DVHs108 In-yer-face Theatre. Britská dramatika 90.let

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
1/1. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Špalová (přednášející), Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (zástupce)
Garance
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Zuzana Klusáčková
Rozvrh
Út 15:00–16:35 13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška je zaměřena na vývoj britského divadla v 90. letech 20. století, který je spojen především s vlnou nové dramatiky tzv. in-yer-face theatre (v Čechách označované jako coolness). Cílem je popsat a zanalyzovat znaky typické pro tento typ dramatiky a aplikovat je na konkrétních hrách nejvýraznějších autorů této dekády (Sarah Kane, Mark Ravenhill, Martin McDonagh, Joe Penhall, Philipa Ridleyho, Phyllis Nagy, Anthony Neilson, Jonathan Harvey, Jez Butterworth, Nick Grosso, Judy Upton, Rebecca Prichard). Pozornost bude věnována také průkopníkům a inspirátorům nového psaní jako je Dominic Dromgoole v Bush Theatre, Max Stafford-Clark a Stephen Daldry v Royal Court Theatre a dalším centrům nového psaní v Británii (National Theatre - National Studio, Traverse Theatre, Finborough, Hampstead, Old Red Lion, Theatre Royal Stratford, East a Tricycle, Soho Theatre Company, Paines Plough, Out of Joint a další).
Informace učitele
Doporučená literatura: BILLINGTON, M. 2001. One Night Stands. London 2001. BIRRINGER, J.1993. Theatre, Theory, Postmodernism. Indiana 1993. BRADLEY, J. 2002. Divadlo je vždycky o nových hrách. SAD 2002 č.3, s. 82-84 . DROMGOOLE, D. 1997. The Bush Theatre Book. London 1997. DROMGOOLE, D. 2000. The Full Room. London 2000. EDGAR, D. 1999. Provocative Acts: British Playwriting in the Post-war Era and Beyond. State of the Play. London 1999, p. 3-34. EDGAR, D. 1995 Stav hry. SAD 1995 č.3. EDGAR, D. 1999. Stav hry. London 1999. HALE, J. 1966. Post-war Drama. London 1966. HANČIL, J. 2003. Britská dramatika 90.let nástin a polemiky. Řečiště, 2003, říjen, s. 14-21. KERBR, J. 2001. Kdo byl sveden? SAD 2001, č.1, s. 109-111. KRÁL, K. 2001. Tvrdě a jemně. SAD 2001, č.4, s. 87-92. KŘIVÁNKOVÁ, B. 2002a. Cool and After? SAD 2002a, č.3, s. 74-81. KŘIVÁNKOVÁ, B. 2002b. Gay je pasé, budoucnost patří mollies aneb Ravenhill v britském národním. SAD 2002b, č.3, s. 84-89. POKORNÝ, J. 2001. Hnus. SAD 2001, č.4, s. 82-84. SHANK, T. 1996. Contemporary British Theatre. London 1996. SHELLARD, D. 1999. British Theatre Since The War. London 1999. SIERZ, A. 2000a. Cool Britannia? SAD 2000a, č. 1, s. 8-17. SIERZ, A. 2000b. In-Yer-Face Theatre (British Drama Today). London 2000b. SIERZ, A. 2002. Still In-Yer-Face? Towards a Critique and a Summation. New Theatre Quarterly. Vol. 18, NTQ 69, February 2002, p. 17-23. SLOUPOVÁ, J. 2000. Stav hry: Čtvrté dějství. SAD 2000, č. 1, s. 17-23.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/DVHs108