DVH029 Monogatari: literárně zpracovaný příběh v japonském divadle, filmu, textu

Filozofická fakulta
jaro 2002
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
prof. Joseph Rostinsky (přednášející), Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (zástupce)
Garance
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Sochorová
Předpoklady
nevyžadují se
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Japonské monogatari je jednoduchý pojem pro komplexní poetický kánon. Může znamenat jak legendu, tak i pověst nebo vyprávění, povídku, epizodu ba i román. Slovy Milana Kundery, v textu monogatari se odvíjí poutavý příběh, který umí zaujmout a snad i poučit. Takový příběh je emocionálně vysoce laděný a roto si dovede vynutit slzy anebo smích diváka i čtenáře. Z pohledu evropského se může monogatari jevit jako sentimentální projekce japonského ducha (tamašii), kterého požírají city a transcendentální krásno smrti. Ať je tomu jakkoli, monogatari plní v japonské kultuře náznakových výrazů důležitou funkci v procesu narativní komunikace. Obsahem přednášek bude nejen stručný historický přehled žánru monogatari, ale i podrobnější rozbor moderního textu a jeho adaptace pro divadlo a film.
Osnova
  • 1. Z počátků monogatari. Vyprávění o Gendžim, román z 10. století , od Lady Murasaki 2. Legendární vyprávění z japonských kronik: kodžiki 3. Rozpustilá baroková vyprávění Ihary Sakaku o všelijaké lásce, sexu, zradě a sebevraždě (17. století). 4. Otevřený Nippon a vliv evropské kultury. Případ Sóseki Nacume a Mori Ogai (19. - 20. století). 5. Povídka Rašomon Akutagawy Rjunosuke, filmové zpracování od Kurosawy Akira 6. O čem vypráví Tanizaki Džuničiro ve Svastice (Mandži, 1928) a jak to reinterpretuje Lillian Cavani ve svém filmu (1985) 7. Vizuální metafora v románu Tanečnice z Izu od Kawabaty Jasunari 8. Mimesis krásna a jeho negace v Zlatém Pavilonu od Mišimy Jukio 9. Dramatické gesto v Madame de Sade (1965) od Mišimy Jukio 10. Funkce monogatari v procesu generování multiplicitních výrazových forem: moderní japonské divadlo a film
Metody hodnocení
přednáška, každý týden, kolokvium (2kr) zkouška (+1kr)
Informace učitele
k dispozici u vyučujícího
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2002/DVH029