KLA_015 Angličtina pro klasické archeology

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Ing. Monika Zobková Koróniová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Věra Klontza, Ph.D.
Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Předpoklady
English level B1 according to the Common European Framework of Reference for Languages.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course English for Classical Archaeologists focuses on the development of all language skills (reading, writing, listening and speaking) with respect to the subject and vocabulary useful in own studies, research, writing own seminar and thesis work. It also focuses on the development of communication skills, so that the students are able to express fluently their thoughts and arguments in discussions. The course is based on a series of academic texts, listenings and grammar exercises.
Výstupy z učení
After successfull passing the course, students will be able to:
- Use scientific language actively
- Clearly express thoughts in spoken and written language
- Have a good understanding of academic literature written in English
- Form their written and spoken presentations using suitable syntax
Osnova
  • 1. Introduction – archaeological projects in Italy, Greece and Roman provinces
  • 2. Field archaeology
  • 3. Documentation
  • 4. Greek sculpture
  • 5. Roman sculpture
  • 6. Architecture – materials and techniques
  • 7. Public architecture
  • 8. Private architecture
  • 9. Male portraits
  • 10. Female portraits
  • 11. Pottery
  • 12. Modern technologies (aerial archaeology, photogrammetry, laser scanning)
  • 13. Revision
Literatura
  • A companion to Roman architecture. Edited by Roger B. Ulrich - Caroline K. Quenemoen. 1 online r. ISBN 9781118325148. info
  • ŠTĚPÁNEK, Libor. ACADEMIC WRITING. 2013. info
  • OPITZ, Rachel S. a David C. COWLEY. Interpreting Archaeological topography. Oxford, UK: Oxbow books, 2013, 268 s. ISBN 978-1-84217-516-3. info
  • A companion to Greek art. Edited by Tyler Jo. Smith - Dimitris Plantzos. Oxford: Wiley-Blackwell, 2012, 2 v. in 1. ISBN 9781118273319. info
  • MCCARTHY, Michael a Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 176 stran. ISBN 9780521689397. info
  • LAWRENCE, A. W. Greek architecture. Edited by R. A. Tomlinson. 5th ed. New Haven: Yale University Press, 1996, viii, 243. ISBN 0300064926. info
  • CHALKER, Sylvia. A student's English grammar : workbook. First published. Harlow: Longman, 1992, 186 stran. ISBN 0582088194. info
  • KLEINER, Diana E.E. Roman Sculpture. USA: Yale University Press, 1992, 489 s. ISBN 978-0-300-05948-9. info
  • ALEXANDER, L. G. Longman English grammar practice. Harlow: Longman, 1990, 250 s. ISBN 0-582-04588-6. info
  • ALEXANDER, L. G. Longman English grammar. Edited by R. A. Close. London: Longman, 1988, x, 374. ISBN 0582558921. info
Výukové metody
Seminar, discussion, reading of the chosen texts.
Metody hodnocení
Written examination, active participation in the lessons.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.