ISKB17 Informační etika

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Lang, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje posluchače se základními etickými problémy spojenými s informační sférou, s ICT a s médii. Po představení všeobecných etických principů a zásad, je vyložen vývoj témat a proměny zaměření informační etiky. Pozornost je věnována zvláště současným informačně-etickým dilematům a metodám jejich rozhodování.

Výstupy z učení
Na konci kurzu budou studenti schopni:
. vyhnout se akademicky nečestnému jednání (plagiátorství)
. posoudit hodnotu etických argumentů
. rozhodovat se na základě etických principů
. designovat software s ohledem na etické hodnoty
Osnova
  • 1. Úvod do etiky a informační etiky
  • 2. Rozhodování etických dilemat - COVER model
  • 3. Duševní vlastnictví - plagiátorství
  • 4. Duševní vlastnictví - sdílení, P2P sítě
  • 5. K hodnotám ohleduplný design
  • 6. Informační soukromí
  • 7. Profesní knihovnická etika
  • 8. Etické otázky svobodného softwaru a softwaru s otevřeným kódem
  • 9. Cenzura
  • 10. Odpovědnost za informace
  • 11. Informační přetížení a problém spamu
  • 12. Etika internetového výzkumu
  • 13. Interkulturní informační etika
Literatura
  • HIMMA, Kenneth Einar – TAVANI, Herman T. The Handbook of Information and Computer Ethics. Hoboken : John Wiley & Sons, 2008. 706 s. ISBN 978-0-471-79959-7.
  • ESS, Charles. Digital Media Ethics. 1. ed. Cambridge : Polity, 2009. ISBN 978-0745641645.
  • LESSIG, Lawrence. Svobodná kultura. 2010. Dostupný z: http://www.svobodna-kultura.cz/Download/Svobodna_kultura_Lessig.pdf
  • STALLMAN, Richard. Proč by měl být software svobodný. Verze z 24. dubna 1992). (Přeloženo 18.9.2001). Dostupný z: http://www.gnu.org/philosophy/shouldbefree.html
  • MITCHELL, J. M. – YORDY, E. D. COVER It: A Comprehensible Framework for Guiding Students Through Ethical Dilemmas. Journal of Legal Studies Education. 2010, Vol. 27, No. 1, s. 35 – 60.
  • BREMAN, Sanford. Prejudice and Antipathies. A tract on the LC Subject Heads Concerning People. Jefferson : McFarland, 1993. 211 p. ISBN 0-89950-828-6.
  • WOLKOFF, Kathleen Nietzke. The Problem of Holocaust Denial Literature in Libraries. Library Trends. 1996, Vol. 45, No. 1, pp. 87 – 96.
  • IRIE - International Review of Information Ethics. Dostupný z: http://www.i-r-i-e.net/
  • The Blackwell guide to the philosophy of computing and information. Edited by Luciano Floridi. First published. Malden: Blackwell Publishing, 2004, xiv, 371. ISBN 0631229183. info
  • ČINČERA, Jan. Informační etika : sylabus k bakalářskému studiu informační vědy. Edited by Pavla Kánská. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 81 s. ISBN 8021029811. info
  • JÁNOŠ, Karel. Informační etika. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 134 s. info
Výukové metody
Kurz začíná dvěma úvodními přednáškami. Na následující přednášky studenti vypracovávají názorové eseje, nad nimiž probíhá diskuze. Ze zadané literatury studenti vypracovávají myšlenkové a konceptuální mapy.
Metody hodnocení
Studenti vypracovávají před každou přednáškou názorovou esej na zadané téma. Předmět je ukončen ústní zkouškou nad znalostmi a konceptuálními mapami.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.