NLII_07 Dějiny, reálie a kultura Belgie

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (přednášející)
Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Tento kurz seznamuje studenty s Belgií a zejména s její nizozemskojazyčnou částí (Vlámskem). Na základě různých témat, která jsou rozebírána a zasazována do historické perspektivy, získají základní znalosti o belgických dějinách a společnosti a porozumí aktuálním debatám.
In deze cursus maken studenten kennis met België en het Nederlandstalige deel (Vlaanderen) in het bijzonder. Aan de hand van verschillende thema's, die worden uitgediept en in historisch perspectief worden geplaatst, verwerven ze basiskennis over de Belgische geschiedenis en maatschappij en krijgen ze inzicht in actuele discussies.
Výstupy z učení
Studenti porozumí státnímu zřízení, politice a jazykové situaci v Belgii. Znají významné historické a soudobé osobnosti a historický vývoj před vznikem Belgie a po něm. Orientují se v současných diskuzích a dokáží je (historicky) interpretovat.
Studenten hebben inzicht in de staatsstructuur, politiek en taalsituatie van België. Ze kennen belangrijke historische en hedendaagse figuren en historische ontwikkelingen voorafgaand aan en na het ontstaan van België. Ze zijn op de hoogte van actuele discussies en kunnen die (historisch) duiden.
Osnova
  • 1. Státní struktura a geografie
  • 2. Dějiny I (starověk a středověk)
  • 3. Dějiny II (novověk a moderní doba)
  • 4. Královská rodina a Kongo
  • 5. První a druhá světová válka
  • 6. Vlámské hnutí
  • 7. Jazyková situace
  • 8. Politika
  • 9. Média, náboženství a migrace
  • 10. Umění a kultura
  • 11. "Canon van Vlaanderen"
  • 1. Staatsstructuur en geografie
  • 2. Geschiedenis I (oudheid & middeleeuwen)
  • 3. Geschiedenis II (nieuwe tijd & moderne tijd)
  • 4. Het koningshuis en Congo
  • 5. De Eerste en Tweede Wereldoorlog
  • 6. De Vlaamse Beweging
  • 7. De taalsituatie
  • 8. De politiek
  • 9. Media, religie en migratie
  • 10. Kunst en cultuur
  • 11. Canon van Vlaanderen
Literatura
    povinná literatura
  • Remco Houtman-Janssen (eindredactie), De Canon van Vlaanderen in 60 vensters. Gent, 2003. 320s.
    doporučená literatura
  • G.G. Hellinga, Geschiedenis van Vlaanderen. De canon van het Vlaams verleden, Zutphen, 2010.
  • M. Reynebeau, Een geschiedenis van België, Tielt, 2004.
  • Gita Deneckere, Tom De Paepe, Bruno De Wever & Guy Vanthemsche, Een geschiedenis van België, Gent, 2017 (vierde, herwerkte druk).
  • J.C.H. Blom & E. Lamberts (red.), Geschiedenis van de Nederlanden, Baarn, 2001.
  • VAN REYBROUCK, David Grégoire. Congo : een geschiedenis. Amsterdam: Bezige Bij, 2010. 680 s. ISBN 9789023458661
  • ISTENDAEL, Geert van. Het Belgisch labyrint :de schoonheid der wanstaltigheid. Amsterdam: De Arbeiderspers, 1989, 333 s. ISBN 90-295-2296-8. info
    neurčeno
  • JANSSENS, G. a H. J. VANNISSELROY. Retour Brussel-Amsterdam. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1990, 221 s. ISBN 90-01-43275-1. info
  • HAUWERMEIREN, Paul van a Femke SIMONIS. Waar Nederlands de voertaal is :Nederland - en Vlaanderenkunde. Brussel: Van In, 1990, 304 s. ISBN 90-306-2118-4. info
  • KOSSMANN-PUTO, J. A. a E. H. KOSSMANN. De Lage Landen : geschiedenis van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. Rekkem: Stichting Ons Erfdeel, 1988. ISBN 90-70831-18-X. info
Výukové metody
Kombinace přednášek a tutoriálů (dvě hodiny týdně). Vedle prezentací přednášejícího se plní úkoly zaměřené na studenty, např. diskuse na aktuální témata a malé prezentace o politických stranách a téma z Flanderského kánonu.
Een combinatie van hoor- en werkcolleges (twee uur per week). Naast presentaties van de docent ook studentgerichte taken, zoals discussies over actuele onderwerpen en kleine presentaties over politieke partijen en een thema uit de Canon van Vlaanderen.
Metody hodnocení
Docházka je povinná (max. 2 absence). V rámci přípravy na přednášky studenti čtou texty z Flanderského kánonu, sledují videa a připravují si otázky. Jejich znalosti a historický přehled jsou prověřeny písemným testem na konci semestru.
Aanwezigheid is vereist (max. 2 absenties). Als voorbereiding op de colleges lezen studenten teksten van de Canon van Vlaanderen, bekijken video’s en bereiden vragen voor. Hun kennis en historisch inzicht wordt getest aan de hand van een schriftelijk examen aan het eind van het semester.
Vyučovací jazyk
Nizozemština
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.