MUM_007 Vědecký výzkum a muzeologie

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
doc. Mgr. Otakar Kirsch, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty se základními metodami a technikami, používanými při výzkumech veřejnosti obecně i specificky ve výzkumu v muzejním prostředí. Přináší informace o publikacích k tématu i konkrétních muzeologických výzkumech, realizovaných v českém prostředí i v zahraničí, a aktuálních trendech. Absolvováním kurzu by měli být studenti schopní použít získané informace pro vlastní výzkumnou práci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat vědecké metody a techniky pro oblast muzeologického výzkumu;
- zpracovat a komunikovat formou opublikování nebo konferenční prezentace vlastní výzkumný projekt.
Osnova
  • 1. Vědecký výzkum v muzeologii – příklady pojetí různých autorů a pracovišť, členění podle užitých metod (historicko-srovnávací, teoretický, empirický). 2. Základní přístupy k vědeckému výzkumu (kvantitativní, kvalitativní), témata výzkumu a výzkumné metody (dotazník, anketa, rozhovor, skupinový rozhovor, pozorování, test, obsahová analýza, evaluace, experiment atd.). 3. Fáze přípravy a realizace vědeckého výzkumu. Postup badatele.
Literatura
    povinná literatura
  • MENSCH, Peter van. Towards a Methodology of Museology. Zagreb 1992. Doctor Thesis.
  • STRÁNSKÝ, Zbyněk Zbyslav. Úvod do muzeologie. Brno: Universita Jana Evangelisty Purkyně, 1972.
  • NEUSTUPNÝ, Jiří. Muzeum a věda. Praha : Kabinet muzejní a vlastivědné práce při Národním muzeu v Praze, 1968. 164 s. Edice Muzejní práce, sv. 13.
    doporučená literatura
  • OCHRANA, František, Milan Jan PŮČEK a kol. Metodologie a řízení výzkumu v muzeu. Praha: Národní zemědělské muzeum, 2019. ISBN 978-80-88270-11-9.
  • HEPNER, V., KASALOVÁ, H. Postoje české veřejnosti ke kulturním památkám a památkové péči. Praha : Ústav pro výzkum kultury, 1976. 199 s.
  • KNELL, Simon J., MACLEOD, Suzanne, WATSON, Sheila (eds.). Museum Revolution : How Museums Change and are Changed. Routledge 2007. 385 s. ISBN-13: 978-0-415-44467-5.
  • TKÁČ, Vladimír. Muzeologicko-sociologické výzkumy muzea a jeho publika. In Muzeum a publikum/Museum and Public : sborník ze semináře/Seminar Proceedings. Opava : Slezské muzeum Opava, 1990.
  • MENSCH, Peter van. Museology as a Scientific Basis for the Museum Profession. Profesionalizing the Muses. Amsterdam 1989.
  • ŠPÉT, Jiří. Bibliographia museologica 1818 – 1967. Praha 1968.
  • ÉMOND, Anne-Marie. Education in Museums as seen in Canada, the United States and Europe: Research on programs and exhibitions. Québec : MultiMondes, 2006. 292 s. ISBN 2-89544-093-X.
  • FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
  • Muzea, věda, kultura a současná Evropa. Brno : Moravské zemské muzeum, 1992.
  • SUK, Richard. Výzkum návštěvnosti muzeí III. Praha : Muzeologický kabinet při Národním muzeu v Praze, 1970. 123 s.
  • TKÁČ, Vladimír. Výkladový slovník termínů k výzkumu vztahů muzea a jeho publika : pracovní verze pro seminář k výzkumu vztahu muzea a publika jako mimořádné číslo Metodického zpravodaje pro vlastivědu v Sm kraji. Opava : Slezské muzeum v Opavě, 1988.
  • CARBONELL, Bettina Messias. Museum Studies : An Anthology of Contents. Oxford : Blackwell Publishing, 2006. 640 s. ISBN 0-631-22830-6.
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha : Grada Publishing
  • JŮVA, Vladimír jun. Česká muzea a galerie pro děti a mládež : vybrané výsledky dotazníkového průzkumu. In Děti, mládež,… a muzea? III. : sborník příspěvků ze stejnojmenné konference. Brno : Moravské zemské muzeum, 2003. ISBN 80-7028-205-3.
  • DUFRESNE-TASSÉ, Colette (ed.). Familles, écoliers et personnes âgées au musée: Recherches et perspectives : Families, Schoolchildren and Seniors at the Museum: Research and Trends : Familias, escolares y personas de edad en el museo: Investigaciones y pe
  • Výzkum dlouhodobého rozvoje oblasti kultury. Praha : Ústav pro výzkum kultury, 1975. 53 s.
  • SOFKA, Vinoš (ed.). Methodology of Museology and Professional Training. ICOFOM Study Series, 1983.
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Podmínkou úspěšného splnění kurzu je písemné zpracování odborného muzeologického textu na vybrané téma, který bude publikován. Platformou pro odevzdávání vědeckých textů v jednotlivých fázích obsahové a formální přípravy před sazbou článku (včetně stanovených termínů) je stejnojmenný kurz v elfu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.