • LEHÁR, Jan. Česká literatura od počátků k dnešku. 2., dopl. vyd. Praha: Lidové noviny, 2004, 1078 s. ISBN 80-7106-308-8. info
Výukové metody
Interpretace úryvků textů vybraných děl české literatury, které se následně pokusíme zařádit do souvislosti literárního života a společenské situace daného období.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Zápočet má formu závěrečného školního eseje (do 5 stran) na zadané téma, jež se píše v poslední hodině výuky.
K připuštění k závěrečnému školnímu eseji je třeba alespoň 70% aktivní docházky do výuky a prezentace na zadané téma. Pozdní příchod do kontaktní výuky vč. pozdního připojení se k distanční (online) výuce se rovněž počítá jako absence. Omluvena je pouze nepřítomnost z důvodu nemoci doložená lékařským potvrzením.
Aktivní docházkou se rozumí připravenost na výuku (splněné domácí úkoly, disponování probíranými studijními materiály, připravená prezentace apod.) a plnění úkolů stanovených vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.