ISKM33 Informace, technologie, lepidlo života

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. Andrew Lass, M.A., Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející)
Garance
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět probíhá v angličtině, čemuž by měla odpovídat jazyková úroveň studentů. V případě nejasnosti v terminologii je možné vysvětlení v češtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Cíle předmětu
Z knihoven se za posledních několik desetiletí staly sofistikované instituce s novými informačními technologiemi. Chování uživatelů se vlivem nových technologií mění a pro knihovníka tak vznikají nové výzvy a problémy, které by měl reflektovat ve své práci. Kupříkladu, v době, kdy vedle možné ověřitelnosti fakt se objevují „alternativní fakta,“ nabírá role knihovnické profese novou, celospolečenskou zodpovědnost. Vedle konkrétní otázky o profesi, o zodpovědnosti za náplň knihovnicko-informační pedagogiky, dnes stojí obecnější dotaz po roli knihoven a knihovníků v uživatelské vzdělanosti. Cílem semináře bude nastolit organizovanou debatu, která povede během čtyř dnů strategického plánování k vymezení klíčových problémů, k identifikaci parametrů možných řešení a nakonec ke konkrétní představě o ideálu novodobé knihovnické profese a způsobech jejího naplnění. Navíc samotný průběh semináře nabízí účastníkům model a metodiku konstruktivního plánování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat metodiku scenario workshop planning pro řešení definovaného problému;
- popsat aktuální problémy v knihovní praxi;
- argumentovat ohledně možných inovací v knihovní praxi v dlouhodobém horizontu;
- spolupracovat v týmu pro řešení zadaného problému.
Osnova
  • Metodika scenario workshop planning nabízí způsob, jak se orientovat v komplexní situaci, získat nad ní nadhled a dovést nás k neobvyklým řešením. První pracovní den je věnován nastolení problému. Po dopolední úvodní přednášce o roli knihoven v současné společnosti se nastolené problémy vydefinují debatou. Po obeznámení s metodikou strategického plánování následuje rozdělení do skupin. Další dny jsou věnovány dalším fázím s mezivýstupy (prezentace, diskuze), které povedou k modelovým řešením a jejich předvedení celému kolektivu.
Literatura
  • ANDERSON, Benedict R. O'G. (Benedi. Imagined communities : reflections on the origin and spread of nationalism. Rev. and extended ed. London: Verso, 1991, xv, 224 p. ISBN 0-86091-329-5. info
  • APPADURAI, Arjun. Modernity at large :cultural dimensions of globalization. 3rd print. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997, 229 s. ISBN 0-8166-2793-2. info
Výukové metody
Přednášky, práce ve skupině, aktivní diskuze ve skupině, metodika scenario workshop planning
Metody hodnocení
Týmový projekt, aktivní účast, povinná docházka
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ISKM33