FF:NLIII_02 Obchodní komunikace - Informace o předmětu
NLIII_02 Obchodní a odborná komunikace
Filozofická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (cvičící) - Garance
- Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Vstupní úroveň nizozemštiny: B1+
Vereiste kennis van het Nederlands: B1(+). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nizozemský jazyk, literatura a kultura (program FF, B-NL_) (2)
- Nizozemský jazyk, literatura a kultura ve středoevropském kontextu (program FF, B-FI)
- Cíle předmětu
- Tento kurz je určen pro studenty, pro které není nizozemština rodným jazykem a kteří mají úroveň B1(+). Cílem je seznámit je s různými formami obchodní komunikace v nizozemštině.
Hlavní důraz je kladen na (formální a neformální) konverzaci na pracovišti a (formální a neformální) obchodní korespondenci. S pomocí knihy De juiste toon se na konkrétních příkladech rozebírají a následně procvičují různé jazykové úkony (žádost, návrh, odmítnutí, omluva, zpětná vazba...).
Kromě nejrůznějších druhů formálních dopisů (žádosti, stížnosti, oznámení špatných zpráv, žádosti o zaměstnání,...) jsou probírány i další formy obchodní komunikace, jako je vyjednávání, prezentování, telefonování, jednání a pořizování zápisů. Využívají se zde cvičení a pomůcky z publikace Ter Zake. V tomto kurzu se procvičují všechny dovednosti (čtení, poslech, mluvení a psaní) (cílová úroveň: B1+). Studenti si osvojí slovní zásobu potřebnou pro komunikaci v různých obchodních situacích se zřetelem na vhodný stylistický rejstřík.
Deze cursus is bedoeld voor anderstalige studenten Nederlands die beschikken over niveau B1(+). Doel is hen vertrouwd te maken met verschillende vormen van zakelijke communicatie in het Nederlands.
De aandacht gaat in de eerste plaats uit naar (formele en informele) gesprekken op de werkvloer en (formele en informele) zakelijke correspondentie. Met behulp van het boek De juiste toon worden verschillende taalhandelingen (verzoeken, een voorstel doen, iets afwijzen, verontschuldigen, feedback geven,...) aan de hand van concrete voorbeelden geanalyseerd en vervolgens geoefend.
Naast allerhande soorten formele brieven (verzoekbrieven, klachtenbrieven, slecht-nieuwsbrieven, sollicitatiebrieven,...) komen ook andere vormen van zakelijke communicatie, zoals onderhandelen, presenteren, telefoneren, vergaderen en notuleren, aan bod. Daarbij wordt gebruikgemaakt van oefeningen en taalhulp uit het boek Ter Zake.
In deze cursus worden alle vaardigheden (lezen, luisteren, spreken en schrijven) geoefend (streefniveau: B1+). Studenten verwerven de benodigde woordenschat om in diverse zakelijke situaties te kunnen communiceren met oog voor het gepaste stijlregister. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu by studenti měli:
- být schopni správně a vhodným stylem provádět různé jazykové úkony (např. poskytovat zpětnou vazbu, něco navrhnout a něco odmítnout), a to jak písemně, tak ústně
- mít dostatečnou slovní zásobu a znát ustálená spojení, aby mohli plynně komunikovat v různých obchodních situacích (např. při telefonických rozhovorech nebo poradách)
- znát a umět používat pravidla obchodní korespondence a psát různé typy dopisů (např. stížnosti nebo žádosti o zaměstnání).
Aan het eind van deze cursus moeten studenten:
- in staat zijn om verschillende taalhandelingen (zoals feedback geven, iets voorstellen en iets afwijzen) correct en in gepaste stijl uit te voeren, zowel schriftelijk als mondeling
- beschikken over voldoende woordenschat en vaste verbindingen om vlot te communiceren in verschillende zakelijke situaties (bijv. tijdens telefoongesprekken of vergaderingen)
- de conventies van zakelijke correspondentie kennen en kunnen toepassen en verschillende soorten brieven (bijv. klachtenbrieven of sollicitatiebrieven) kunnen schrijven - Osnova
- 1. Úvod / + korespondence + rady 2. Žádosti / + dopisy s žádostí 3. Podání návrhu / + informativní dopisy 4. Odmítnutí / + dopisy oznamující špatné zprávy 5. Vyjednávání 6. Omluva / + stížnosti a odpovědi na ně 7. Telefonování 8. Poskytování pozitivní zpětné vazby / + motivační dopisy a životopisy 9. Poskytování negativní zpětné vazby / + pracovní pohovory a hodnotící rozhovory 10. Prezentování 11. Drobné řečové úkony v rozhovorech 12. Schůze a pořizování zápisu
- 1. Inleiding / corresponderen + adviseren
- 2. Verzoeken / + verzoekbrieven
- 3. Een voorstel doen / + informerende brieven
- 4. Iets afwijzen / + slecht-nieuwsbrieven
- 5. Onderhandelen
- 6. Verontschuldigen / + klachtenbrieven en reacties
- 7. Telefoneren
- 8. Positieve feedback geven / + sollicitatiebrieven en cv’s
- 9. Negatieve feedback geven / + sollicitatie- en evaluatiegesprekken
- 10. Presenteren
- 11. Microtaalhandelingen in gesprekken
- 12. Vergaderen en notuleren
- Literatura
- povinná literatura
- NAEFF Roos & Saarein TE BRAKE, De juiste toon. Zakelijk Nederlands voor anderstaligen. Bussum: Coutinho, 2022. 133 s. ISBN 978 90 469 0663 7.
- BEKKERS Lyan & Susan MENNEN, Ter Zake. Zakelijk Nederlands voor anderstaligen. Amsterdam/Antwerpen: Intertaal, 2011. 200 s. ISBN 978 90 5451 0277.
- doporučená literatura
- BAALEN, P. C. van. Taal in zaken : Zakelijk Nederlands voor anderstaligen. Utrecht: Nederlands Centrum Buitenlanders, 2003, 304 s. ISBN 9055176095. info
- Výukové metody
- Intenzivní pracovní přednášky: společně analyzujeme příklady obchodní komunikace, plníme krátké písemné úkoly, procvičujeme mluvení a konverzační dovednosti, včetně tvorby prezentace.
Domácí úkoly: studium příkladů obchodní komunikace, učení a opakování příkladových vět a slovní zásoby, příprava různých úkolů (např. písemných úkolů).
Intensieve werkcolleges: samen voorbeelden van zakelijke communicatie analyseren, korte schriftelijke taken uitvoeren, spreek- en gespreksvaardigheid oefenen, o.a. een presentatie houden
Huiswerk: bestuderen voorbeelden van zakelijke communicatie, voorbeeldzinnen en woordenschat leren en herhalen, verschillende opdrachten voorbereiden (bijv. schrijftaken) - Metody hodnocení
- Požadavek na účast na zkoušce:
- Docházka (max. 2 absence) a aktivní spolupráce
- Týdenní příprava domácích úkolů a jejich včasné odevzdání
- Plnění ústních úkolů (rozhovory, prezentace, schůzky,...) v průběhu výuky (+ zpětná vazba od spolužáků a zpětná vazba od učitele)
Splnit závěrečné úkoly: (1) připravit a přednést obchodní prezentaci a (2) vést portfolio úkolů týkajících se obchodní korespondence a odevzdat je včas
Písemná zkouška:
Slovní zásoba (celé věty), sloh (úprava vět), písemné úkoly (krátký mail a delší dopis).
Voorwaarde deelname examen:
- Aanwezigheid (max. 2 absenties) en actieve medewerking
- Wekelijks huiswerk voorbereiden en op tijd indienen
- Mondelinge taken (gesprekken voeren, presenteren, vergaderen,...) tijdens de les uitvoeren (+ peer feedback en feedback docent)
Eindopdrachten uitvoeren: (1) een zakelijke presentatie voorbereiden en geven en (2) een portfolio met opdrachten rond zakelijke correspondentie bijhouden en tijdig indienen
Schriftelijk examen:
Woordenschat (zinnen aanvullen), stijl (zinnen aanpassen), schrijftaken (korte mail en langere brief) - Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2026, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/NLIII_02