VIKMB61 Online vzdělávání: od designu k praxi

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
Blokově. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tulinská (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o problematiku. Kurz je určen všem zájemcům o vzdělávací technologie, kteří sami sebe vnímají jako začátečníky. Především je vhodný pro studenty, kteří za sebou nemají bakalářské studium na KISKu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky tvorby online kurzu - od jeho návrhu a přípravy až po jeho samotnou realizaci. Student získá základní teoretický, ale především zkušenostní praktický základ, který bude schopen uplatnit v tvorbě vlastních kurzů či v inovacích. Předmět má charakter interdisciplinárního kurzu dotýkajícího se také tématu designu služeb či práce s daty.
Na konci kurzu bude student schopen:
  • Definovat cíle a metody online kurzu;
  • Provést design kurzu a zvolit jeho adekvátní formu;
  • Navrhnout prototyp a otestovat ho;
  • Navrhnout a provést základní jednoduchou evaluaci;
  • Vytvořit vlastní jednoduchý online kurz
  • Osnova
    • Příklady dobré praxe elearnigu, web base kurzy, MOOC, Codeacademy, adaptabilní systémy, ... tedy, jak to může být pěkné.
    • Vymezení a zamyšlení se nad specifiky online vzdělávání
    • I. Výzkumná fáze: hledání vlastní inspirace něčeho pěkného
    • Vzdělávací cíle a smysl vzdělávání, pedagogická paradigmata, hodnoty
    • Vzdělávací metody v online prostředí
    • Učební styly a postupy
    • Fact-based x Inquiry-based learning
    • Problémová a projektová výuka v online prostředí
    • Učení zaměřené na studenta x učení zaměřené na obsah
    • LMSs
    • Práce s Moodle a ještě jedním nějakým LMS
    • Designové metody, vymezení kurzu
    • Příklady dobré praxe: návrh a design
    • II. Výzkumná fáze: návrh vlastního kurzu, tvorba konceptu
    • Evaluace konceptů a úvod do tvorby prototypu
    • Základní vzdělávací objekty; textové opory, wiki, diskuse, portfolia, webináře, práce s odkazy, slovníky,...
    • Metody, nástroje a způsoby testování (od otázek v Moodle po Kahoot)
    • Zpětná vazba v elearningu
    • Nástroje a služby užitečné pro elearning
    • Decentralizované LMS
    • Příklady dobré praxe: užitlí LMS, evaluační nástroje
    • III. Výzkumná fáze: tvorba protototypu a jeho základní evaluace
    • Jak tutorovat kurz
    • Metody a nástroje evaluace kurzu
    • Kritický pohled na distanční vzdělávání, analýza rizik a problémů
    • Kybergogika a sociální učení, design hodnot
    • Gamifikace, herní mechaniky
    • Konektivistický přístup
    • Příklady dobré praxe: drobnosti, co se jinam nevešly
    • IV. Výzkumná fáze: Tvorba finálního produktu a jeho presentace
    • Závěrečná evaluace
    Literatura
    Výukové metody
    Třídenní workshop zakončený samostatným projektem a jeho obhajobou. Kurz bude probíhat od středy 12.9. do pátku 14.9. 2018
    Metody hodnocení
    Presentace a obhajoba vlastního kurzu.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/VIKMB61