PG51B90 Psychohygiena

Filozofická fakulta
jaro 2003
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Stránský (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je poskytnout studentům poznatky o psychické zátěži v různých životních situacích, které nejen snižují výkonnost, ale i ohrožují jejich zdraví. Současně nabídnout některá psychodiagnostická doporučení, včetně relaxačně aktivačních metod, které mohou přispět k udržení nebo prohloubení duševního zdraví.
Osnova
  • P S Y C H O H Y G I E N A Cílem kurzu je poskytnout studentům poznatky o psychické zátěži v různých životních situacích, které nejen snižují je- jich výkonnost, ale ohrožují i jejich zdraví. Současně nabíd- nout některá psychodiagnostická doporučení, včetně relaxačně aktivačních metod, které mohou přispět k udržení nebo pro- hloubení duševního zdraví. I. S T R E S A J E H O D Ů S L E D K Y l. STRES A STRESOGENNÍ FAKTORY: - náročné životní situace - podstata stresu - pestrost stresogenních faktorů 2. SYMPTOMATOLOGIE STRESU: - symptomy: somatické,nutkavé a zachvacující,nepřátel- skosti a podrážděnosti, deprese... - posttraumatické stresové poruchy - "syndrom vyhoření" /v rovině duševní,tělesné,sociální/ 3. INDIVIDUÁLNÍ PROJEVY STRESU: II. PŘEDPOKLADY A MOŽNOSTI ZVLÁDÁNÍ STRESOVÝCH SITUACÍ 4. STRUKTURA OSOBNOSTI - FAKTOR ODOLNOSTI: - typologické zvláštnosti v reakci a prožívání stresu - možnosti a meze restruktualizace osobnosti 5. VÝZNAM POZITIVNÍHO MYŠLENÍ: - myšlenkové a pocitové vzorce - síla pozitivního myšlení 6. SEBEPOZNÁNÍ - PŘEDPOKLAD SEBEZDOKONALENÍ - "jáství" pocit vlastní osobnosti - autodiagnostika osobnosti 7. PRACOVNÍ REŽIM - denní výkonnostní křivka - organizace pracovního dne 8. RELAXAČNĚ AKTIVAČNÍ METODY: - způsoby a prostředky psychického uvolnění - podstata a principy relaxačních metod 9. UKÁZKY A NÁCVIK RELAXAČNÍCH METOD: - krátkodobé /progresivní/ způsoby relaxace - autogenní trénink lO. VŠEOBECNÉ ZÁSADY DUŠEVNÍ HYGIENY: - optimální podmínky pro vyšší nervovou činnost - Pravidla života-Komenský, Rozenkreuzovo desatero...
Literatura
  • Jak získávat přátele a působit na lidi. Edited by Dale Carnegie, Translated by Svatoslav Gosman. 9. vyd. Praha: TALPRESS, 1993, 262 s. ISBN 80-85609-12-6. info
  • MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 169 s. ISBN 8021005211. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Já a ty : pohled do "tajů" sociálně-psychologických studií dyadické interakce - co víme o setkání a o jednání člověka s člověkem. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1977, 234 s. URL info
  • CHARVÁT, Josef. Život, adaptace a stress. Vyd. 2. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1970, 134 s. info
  • SELYE, Hans. Život a stres. Bratislava: Obzor, 1966, 453 s. info
Metody hodnocení
l hodina týdně semínář. Kurz je ukončen zápočtem.
Informace učitele
DOPORUČENÁ LITERATURA: Carnegie D.: Jak získávat přátele a působit na lidi,l99l Charvát J.: Život,adaptace, stres, Avicenum Pha,l969 Křivohlavý J.: O zdravých vztazích mezi lidmi,Pha l996 Míček L.: Učitel a stres, FF, MU Brno l992 Selye H.: Život a stres, Obzor, Blava l966
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.