NLII_09 Moderní nizozemská literatura II

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (přednášející)
Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz se zaměřuje na dějiny nizozemskojazyčné literatury od roku 1880. V první části (Moderní nizozemská literatura I) byl nastíněn přehled nizozemskojazyčné literatury od tzv. Tachtigers po Vijftigers a probrána tvorba "velké trojky", která je v Dějinách nizozemské a vlámské literatury řazena mezi velkou šestku. Tento navazující kurz (Moderní nizozemská literatura II) se nejprve zaměřuje na tvorbu další kanonizované trojice autorů, a to Louise Paula Boona, Huga Clause a Helly S. Haasse. Poté podává přehled o literatuře od 60. let 20. století do současnosti, a to prostřednictvím capita selecta, např. postkoloniální literatura, postmoderna a „multikulturní literatura“. Cílem kurzu je získat představu o poválečném vývoji nizozemské literatury, který je zasazen do kulturně historického rámce. Studenti se seznámí s díly vybraných nizozemských a vlámských autorů a zanalyzují básně, úryvky prózy a román.
In deze cursus staat de geschiedenis van de Nederlandstalige literatuur vanaf 1880 centraal. In het eerste deel (Moderní nizozemská literatura I) werd een beeld van de Nederlandstalige literatuur van de Tachtigers tot de Vijftigers geschetst en werd ingegaan op het werk van de zg. Grote Drie, die in Dějiny nizozemské a vlámské literatury tot de Grote Zes worden gerekend. In deze vervolgcursus (Moderní nizozemská literatura II) wordt eerst gefocust op het oeuvre van de andere gecanoniseerde drie auteurs, te weten Louis Paul Boon, Hugo Claus en Hella S. Haasse. Vervolgens wordt een beeld gegeven van de literatuur van de jaren zestig tot heden d.m.v. capita selecta, bijv. postkoloniale literatuur, postmodernisme en “multiculturele literatuur”. Doel van deze cursus is inzicht te krijgen in naoorlogse ontwikkelingen in de Nederlandse literatuur, die worden geplaatst in een cultuurhistorisch kader. Studenten maken kennis met het werk van geselecteerde Nederlandse en Vlaamse auteurs en analyseren gedichten, prozafragmenten en een roman.
Výstupy z učení
Studenti dokáží interpretovat literární vývoj v druhé polovině 20. století a na počátku 21. století a propojit jej s kulturně-historickým kontextem. Znají významné poválečné autory a tituly a jsou schopni analyzovat básně, úryvky prózy a román.
Studenten kunnen literaire ontwikkelingen in de tweede helft van de 20ste eeuw en het begin van de 21ste eeuw duiden en koppelen aan de cultuurhistorische context. Ze zijn vertrouwd met belangrijke naoorlogse auteurs en titels en zijn in staat om gedichten, prozafragmenten en een roman te analyseren.
Osnova
  • Inleiding
  • De Grote Zes - Louis Paul Boon Úvod Velká šestka - Louis Paul Boon Velká šestka - Hugo Claus Velká šestka - Hella S. Haasse (Post)koloniální literatura Šedesátá léta: próza Šedesátá léta: poezie Náboženství v literatuře (a jeho kritika) Od realismu k postmodernismu Multikulturní literatura Tendence v současné literatuře
  • De Grote Zes - Hugo Claus
  • De Grote Zes - Hella S. Haasse
  • (Post)koloniale literatuur
  • De jaren zestig: proza
  • De jaren zestig: poëzie
  • Religie(kritiek) in de literatuur
  • Van realisme tot postmodernisme
  • Multiculturele literatuur
  • Tendensen in de hedendaagse literatuur
  • Bespreking Kader Abdolah, De reis van de lege flessen
Literatura
    povinná literatura
  • ENGELBRECHT, Wilken W. K. H., Lianne BARNARD, Lucie SMOLKA FRUHWIRTOVÁ, Martina VITÁČKOVÁ a Eva TOUFAROVÁ. Dějiny nizozemské a vlámské literatury. Vydání první. Praha: Academia, 2015. 631 stran. ISBN 9788020024763.
    doporučená literatura
  • Erica van Boven en Mary Kemperink (bewerking), Literatuur van de Moderne Tijd. Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw, Coutinho, Bussum, 2006.
  • BREMS, Hugo. Altijd weer vogels die nesten beginnen : geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1945-2005. Amsterdam: Bert Bakker, 2006. 792 s. ISBN 9035129458.
  • Portegies, A., Literatuur in een notendop.Amsterdam, Prometeus, 1999
  • BOVEN, Erica van a G. J. DORLEIJN. Literair mechaniek : inleiding tot de analyse van verhalen en gedichten. 2. herziene druk. Bussum: Uitgeverij Coutinho, 2003. 325 s. ISBN 9062833837.
    neurčeno
  • KNUVELDER, Gerard P. M. Bloemlezing Nederlandse letterkunde. 25ste, ongewijzigde druk. 's-Hertohenbosch: L.C.G. Malmberg, 1971. ISBN 90-208-5261-2.
  • GOEDEGEBUURE, Jaap. Nederlandse literatuur 1960-1988. Amsterdam: De Arbeiderspers, 1989. ISBN 90-295-1673-9.
  • Nederlandse literatuur, een geschiedenis. Edited by Maria A. Schenkeveld-van der Dussen - Ton Anbeek. Groningen: Martinus Nijhoff, 1993. xxxv, 938. ISBN 9068903934.
Výukové metody
kombinace přednášek a seminářů
Een combinatie van hoor- en werkcolleges
Metody hodnocení
Docházka je povinná (maximálně dvě absence). Příprava studentů na přednášky: přečtou si vybrané odstavce z Dějin nizozemské a vlámské literatury a kapitoly na literaryhistory.org. Jako závěrečný úkol přečtou román Cesta prázdných lahví od Kadera Abdolaha, který analyzují v eseji. Při ústní zkoušce se o eseji diskutuje a ověřují se jejich znalosti látky z přednášek.
Aanwezigheid is vereist (max. twee absenties). Studenten bereiden zich voor op de colleges: ze lezen geselecteerde paragrafen uit Dějiny nizozemské a vlámské literatury en hoofdstukken op literatuurgeschiedenis.org. Als eindopdracht lezen ze de roman De reis van de lege flessen van Kader Abdolah, die ze in een essay analyseren. Tijdens het mondeling examen wordt het essay besproken en wordt hun kennis van de leerstof uit de colleges getest.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.