VH_613b České hudební divadlo II.

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Vlasta Reittererová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
každou sudou středu 11:40–13:15 48, každou sudou středu 15:00–16:35 49
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/65
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
1. Novodobý evropský národ a problém jeho kultury, národní prvky v hudbě. Vlastenectví, patriotismus, nacionalismus, šovinismus. Formování autonomních kultur, vliv idejí osvícenství. Předpoklady a cíle českého národního divadla. Básnictví a literatura, drama a zpěvohra. Jazykový utrakvismus a národní uvědomění. 2. Vlastenecká společnost a tanec. Česká beseda a stylizace polky jako typického elementu české hudby. Lokální kolorit. 3. Česká opera jako instituce. Družstvo pro postavení Národního divadla. Prozatímní divadlo. Staročeši a mladočeši. Národní divadlo, symbol, chlouba a závazek. František Pivoda, Jan Nepomuk Maýr, Adolf Čech, Mořic Anger, František Adolf Šubert aj. 4. Hudební divadlo v předsmetanovské generaci. Proměny druhu a žánru, vzory a možnosti. Vývoj libretistiky. Problém české deklamace. František Škroup, Johann Friedrich Kittl, Leopold Eugen Měchura aj. Zakladatelská role Bedřicha Smetany, vytváření srovnávacích kategorií. 5. Recepce díla Bedřicha Smetany doma a v cizině. Typologie námětů, charakterů a konstituování smetanovství. Problém wagnerianismu. Současníci, nástupci a pokračovatelé. Vilém Blodek, Karel Šebor, Karel Bendl, Josef Richard Rozkošný, Vojtěch Hřímalý, Zdeněk Fibich, Antonín Dvořák, Karel Kovařovic, Josef Bohuslav Foerster aj. 6. Mezi operou a dramatem. Fibichův scénický melodram. 7. Boje o Smetanu a boje o Dvořáka. Směřování české opery na přelomu 19. a 20. století. Problém komické opery. Hledání námětů a hudebního jazyka. Vítězslav Novák, Otakar Ostrčil, Otakar Zich. Od romantismu k realismu. Okrajové zjevy nebo nutné spojnice? Slohová pluralita a originalita v díle Leoše Janáčka. 8. Odtržení od výhonků romantismu. Jaroslav Křička, Bohuslav Martinů, Emil František Burian. 9. Nová spojení a nová odcizení: opera, opereta, revue, hudební film. Kultivace publika a zábava. Opera-balet. 10. Česká opera mezi dvěma válkami. Proměna role národní v roli obecně humanistickou. Leoš Janáček, Rudolf Karel, Otakar Jeremiáš, Pavel Haas, Alois Hába. 11. Opera po roce 1945. Ždanovovy teze a socialistický realismus. Zápas o nového hrdinu. Dobové diskuse. Ojedinělí: Luboš Fišer, Josef Berg aj. 12. Opera v rozhlase a v televizi. Český musical. Co je vlastně hudební divadlo a co je české hudební divadlo?
Osnova
  • Předmětem cvičení budou projekce, přehrávky a rozbor vybraných děl (námět, struktura libreta, hudební dramaturgie, režie, přenesení z jeviště na plátno resp. obrazovku aj.)
Literatura
  • Nejedlý, Zdeněk: Dvořákova Rusalka (recenze a následná polemika. Rozhledy 11 (1901)
  • Bibliografie k opernímu dílu A. Dvořáka viz in: Burghauser, Jarmil: Tématický katalog (1996)
  • Kolektiv autorů: Dějiny českého divadla III, 1848-1918. 1977
  • Nejedlý, Zdeněk: Karel Sabina. Prodaná nevěsta (kritické vydání libreta). 1908 (1930)
  • Šafránek, Miroslav: Divadlo Bohuslava Martinů. 1979
  • Hostinský, Otakar: Wagnerianismus a česká národní opera. Hudební listy 1 (1870)
  • Smaczny, Jan: Daily Repertoire of the Provisional Theatre Opera in Prague. Chronological List. Miscellana musicologica 34, 1994, s. 9-13
  • Hostinský, Otakar: Umění a národnost. Dalibor 7 (1869)
  • Krásnohorská, Eliška: Bedřich Smetana. Nástin života i působení jeho uměleckého. 1885 (1924)
  • Helfert, Vladimír: O Smetanovi. Soubor statí a článků. 1950
  • Krásnohorská, Eliška: O české deklamaci hudební. Hudební listy 2 (1871)
  • Pražák, Přemysl: K libretu Prodané nevěsty. Divadlo 7 (1956). s. 989-994
  • Pivoda, František: O hudbě Wagnerově. 1881
  • Očadlík, Mirko (vyd). : Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana. Vzájemná korespondence. 1940
  • Nejedlý, Zdeněk: Opera Národního divadla do roku 1900. Dějiny Národního divadla 2. 1935
  • Daněk, Petr - Vyšohlídová, Jana: Dokumenty k operní soutěži o cenu hraběte Harracha. Miscellanea musicologica 30. 1983, s. 147-176
  • Dahlhaus, Carl: Die Idee des Nationalismus in der Musik. In: Zwischen Romantik und Moderne. 1974
  • Čech, Adolf: Z mých divadelních pamětí. 1903
  • Jiránek, Jaroslav: Smetanova operní tvorba I a II. 1984
  • Nejedlý, Zdeněk: Smetana a kulturní politika F. L. Riegra. 1915
  • Jiránek, Jaroslav: Vztah hudby a slova v tvorbě Bedřicha Smetany. 1976
  • Trojan, jan: Stručné dějiny opery z dramaturgického hlediska I. 1985
  • Vojtěch, Ivan: Dramaturgie Prodané nevěsty. Rozpravy (1994)
  • Helfert, Vladimír: Smetanismus a wagnerianismus. 1911
  • Bartoš, František: Ke genesi Smetanovy Prodané nevěsty. In: Musikologie 4, 1955, s.7-31
  • Hostinský, Otakar: O české deklamaci hudební. Dalibor 4 (1882), také Rozpravy hudební 1886
  • Stich, Alexander: Programm und Sprachideal von Karel Sabina. Bedřich Smetana 1824-1884. Report of the International Musicological Conference Praha 1994. 1995, s. 192-199
  • Stich, Alexander: Kvapilova Rusalka jako jazykový, slohový a literární fenomén. Estatika 29 (1992), č. 3
  • Smetana, Bedřich: Články a referáty. 1920
  • Machač, Josef: Bedřich Smetana a cizina. 1910
  • Šubert, František Adolf: Moje vzpomínky. 1902
  • Šubert, František Adolf: Dějiny Národního divadla. 1908
  • Foerster, Josef Bohuslav: O Bedřichu Smetanovi. Referáty v Národních listech 1884-1893. 1929
  • Jarka, Václav Hanno: Kritické dílo Bedřicha Smetany 1858-1865. 1948
  • Nejedlý, Zdeněk: Česká moderní opera po Smetanovi. 1911
  • REITTEREROVÁ, Vlasta a Hubert REITTERER. Vier dutzend rothe Strümpfe... Zur Rezeptionsgeschichte der Verkauften Braut von Bedrich Smetana in Wien am Ende des 19. Jahrhhunderts. 1. vyd. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 2004, 475 s. Theatergeschichte Österreichs, Bd. III., Heft 4. ISBN 3-7001-3270-0. info
  • TUREČEK, Dalibor. Rozporuplná sounáležitost :německojazyčné kontexty obrozenského dramatu. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 2001, 190 s. ISBN 80-7008-122-8. info
  • HRBATA, Zdeněk. Romantismus a Čechy : témata a symboly v literárních a kulturních souvislostech. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1999, 193 s. ISBN 8086022587. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století. Paralely, sondy, dokumenty. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1998, 301 s. ISBN 80-210-1917-4. info
  • OTTLOVÁ, Marta a Milan POSPÍŠIL. Bedřich Smetana a jeho doba :vybrané studie. Praha: Lidové noviny, 1997, 144 s. ISBN 80-7106-256-1. info
  • MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
  • PEČMAN, Rudolf. Útok na Antonína Dvořáka. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1993, 188 s. ISBN 80-210-0425-8. info
  • Divadlo v Kotcích :nejstarší pražské městské divadlo, 1739-1783. Edited by František Černý. 1. vyd. [Praha]: Panorama, 1992, 478 s., xx. ISBN 80-7038-210-4. info
  • TYRRELL, John. Česká opera. Vyd. 1. Brno: Opus musicum, 1991, 401 s. ISBN 80-900314-1-2. info
  • ČERNÝ, Jaromír. Hudba v českých dějinách :od středověku do nové doby. Praha: Supraphon, 1989, 483 s., [1. ISBN 80-7058-163-8. info
  • Československá akademie věd (Praha). Dějiny české hudební kultury 1890-1945. D. 2, 1918-1945. 1. vyd. Praha: Academia, 1981, 538 s., [1. info
  • MIHULE, Jaroslav. Bohuslav Martinů. 1. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966, 75 s. info
  • HORÁK, Vladimír. František Pivoda český pěvecký pedagog. 1964, 330 s. info
  • NEJEDLÝ, Zdeněk. Zpěvohry Smetanovy. 2., v SNPL 1. aut. vyd. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1954, 259 s. URL info
  • HELFERT, Vladimír. Tvůrčí rozvoj Bedřicha Smetany : preludium k životnímu dílu. Edited by Bohumír Štědroň. 2. vyd., 1. vyd. SNKLHU. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953, 150 s. URL info
  • BARTOŠ, Josef. Prozatímní divadlo a jeho opera. V Praze: Sbor pro zřízení druhého Národního divadla v Praze, 1938, 397 s. URL info
  • HELFERT, Vladimír. Pohled na Bedřicha Smetanu. Brno: Index, 1934, 32 s. info
  • ŠÍPEK, Karel. Vzpomínky na Prozatímní : osm kapitol z minulosti českého divadla. V Praze: F. Topič, 1918, 96 s. info
  • BRÁFOVÁ, Libuše. Rieger, Smetana, Dvořák. V Praze: [Libuše Bráfová], 1910. info
  • KREJČÍ, F. V. Bedřich Smetana. V Praze: Nákladem Josefa Pelcla, 1900, 206 s. URL info
  • KUFFNER, Josef. Scéna za scénou : volné listy z kroniky rozvoje našeho divadla : 1883-1898. V Praze: J. Otto, 1900. info
Metody hodnocení
Požadavky ke kolokviu: 80% účast (tj. ZS nejméně 4x, LS nejméně 4x). Písemná práce: Hodnocení stavu bádání na základě referátu o přidělené historické (monografické) studie. Na práci se hodnotí formální (záhlaví, celková úprava), jazyková (gramatická korektnost, stylistická úroveň) a obsahová úroveň.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/VH_613b