FF:AJ22071 Chomsky - četba - Informace o předmětu
AJ22071 Chomsky - četba
Filozofická fakultajaro 2001
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. 2 původní kredity. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Milan Růžička (přednášející)
- Garance
- Ing. Mgr. Jiří Rambousek, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Hrazdílková - Předpoklady
- The students should acquaint themselves (e.g. in a linguistic glossary or encyclopedia) with the following notions: generative grammar, transformational theory, language acquisition, mental grammar, rules, principles and parameters. They also should know the name of at least one book written by Chomsky. No other knowledge is presupposed.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (program FF, M-FI) (2)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Zhodnocení teoretického příspěvku Noama Chomského do moderni lingvistiky se zaměří na tyto hlavní myšlenky: Teorie jazykové kompetence, mentální gramatika, biologické základy universální gramatiky, vrozená schémata. Stručný přehled Chomského předchůdců a oponentů ve světové a americké lingvistice. Hlavní námitky vůči generatitistickému přistupu a odpovědi na ně. Argumenty ve prospěch teorie vrozených schémat (učení se jazyku na základě nedokonalého stimulu a j.) Základy generativní lingvistiky. Čtení a diskuse vybraných pasáží z následujících publikací: Syntaktické struktury, Aspekty teorie jazyka, Jazyk a mysl, Poznámky o nominalizaci. Chomsky jako dlouholetý disident a kritik amerického systému. Předmět se vyučuje v jazyce anglickém.
- Osnova
- Zhodnocení teoretického příspěvku Noama Chomského do moderni lingvistiky se zaměří na tyto hlavní myšlenky: Teorie jazykové kompetence, mentální gramatika, biologické základy universální gramatiky, vrozená schémata. Stručný přehled Chomského předchůdců a oponentů ve světové a americké lingvistice. Hlavní námitky vůči generatitistickému přistupu a odpovědi na ně. Argumenty ve prospěch teorie vrozených schémat (učení se jazyku na základě nedokonalého stimulu a j.) Základy generativní lingvistiky. Čtení a diskuse vybraných pasáží z následujících publikací: Syntaktické struktury, Aspekty teorie jazyka, Jazyk a mysl, Poznámky o nominalizaci. Chomsky jako dlouholetý disident a kritik amerického systému. Předmět se vyučuje v jazyce anglickém.
- Metody hodnocení
- Two tests: a) the first in midterm to check the progress of technical knowledge (30 points). b) the second and final test at the end of the term to assess the ability to produce coherent argument (40 points). The remaining points can be obtained by active participation in the seminars and the closing colloquium.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Five main theses of Chomskyan Linguistics: 1) Human language faculty (mental grammar) is part of our biology. Therefore, it can be assumed that people possess it at birth as they possess other mental organs. 2) The initial state of mental grammar is determined, though it is later modified through experience. 3) Mental grammar cannot be described directly but it can be studied through forming and testing hypotheses like other natural objects 4) The simplest assumption is that mental grammar is perfect, i.e. economic, non-redundant, regular. 5) The phenomenon to be explained by linguistics: how can such a system arise in the mind/brain?
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2001, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2001/AJ22071