FF:DU1221b Italské malířství 15. století - Informace o předmětu
DU1221b Italské malířství quattrocenta
Filozofická fakultajaro 2000
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jaroslav Sedlář, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jaroslav Sedlář, CSc.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jaroslav Sedlář, CSc. - Předpoklady
- Přednáška sleduje v převládajícím pozdně gotickém umění většiny ital- ských měst především vznik a rozvoj nového renesančního malířssví v Sieně, ve Florencii, Urbinu, Perugii, Arezzu, Římě, v Padově, Mantově, Veroně, Miláně, v Bologni, Ferraře a v Benátkách. Sleduje řešení nejdů- ležitějších problémů, které vyvstaly před novověkým italským malířstvím po objevu centrální perpektivy jako "okna" do světa nebo jako pohledu do krajiny, ale i technologické problémy malby freskové, temperové, olejové. vé
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny umění (program FF, M-OT)
- Osnova
- Studia humanitatis (L. Bruni, Guarino da Verona, Vitorino da Feltre)
- Úloha umění ve společnosti, veřejné a soukromé mecenášství
- Sienské malířství první poloviny 14. stol.
- Lorenzo Monaco, Gentile da Fabriano
- Masaccio
- Fra Angelico
- Fra Filippo Lippi
- Benozzo Gozzoli
- Florentští problematici
- Umbrotoskánci
- Florentské malířstvví druhé poloviny quattrocenta (koncentrace na problémy formy a barvy
- Problémy kompozice (C. Rosselli, Domenico Ghirlandaio, A Baldovinetti, A. Del Pollaiuolo, A. del Verocchio, L. Signorelli a následovníci)
- Zduchovnění linie a barvy (S. Botticelli, F. Lippi,P. di Cosimo
- Umbrijští malíři quattrocenta (P. di Cristoforo Vanucci, alias Perugino a Bernardino di Betto di Biagio, alias Pinturicchio
- Počátky severoitalského umění quattrocenta (F. Squarcione a A. Mantegna)
- Benátské malířství druhé poloviny Quattrocenta (Q. Vivarini, C. Crivelli, A. da Messina, Belliniové a jejich žáci, především V. Carpaccio
- Lombardské, piemontské malířství quattrocenta a malířství v Emilii
- Předpoklady rozvoje malířství vrcholné renesance.
- Metody hodnocení
- Přednáška se koná každý týden a je zakončena ústní zkouškou ve vyučovacím jazyku. Přednáška je doprovázena promítáním barevných diapozitivů a je maximálně názorná.
- Informace učitele
- Rámcové otázky ke zkoušce, ev. k písemnému testu:
Humanismus, veřejné a soukromé mecenášství v Itálii v 15. stol.
Sienské malířství první poloviny 15. stol.
Lorenzo Monaco a Gentile da Fabriano
Masaccio
Fra Angelico
Fra Filippo Lippi
Benozzo Gozzoli
Florentští problematici
Umbrotoskánci
Florentské malířstvví druhé poloviny quattrocenta
Problémy formy a barvy
Velké kompozice
Zduchovnění linie a barvy
Severoitalské umění quattrocenta
Benátské malířství druhé poloviny quattrocenta
Lombardské a piemontské malířství v Quattrocentu
Renesanční malířství v Emilii a v pobřežních městech
Podmínky a předpoklady pro rozvoj malířství vrcholné renesence. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2000, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2000/DU1221b