PBB131 Terénní sociální práce

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Sylva Brillante (přednášející)
Mgr. Lubomír Pelech (přednášející)
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 18:00–19:40 D41, kromě Po 15. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zaměřuje na praktické aspekty výkonu terénní sociální práce v různých kontextech a s různými cílovými skupinami. Cílem kurzu je seznámit studenty s praktickými způsoby a technikami využívanými při kontaktování a při práci s cílovou skupinou v jejím přirozeném prostředí. Kurz studenty provede rolí a úlohou terénního sociálního pracovníka ve specifických situacích. Dále se zabývá výkonem sociální činnosti v sociálních službách v profesi terénního sociálního pracovníka a okruhy jeho činnosti. Legislativa, ekonomika (fundraising), plánování, hodnocení a supervize jsou témata z oblasti poskytovaní sociálních služeb v České republice, které také naplňují obsahovou stránku předmětu.

Prostřednictvím prezentací projektů a modelových situací jsou studenti seznamováni se specifiky, úskalími, ale i možnými riziky terénní sociální práce, ale i etickými přístupy při práci s klienty v jejich přirozeném prostředí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:

- orientovat se v metodách a koncepčních přístupech terénní sociální práce;
- aplikovat zkušenosti z praxe či výzkumných šetření v terénní sociální práci;
- rozpoznat a posuzovat vztah mezi teorií a praxí;
- vytvářet projekty k zadaným tématům terénní sociální práce;
- aplikovat teoretické principy na praktické problémy terénní sociální práce.
Osnova
  • 1. Terénní sociální práce v kontextu zákona; služby sociální prevence (zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a vyhláška č. 505/2006 Sb.).
  • 2. Specifika a základní principy terénní sociální práce, metody terénní sociální práce.
  • 3. Cílové skupiny - podrobná analýza jednotlivých skupin.
  • 4. Metoda práce streetwork .
  • 5. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež - náplň práce, odlišnosti od jiných typů zařízení.
  • 6. Terénní programy - terénní sociální práce s osobami ohroženými závislostí, s osobami poskytujícími sexuální služby za úplatu, s osobami bez přístřeší.
  • 7. Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách.
  • 8. Sociálně aktivizační služby a jejich činnost.
  • 9. Aktuální problémy terénní sociální práce; činnost vybraných (nestátních neziskových) organizací.
  • 10. Graffitti a terénní sociální práce s autory.
  • 11. Osobní asistence a pečovatelská služba; raná péče.
Literatura
    povinná literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální práce : pro pedagogické obory. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 208 stran. ISBN 9788024733791. URL info
  • GOJOVÁ, Alice. Teorie a modely komunitní práce. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006, 115 s. ISBN 8073681544. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Zdena Zuzana a Lubomír PELECH. Slabikář sociální práce na ulici : supervize, streetwork, financování. První vydání. Brno: Doplněk, 2003, 99 stran. ISBN 8072391488. info
    doporučená literatura
  • ŠŤASTNÁ, Jaroslava. Když se řekne komunitní práce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016, 122 stran. ISBN 9788024633565. URL info
  • KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Komunitní práce jako součást role sociálních pracovníků na obcích: možnosti a limity. In Perspektivy komunitní sociální práce v ČR. Olomouc, 16.9. 2016, Caritas. 2016. info
  • BEVERLEY, Audrey a Aidan WORSLEY. Learning and teaching in social work practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007, xii, 206. ISBN 1403994145. info
  • RÁKOCZYOVÁ, Miroslava. Komunitní práce jako jeden z nástrojů řešení problému sociální exkluze. Sociální práce. Brno: ASVSP, 2003, roč. 2, č. 1, s. 69 - 82. ISSN 1213-624. info
Výukové metody
Prezentace projektů studentů, projektová výuka, kazuistiky, myšlenkové mapování, práce s audiovizuálními materiály (dokumenty, jejich rozbor), mentorink, diskuze.
Metody hodnocení
Prezentace projektů studentů a jejich slovní zhodnocení vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PBB131