DVHc099 Osvobozené divadlo

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
2/0/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Zuzana Klusáčková
Rozvrh
Út 16:40–18:15 48
Předpoklady
Způsob ukončení: kolokvium Práce: dobrovolné, prezentované v hodině, na závěr odevzdané, bodové zvýhodnění při ukončování
Témata prací: Dramatická tvorba Voskovce a Wericha Vladislava Vančury, Jiřího Mahena, Vítězslava Nezvala, popř. jiného autora. Herecké portréty František Černý, František Filipovský, Václav Trégl, Hana Vítová, popř. jiná osobnost. Portrét scénografa Františka Zelenky, Štyrského a Toyen, Antonína Heythuma, popř. jiné osobnosti. Projekce: Možné také mimo vlastní přednášky v případě zájmu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vývoj českého moderního divadla, přední osobnosti české divadelní avantgardy, období dada, poetismu a surrealismu, analýza klíčových inscenací, dramatická tvorba, proměny herectví, divadelní kritika.
Osnova
  • Sylabus 1. Organizace, úvod. 2. Dobový kontext, nástup avantgardy kontra situace českého divadla. 3. Zrozeni k avantgardě. Devětsil, poetismus, konstruktivismus. Vladimír Gamza. 4. Jiří Frejka a jeho skupina. 5. Zrození divadelní sekce Devětsilu - Osvobozeného divadla. 6. Jindřich Honzl nastupuje. 7. Kdo je Petr Dolan? aneb Jiří Voskovec přichází. 8. Causa Vest Pocket Revue. 9. Revue nebo experiment? 10. Voskovec a Werich, ředitelé, autoři a herci. 11. V + W, značka nejlepší politické satiry v Československu. 12. Překážející divadlo neboli Spoustané divadlo. Omezování programu. 13. 1938 neboli hořký konec.
Metody hodnocení
2 hodiny týdně, kolokvium - 3 kr.; zápočet - 3 kr.; zkouška - 4 kr.
Informace učitele
Hry Voskovce a Wericha, V.Nezvala, V. Vančury, J.Mahena, aj. Literatura:
  • Burian,E.F:Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha 1980.
  • Burian,E.F.:Sborová recitace a scénická hudba. Voice-band. In:Nové české divadlo 1927. Praha 1927. S.90-92.
  • Burian, J.M.:Modern Czech Theatre. 2002.
  • Caltová,M.:Český jevištní konstruktivismus. In:Acta scaenographica 9, 1968/69.
  • Černý,F.:Kapitoly z dějin českého divadla. Praha 2000.
  • Černý,F.:Měnivá tvář divadla. Praha 1978.
  • Česká divadla:Encyklopedie divadelních souborů. Praha 2000.
  • Český taneční slovník.Tanec.Balet.Pantomima. Praha 2001.
  • Dějiny českého divadla IV. Praha 1986.
  • Frejka,J.:Režie jako projev průbojného ducha. Praha 1980.
  • Holzknecht,V.:Jaroslav Ježek & Osvobozené divadlo. Praha 1957.
  • Honzík,K.:Ze života avantgardy. Zápisky architektovy. Praha 1963.
  • Honzl,J.:Roztočené jeviště. Praha 1925.
  • Honzl,J.:Základy a praxe moderního divadla. Praha 1963.
  • Janský,K.:Počátky scénografie české divadelní avantgardy. In:Acta scaenographica 4,1963/64,č.7,s.125-132.
  • Kladiva,J.:E.F.Burian. Praha 1982.
  • Obst,M.- Scherl,A.:K dějinám české divadelní avantgardy. Praha 1962.
  • Pelc,J.:Zpráva o Osvobozeném divadle. Praha 1982.
  • Píša,A.M.:Divadelní avantgarda. Praha 1979.
  • Ptáčková,V.:Česká scénografie XX.století. Praha 1979.
  • Schonberg,M.:Osvobozené.Toronto 1980.
  • Voskovec,J.-Werich,J.:Faustovy skleněné hodiny. Praha 1997.
  • Voskovec,J.-Werich,J.:Hry Osvobozeného divadla.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/DVHc099