SUS_184 Reklama jako kulturní fenomén druhé poloviny 20. století

Filozofická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Dagmar Koudelková (přednášející)
Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D. (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce)
Garance
Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 40 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seznámit studenty s reklamou jako specifickým vizuálním komunikačním prostředkem, který využívá možnosti rétoriky, designu a umění, zrcadlí specifika své doby a pracuje s univerzáliemi lidské percepce. Přednášky budou zaměřeny na klíčová témata fenoménu reklamy a persvazivní komunikace vizuálními prostředky (propagace, propaganda) v rámci období po druhé světové válce do posledních let 21. století.
Výstupy z učení
Student bude seznámen s klíčovými tématy fenoménu reklamy v daném období, bude schopen reflektovat kontext, v němž reklamní materiál vznikal.
Osnova
  • 0. Úvod do poválečné situace, nová média a kritika reklamy
  • 1. Endlich wieder...Krieg: nostalgie, mezinárodní styl, pojem "amerikanizace", dva tábory "studené války"
  • 2. Kritika konzumu I (USA)
  • 3. Od Bruselu po New York: oteplování, psychedelie a pop-art v reklamě
  • 4. Kritika konzumu II (Francie)
  • 5. Cooking Nature a kritický design v reklamě (Grapus)
  • 6. Vítězná reklama nebo kritika III? (Foucault a Lipovetsky)
  • 7. 80. léta na východě: plakát a televize
  • 8. Benetton a "hodná angažovaná" reklama: O. Toscani
  • 9. subvertising a věčně "kreativní" kapitalismus: Funky Business, Guerilla marketing a rekuperace
  • 10. Závěr: afirmativní kultura navěky?
Literatura
    povinná literatura
  • PINCAS, Stéphane a Marc LOISEAU. Dějiny reklamy. Edited by Maurice Lévy, Translated by Pavel Brožek. V Praze: Slovart, 2009, 336 s. ISBN 9783836515658. info
Výukové metody
Přednášky, diskuze
Metody hodnocení
Formou závěrečné rozpravy o přednesených tématech
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/SUS_184