KSCB044 Čínské teritoriální konflikty

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A. (přednášející)
Garance
doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:50–12:25 zrusena M12
Předpoklady
KSCA001 Úvod do studia Číny
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 0/22, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/22
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Státní území, státní hranice a schopnost uchránit své teritorium je jeden z nejvýznamnějších úloh moderního státu. Jelikož hranice se zásadně měnily v průběhu dějin, je častokrát obtížné „objektivně“ posoudit, komu určité území náleží. Roli zde hraje několik zásadních faktorů: historické nároky, proměnlivé požadavky týkající se přírodních zdrojů a vojenská či mezinárodní síla dotyčných států. Za dobu svého trvání Čínská lidová republika vznesla celou řadu sporných nároků, přičemž některé řešila a nadále řeší mírovou cestou diplomatických jednání, u jiných padaly výhružky použití jaderných zbraní a, v neposlední řadě, u několika konfliktů použila vojenské síly.


Cílem kurzu je poskytnout sondu do problematiky teritoriálních požadavků a sporných území Čínské lidové republiky.
• Studenti se seznámí s historickým vývojem daných oblastí, jejich strategickým a/či nerostným potenciálem
• Budou představeny argumenty všech zúčastněných stran v daném sporu
• V závěrečných prezentacích dostanou studenti možnost prokázat svoji schopnost diskutovat k dané problematice a využít nabitých znalostí
Osnova
  • 1. Úvodní hodina
  • 2. Úvod do problematiky teritoriálních požadavků
  • a. Terminologie a mezinárodní právo
  • b. Historický vývoj a řešení konfliktů
  • c. Hraniční spory: Vietnam, Bhútán, Barma, Nepál, Pákistán a další
  • d. Diplomatická domluva: Hong Kong a Macao
  • 3. Tibet
  • 4. Ujgurská autonomní oblast Xinjiang
  • 5. Mongolsko
  • 6. Dvě Číny – ČLR a Taiwan
  • a. Taiwan
  • b. Kinmen a Matsu
  • 7. Malé ostrovy a velký problém: Diaoyutai/Senkaku
  • a. Japonsko/ČLR/Čína
  • 8. Východočínské moře
  • a. Japonsko
  • b. Jižní Korea
  • 9. Napjaté přátelství: ČLR a Severní Korea
  • a. Yalu river
  • b. Žluté moře
  • 10. Teritoriální konflikt v Jihočínském moři ČLR/Indonésie/ Brunej/ Vietnam/ Taiwan/ Malajsie/Filipíny
  • a. Paracelské ostrovy
  • b. Scarborough Shoal
  • c. Souostroví Spratly
  • 11. Čínsko-indické spory: Arunachal Pradesh a Aksai Chin
  • 12. Čínsko-sovětské/ruské spory a spolupráce
  • 13. Závěrečné prezentace
Výukové metody
Přednášky a diskuze.
Studenti jsou povinni nastudovat si uvedenou literaturu na každou hodinu.
Po domluvě budou pro závěrečné prezentace vybrané tři citlivé teritoriální oblasti. Studenti vytvoří pracovní skupinky a v rámci deseti minutové prezentace představí jednu stranu vybraného konfliktu, přičemž další skupinka představí argumenty druhé (či další) strany. V následné diskuzi studenti mohou formulovat svůj názor na základě poznatků z přednášek, četby a závěrečných prezentací.
Metody hodnocení
Hodnocení je ve formě kolokvia. Hlavní důraz bude kladen na závěrečnou prezentaci případové studie, přesto aktivitu v hodině nelze podceňovat. Student bude hodnocen na základě aktivity v hodině (20%) a závěrečné prezentace (80%).
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2022, podzim 2023, jaro 2025.