TIM_B_017 Metody a techniky výzkumu pro bakaláře

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Klára Smejkal (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět je vyučován v češtině.
Předmět není přednáškou, jedná se o seminář, v němž je předpokládána aktivní participace a samostatná příprava studentů.
Předmět je doporučeno absolvovat v druhém roce bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy empirického výzkumu s důrazem na výzkumné metody společenských věd, které mohou být užitečné při realizací vlastního výzkumu v oblasti interaktivních médií, například pro potřeby vypracování diplomové práce.
Kurz má úvodový a přehledový charakter, budou v něm diskutovány klíčové metodologické koncepty a výzkumné metody společenských věd, s nimiž se studenti mohou potkat při tvorbě diplomové práce v oboru Teorie interaktivních médií. Kurz seznámí studenty se základy vědeckého poznání a empirického výzkumu s důrazem na možnost použití vybraných výzkumných metod společenských věd při zkoumání interaktivních médií. Jeho první část je věnovaná základům vědeckého poznání a stěžejním aspektům empirického výzkumu – základním znakům vědeckého poznání, logice empirického výzkumu, problematice odborných zdrojů, výzkumného designu, a také specifikám kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Druhá část kurzu nabízí přehled vybraných výzkumných metod společenských věd, které lze použit ve výzkumu v oblasti interaktivních medií jako jsou dotazování (dotazníkové šetření a rozhovory), pozorování a etnografické metody. Analýza dat není součástí tohoto kurzu, pozornost je jí věnována v navazujícím magisterském studiu.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu student bude schopen:
- vyjmenovat a definovat hlavní znaky a koncepty vědeckého poznání v kontextu společenských a humanitních věd
- vyjmenovat základní aspekty výzkumného designu a ilustrovat je na vlastním projektu výzkumu
- vyhledat relevantní odborné zdroje týkající se zkoumaného výzkumného problému
- popsat výzkumné metody, které byly probírány v kurzu a ilustrovat jejich uplatnitelnost v rámci studovaného oboru
- zvolit vhodný výzkumný soubor nebo případ pro vlastní výzkum
- zvolit vhodnou metodu sběru a analýzy dat pro potřeby vlastního výzkumu a reflektovat její limity
Osnova
  • Úvodní hodina, seznámení s obsahem kurzu
  • Základy vědeckého poznání, organizace vědy
  • Práce s odbornou literaturou, akademický text a jeho náležitosti
  • Odborné informační zdroje, akademický text a jeho typy
  • Empirický výzkum
  • Design empirického výzkumu
  • Základní znaky, aplikace a specifika kvantitativního výzkumu
  • Základní znaky, aplikace a specifika kvalitativního výzkumu
  • Vybrané metody sběru dat: Dotazníkové šetření
  • Vybrané metody sběru dat: Kvalitativní formy dotazování
  • Vybrané metody sběru dat: Pozorování a etnografické přístupy
  • Vybrané metody sběru dat: Analýza komunikačních sdělení
Literatura
    povinná literatura
  • Metody výzkumu ve společenských vědách. Edited by Hedvika Novotná - Ondřej Špaček - Magdaléna Šťovíčková. Vydání první. Praha: FHS UK, 2019, 495 stran. ISBN 9788075710253. info
    doporučená literatura
  • Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. Kapitola 1: Kvalitativní a kvantitativní výzkum, s. 12-19.
  • Babbie, E. 2001. The Practice of Social Research. Wadsworth Publishing Company. Kap. 1 – Human Inquiry and Science, s. 17-37.
  • Disman, M. 2000. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum. 374 s. ISBN 9788024601397.
  • Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky / Jadwiga Šanderová ; spolupracovala Alena Miltová. -- Vydání první. -- Praha : Sociologické nakladatelství, 2005, s 13-106.
  • Strauss, A. a J. Corbinová. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Kapitola 2: Začínáme; kapitola 3: Teoretická citlivost; kapitola 4: Použití literatury, s. 21-38.
    neurčeno
  • Povinná a doporučená literatura bude upřesněna.
Výukové metody
Výuka probíhá výhradně online formou video-přednášek, online meetingů, samostatné přípravy studentů a společných projektů.
Metody hodnocení
Během semestru studenti zpracovávají projekty a absolvují znalostní testy. Na základě nich získávají počet bodů, který následně stanoví výslednou známku. Povinná je účast studentů na info hodině v začátku semestru, kde se studenti dozví detailní informace o průběhu a způsobech ukončení předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.