PGJ12B26 Rétorika

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Čt 13:20–14:55 7
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto volitelného kurzu je seznámit budoucí pedagogy se základními pojmy týkající se rétoriky a naučit je využívat těchto poznatků v praxi. Teoretická část výuky bude mimo jiné věnována současnému postavení rétoriky mezi ostatními příbuznými disciplínami(stylistika, teorie komunikace atd.), faktorům působícím na průběh komunikace i vlivu těchto faktorů na výstavbu řečnických projevů. Vzhledem k tomu, že povolání učitele klade vysoké nároky na schopnost předávat informace, komunikovat s žáky a pohotově reagovat na situace, které mohou během vyučování nastat, bude v tomto kurzu věnována pozornost také praktickému rozvíjení komunikačních dovedností studentů; cvičné projevy studentů budou podle potřeby nahrávány a podrobněji analyzovány. Materiály do seminářů budou studentům podle potřeby v předstihu distribuovány elektronickou cestou; vytištění si studenti zajistí samostatně a materiály si pak přinesou do výuky.
Osnova
  • Cílem tohoto volitelného kurzu je seznámit budoucí pedagogy se základními pojmy týkající se rétoriky a naučit je využívat těchto poznatků v praxi. Teoretická část výuky bude mimo jiné věnována současnému postavení rétoriky mezi ostatními příbuznými disciplínami(stylistika, teorie komunikace atd.), faktorům působícím na průběh komunikace i vlivu těchto faktorů na výstavbu řečnických projevů. Vzhledem k tomu, že povolání učitele klade vysoké nároky na schopnost předávat informace, komunikovat s žáky a pohotově reagovat na situace, které mohou během vyučování nastat, bude v tomto kurzu věnována pozornost také praktickému rozvíjení komunikačních dovedností studentů; cvičné projevy studentů budou podle potřeby nahrávány a podrobněji analyzovány. Materiály do seminářů budou studentům podle potřeby v předstihu distribuovány elektronickou cestou; vytištění si studenti zajistí samostatně a materiály si pak přinesou do výuky.
Literatura
  • Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Edited by Josef Filipec. Vyd. 2., opr. a dopl. Praha: Academia, 1994, 647 s. ISBN 8020004939. info
  • kol. Slovník spisovného jazyka českého 1-8. 2. vyd. Praha : Academia, 1989.
  • MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině : slovník neologizmů. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 356 s. ISBN 8020006400. info
  • PETRÁČKOVÁ, Věra a Jiří KRAUS. Akademický slovník cizích slov : [A-Ž]. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 834 s. ISBN 8020006079. info
  • HAVRÁNEK, Bohuslav a Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká. Vyd. 25., ve Fortuně 1. Praha: Fortuna, 1996, 246 s. ISBN 807168306X. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
  • HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : školní vydání včetně Dodatku. Vyd. 2., rozš., v nakl. For. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 8071689130. info
  • STANĚK, Vladimír. Jak psát správně čárky : průvodce interpunkcí pro střední školy a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 85 s. ISBN 8071684732. info
  • HÁLA, Bohuslav. Výslovnost spisovné češtiny : zásady a pravidla. 2. vyd. Praha: Academia, 1967, 99 s. info
  • ROMPORTL, Milan. Výslovnost spisovné češtiny : výslovnost slov přejatých : výslovnostní slovník. Vyd. 1. Praha: Academia, 1978, 318 s. URL info
  • HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. info
  • Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině : podle původních jazykových pramenů a prací českých lingvistů. info
  • LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999, 166 s. ISBN 807067685X. info
  • ŠVANDOVÁ, Blažena a Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat. první. Brno: PedF MU Brno, 1999, 330 s. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. info
  • KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Vyd. 2. (přeprac.). Praha: Academia, 1998, 182 s. ISBN 8020006591. info
  • Hubáček, Jaroslav. Rétorické minimum pro studující učitelství. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1990.
  • LAIROVÁ, Sylvie. Trénink paměti :principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Translated by Miroslava Camutaliová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-293-9. info
  • Machová, Svatava, red. Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Praha : Univerzita Karlova, 1995.
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
  • Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000.
Metody hodnocení
Protože předmět má charakter workshopu, účast ve výuce je nutná (min. 75% za semestr). Podmínkou k získání zápočtu jsou minimálně dvě samostatné ústní prezentace každého ze studentů (cca v rozsahu 5-10 min.); podklady k prezentacím studenti odevzdají v písemné formě. Témata a cíle prezentací budou upřesněny na počátku výuky.
Informace učitele
Vzhledem k tomu, že tento kurs je určen také nebohemistům, jsou v seznamu literatury obsaženy základní slovníky, mluvnice a příručky týkající se češtiny obecně (č. 1-13); seznam dále obsahuje základní práce o rétorice (č. 13-15; v nich lze najít podrobnější bibliografii oboru) a práce zaměřené především na specifické rysy pedagogické komunikace (č. 17-21).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.