VIKMB50 ICT Lecturer

Faculty of Arts
Autumn 2017
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Sabina Kubisová
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Timetable
each odd Saturday 9:10–14:05 L31, each odd Saturday 9:10–14:05 U12
Prerequisites (in Czech)
Zájem o problematiku.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
Course objectives (in Czech)
Předmět vychází z akreditovaného kurzu DVPP, který je nutný pro výkon specializované pedagogické činnosti Koordinátora ICT ve školách. Účastníci kurzu se postupně seznámí jak s pedagogickými a didaktickými aspekty využívání moderních technologií a ICT, tak se zásadami a specifiky jejich koordinace. V rámci celého roku se budeme důsledně snažit propojovat teoretickou a praktickou část.

Účastník tak odchází nejen s dobrými teoretickým základy a praktickými kompetencemi pro práci s technologiemi samotnými, žáky a svými kolegy, ale také s mnoha připravenými dokumenty a postupy, které mu do začátku mohou pomoci. Od hotové evaluace školy podle metodiky Škola21, až po řád počítačové učebny či strategii ICT. Obsah je do velké míry přizpůsobován potřebám a přáním účastníků tak, aby bylo možné nabyté znalosti snadno implementovat do školní praxe, již v průběhu jeho trvání.

Jestliže bude chtít student získat certifikát opravňující k výkonu specializované pozice, musí mít zapsaný také navazující kurz (Metodik ICT II). K platnosti certifikátu je také nezbytné tzv. pedagogické minimum.

V kurzu se potkávají studenti MU s učiteli z praxe.
Syllabus (in Czech)
  • Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie
  • Hygiena, ergonomie, pravidla bezpečnosti práce s ICT
  • Počítačová bezpečnost
  • Tvorba ICT plánu školy, Škola21, ICT a RVP
  • Informační systémy ve vzdělávání
  • Vedení školních žákovských projektů
  • Moderní technologie
  • Počítač a volný čas
  • ICT ve speciální pedagogice
  • Principy a možnosti počítačových sítí
  • Zdroje informací na webu, repozitáře
  • Webináře
  • Digitální informační kurátorství
Literature
    required literature
  • ČERNÝ, Michal. Koordinátor ICT (ICT Coordinator). Online. Brno: Flow, 2015. 87 pp. ISBN 978-80-88123-06-4. [citováno 2024-04-23] info
  • ČERNÝ, Michal. Metodik ICT (ICT methodologies). Online. Brno: Flow, 2015. 181 pp. ISBN 978-80-88123-05-7. [citováno 2024-04-23] info
    not specified
  • LAZAROVÁ, Bohumíra and Alexandra DOBROVOLNÁ. Kolegiální podpora spolupráce ve školách (Collegial support in schools). Online. In Kolegiální podpora spolupráce ve školách. Přednáška 25.05.2016 v Praze. 2016, [citováno 2024-04-23] info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra, Tereza VYCHOPŇOVÁ and Alexandra DOBROVOLNÁ. Mentoring ve škole očima učitelů (Mentoring in school through the eyes of teachers). Online. In Učitelské praxe – současné poznatky a perspektivy. 2015, [citováno 2024-04-23] info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Teoretické ukotvení výzkumu životních příběhů učitelů a možnosti jejich analýzy (This theoretical background of research the life stories of teachers and the possibilities of their analysis). Online. In XIV. mezinárodní setkání historiků a příznivců orální historie, 10.-12. 6. 2015, hrad Sovinec. 2015, [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Online. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 9788026204039. [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Online. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 807367047X. [citováno 2024-04-23] info
Teaching methods (in Czech)
Semináře, přednášky, cvičení, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Povinná je nejméně 50% účast, vypracování závěrečného úkolu (projektu vlastní práce) a krátký test.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2015, Autumn 2016.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2017/VIKMB50