FAVKS069 Němý film

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 10:50–12:25 12, So 13:20–16:35 12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Z rozsáhlého pole němého filmu budeme svou pozornost soustředit na Hollywood, německý výmarský film, severský film, avantgardu sovětskou a francouzskou. Literatura: Ejzenštejn, Sergej: Kamerou, tužkou i perem (Praha 1961), Ejzenštejn, Sergej: Paměti (Praha 1987), Kracauer, Siegfried: Dějiny německého filmu: Od Caligariho k Hitlerovi (Praha 1958), Mihálik, Peter: Sovietska filmová teória dvadsiatych rokov (Bratislava 1986), Pudovkin, Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec (Bratislava 1982), Sadoul, Georges: Dějiny světového filmu (Praha 1963), Sklar, Robert: Film. An International History of the Medium (New York 1993), Toeplitz, Jerzy: Dějiny filmu, I. díl 1895-1918 (Praha 1989), Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda (Praha 1991). Filmy: Aelita (Kráska z Marsu, Jakov Protazanov 1924), Broněnosec Poťomkin (Křižník Potěmkin, Sergei Ejzenštejn 1925), Carmen (Ernst Lubitsch 1918), Čelověk s kinoapparatom (Člověk s kinoaparátem, Dziga Vertov 1929), Der letzte Mann (Poslední štace, Friedrich W. Murnau 1924), Der müde Tod (Unavená smrt, Fritz Lang 1921), Entr acte (Mezihra, René Clair 1924) Erotikon (Za štěstím, Mauritz Stiller 1920), Faust (Friedrich W. Murnau 1926), Greed (Chamtivost, Erich von Stroheim 1923), Häxan (Čarodějnictví v průběhu věků, Benjamin Christensen 1921), Herr Arnes pengar (Poklad pana Arna, Mauritz Stiller 1919), Intolerance (David W. Griffith, 1916), Kabinett des Dr. Caligari (Kabinet doktora Caligariho, Robert Wiene 1920), Kid (Charles Chaplin 1920), Koněc Sankt-Petěrburga (Konec Petrohradu, Vsevolod Pudovkin 1927), Körkarlen (Vozka smrti, Victor Sjöström 1920), La Passion de Jeanne d Arc (Utrpení panny Orleánské, Carl Theodor Dreyer 1928), Mať (Matka, Vsevolod Pudovkin 1926), Metropolis (Fritz Lang 1924), Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (Upír Nosferatu, Friedrich W. Murnau 1922), Okťabr (Deset dní, které otřásly světem, Sergei Ejzenštejn 1927), Potomok Čingischana (Bouře na Asií, Vsevolod Pudovkin 1929), Safety Last! (O poschodí výš, Fred C. Newmeyer, Sam Taylor 1923), Stačka (Stávka, Sergei Ejzenštejn 1924), Staroe i novoe (Generální linie, Sergei Ejzenštejn 1929), Sunrise (Východ slunce, Friedrich W. Murnau 1926), Symfonija Donbasa (Synfonie Donbasu, Dziga Vertov 1931), The Birth of Nation (Zrození národa, David W. Griffith, 1915), The Crowd (Ecce Homo!, King Vidor 1928), The Flesh and the Devil (Tělo a ďábel, Clarence Brown 1927), The General (Frigo na mašině, Buster Keaton, Clyde Bruckman 1927), The Gold Rush (Zlaté opojení, Charles Chaplin 1925), Treťya meščanskaja (Zloděj lásky, Avram Room 1927), Turksib (Viktor Turin 1929), Un chien Andalou (Andaluský pes, Luis Buñuel 1928), Zemlja (Země, Oleksandr Dovženko 1930).
Metody hodnocení
Kolokvium: filmografie 18 filmů k diskusi.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2004/FAVKS069