FAV061 Americký film noir: historické a teoretické kontexty žánru

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jakub Kučera (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 15:00–16:35 12, St 16:40–18:15 12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška se bude věnovat historickému a teorickému vymezení "klasického" i "post-klasického" filmu noir, jakož i průzkumu a problematizaci jeho žánrové identity. Zaměříme se na jednotlivé kontexty tohoto "rozostřeného objektu" filmových dějin (klasický a post-klasický Hollywood, vztah Hollywoodu a Evropy, filmová teorie "politického modernismu") i další s ním spojená témata (modernita, město, technologie, gender). Výběrová literatura: Clarke, David B. (ed.) /1997/: The Cinematic City. New York; Copjec, Joan /ed./1993/: Shades of Noir. London; Elsaesser, Thomas /2000/: Weimar cinema and after: Germany's historical imaginary. London; Gunning, Tom /2000/: The Films of Fritz Lang. Allegories of Vision and Modernity. London; Hirsch, Foster /1981/: The Dark Side of the Screen. New York; Hirsch, Foster /1999/: Detours and Lost Highways: A Map of Neo-Noir. New York; Kaplan, E.Ann, /ed./ 1980/ Women in Film Noir. London; Krutnik, Frank /1991/: In a Lonely Street: Film Noir, Genre, Masculinity. London; Martin, Richard /1997/: Mean Streets and Raging Bulls. The Legacy of Film Noir in Contemporary American Cinema. London; Narremore, James /1998/: More Than Noir: Film Noir in Its Contexts. Berkeley and Los Angeles; Sobchack, Vivian /1998/: Lounge Time: Postwar Crises and the Chronotope of Film Noir. In: Refiguring American Film Genres. History and Theory. Nick Brown, ed., London; Tellotte, J.P. /1989/ Voices in the Dark: The Narrative Patterns of Film Noir. Urbana. Výběrová filmografie: Asfaltová džungle (Asphalt Jungle; John Huston, 1950); Bílý žár (White Heat; Raoul Walsh, 1949); Dáma v jezeře (Lady in the Lake; Robert Montgomery, 1947); Dáma ze Šanghaje (The Lady from Shanghai; Orson Welles, 1948); Odbočka (Detour; Edgar G. Ulmer, 1945); Dotek zla (Touch of Evil; Orson Welles, 1958); Key Largo (John Huston, 1948); Laura (Otto Preminger, 1944); Líbej mě až k smrti (Kiss Me Deadly; Robert Aldrich, 1955); Maltézský sokol (The Maltese Falcon; John Huston, 1941); Mildred Pierce (Michael Curtiz, 1945); Noc a město (Night and the City; Jules Dassin, 1950); Pojistka smrti (Double Indemnity; Billy Wilder, 1944); Pošťák vždycky zvoní dvakrát (The Postman Always Rings Twice; Tay Garnett, 1946); Pryč od minulosti (Out of the Past; Jacques Tourneur, 1947); Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950); Velké combo (The Big Combo; Joseph H. Lewis, 1955); Velký spánek (Big Sleep; Howard Hawks, 1946); Velký zátah (The Big Heat; Fritz Lang, 1953); Zabijáci (The Killers; Robert Siodmak, 1946); Zabíjej, má sladká (Murder, My Sweet; Edward Dmytryck, 1944); Žena za výkladem (The Woman in the Window; Fritz Lang, 1945).
Metody hodnocení
Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: esej.
Informace učitele
Studijní materiály a zdroje: viz fondy knihovny a videotéky FAV.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2004/FAV061