DVT034 Opereta versus muzikál

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
2/0/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Monika Bártová, Ph.D. (přednášející), Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (zástupce)
Garance
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Zuzana Klusáčková
Rozvrh
St 8:20–10:45 48
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška s názvem "Opereta versus muzikál" se bude věnovat dvěma nejvýznamnějším žánrům hudebně-zábavného divadla - operetě a muzikálu. Upozorní na znaky, které oba žánry spojují či naopak oddělují, poukáže na jejich vzájemné souvislosti a odlišnosti. Bude se také stručně věnovat dějinám obou žánrů (se zaměřením na méně známé dějiny operety) a nejvýraznějším skladatelským osobnostem - francouzské, rakouské a anglické operetě a jejím nejvýznamnějším zástupcům (J. Offenbach, F. Hervé, F. von Suppé, J. Strauss, K. Millöcker, R. Heuberger, F. Lehár, J. Strauss, Gilbert-Sullivan), stejně jako stručným dějinám muzikálu a nejdůležitějším zlomovým bodům v době jeho vzniku, stejně jako osobnostem, které stály na jeho počátcích (G. M. Cohan, J. Kern, G. Gershwin, R. Rodgers-O.Hammerstein, I. Berlin, C. Porter ad.)
Osnova
  • 1, Opereta a muzikál - základní znaky obou žánrů a jejich 2, Pojem opereta, opereta jako společenská satira, mateřština v operetě, grafická schémata klasických operet 3, Opereta - postavy, problém šablonovitosti a vícesložkovosti, pravidelná hudební čísla, operetní libreta 4, Muzikál a jeho druhy 5, Muzikál - základní písňové formy, typy písní, náměty muzikálů, postavy v muzikálech 6, Zrod operety - Francie (Offenbach, Hervé, Lecocq ad.) 7, Vídeňská opereta - zlatý věk (Strauss ml., Millöcker, Suppé) 8, Vídeňská opereta - stříbrný věk (Lehár, Fall, Kalmán ad.) 10, Berlínská opereta 11, Anglická opereta 12, Počátky muzikálu - New York I. 13, Počátky muzikálu - New York II.
Literatura
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Muzikál je když... Vydání první. Praha: Supraphon, 1967, 200 s. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Divadlo, které mluví, zpívá a tančí : (teorie jedné komunikační formy). 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1974, 242 s. URL info
  • SCHMIDT-JOOS, Siegfried a Ivo OSOLSOBĚ. Muzikál. Translated by Ada Hlavatá. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968, 290 s. URL info
  • BEZ, Helmut E., Jürgen DEGENHARDT a H. P. HOFMANN. Muzikál. Vydanie 1. Bratislava: OPUS, 1987, 380 s. info
  • BUDIŠ, Ratibor. Nápad monsieura Offenbacha : vyprávění o cestách světové operety s příslušnou zastávkou v Praze. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1970, 205 s. URL info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Marsyas, Apollón-- a Dionýsos : přibližování k muzikálu. 1. 1. vyd. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1996, 96 s. ISBN 80-85429-32-2. info
Metody hodnocení
2 hodiny přednáška, písemná práce (příp. ústní zkouška); kolokvium - 3 kr., zkouška - 4 kr.
Informace učitele
BERNSTEIN, Leonard. Americká hudební komedie. Divadlo, 1968, č.5. BEZ, H.; DEGENHARDT, J.; HOFMANN, H.P. Muzikál. Přel. Anna Prociková. 1. vyd. Bratislava: Opus, 1987. BUDIš, Ratibor: Nápad monsieura Offenbacha. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1970. EVERETT, William A. The Cambridge Companion to the Musical. 1. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. GRUN, Bernard. Dejiny operety. Přel. Gizela Mačugová. 1. vyd. Bratislava: Opus, 1981. HOŘÍNEK, Zdeněk. Svět operety a svět muzikálu. Divadlo, 1968, č. 5. OSOLSOBĚ, Ivo. Chvála operety. Divadelní studie 3. Brno: JAMU, 1994. OSOLSOBĚ, Ivo. Muzikál je, když... Praha: Supraphon, 1967. SCHMIDT-JOOS, Siegfred. Muzikál. Přel. Ada Hlavatá. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/DVT034