FAVs013 Mimo prostor kina: cesta Hollywoodu do domácností

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:35 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
1. Archeologie médií; dějiny uvádění a dějiny recepce; pragmatika a sémiopragmatika filmu (teoretický a metodologický úvod). 2. Uvádění filmů v prostoru domácnosti: historický úvod (od Edisonova Kinetoskopu přes 8mm digest verze k videu). 3. Televize a Hollywood. Vztah televizního a filmového průmyslu; uvádění hollywoodských filmů v televizi (a televizní vysílání v prostoru kina). 4. Video a filmový průmysl. Soupeření formátů, role filmového průmyslu, ustavování videotrhu, uvádění filmů na videu. 5. Televize, video, domácí kino a DVD v prostoru domácnosti: konsumpce technologie. Ne-identita filmu: různé verze pro různá média, prostory a segmenty publika. 6. Divák jako sběratel a vlastník. Recepce filmů v prostoru domácnosti; opakované sledování. . 7. Formát DVD: proces nasycování trhu; strategie propagace a uvádění filmů na novém formátu; vztah k jiným médiím a formátům. 8. Uvádění tzv. library titles na DVD: kontextualizace starších filmů pro současný trh. Případové studie: Zjizvená tvář (De Palma, 1983); Základní instinkt (Verhoeven, 1992); historická epika. 9. Na disku přes oceán. Britské filmy na americkém trhu, americké filmy v Evropě: lokalizace filmů na DVD pro národní trhy. 10. Současná hollywoodská produkce na DVD: způsoby oslovování publika; diverzifikace produktu; kontextualizace filmu na DVD, pragmatická analýza obsahů DVD.
Osnova
  • Literatura: 1. Anne Friedberg: The end of cinema: multimedia and technological change. In: Christine Gledhill Linda Williams (eds.): Reinventing Film Studies. London New York: Arnold 2000; Barbara Klinger: Digressions of the Cinema: Commodification and Reception in Mass Culture. In: James Naremore Patrick Brantlinger: Modernity and mass culture. Bloomington 1991; Siegfried Zielinski, Audiovisons. Cinema and Television as EntrActes in History. Amsterdam 1999. 2. Anthony Slide: Before Video. A History of the Non-Theatrical Film. New York - Westport - London: Greenwood Press 1992; William Whittington: Home Theatre: Mastering the exhibition experience. Spectator 18, č. 2, 1998, s. 76-83; Ben Singer: Early Home Cinema and the Edison Home Projecting Kinetoscope. Film History č. 2, 1988, s. 37-69. 3. Tino Balio (ed.): Hollywood in the Age of Television. London Sydney Wellington: Unwin Hyman, 1990; John Belton: Widescreen Cinema. Cambridge - London 1992. 4. Julia R. Dobrow (ed.): Social and Cultural Aspects of VCR use. New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates, 1990; Frederick Wasser: Veni, Vidi, Video. The Hollywood Empire and the VCR. Austin 2001. 5. William Body: New Media and Popular Imagination. Launching Radio, Television, and Digital Media in the United States. Oxfod - New York: Oxford University Press 2004; Lynn Spigel: Make Room for TV: Television and the Family Ideal in Postwar America. Chicago: Chicago University Press 1992; Barbara Klinger: The New Media Aristocrats: Home Theater and the Domestic Film Experience. The Velvet Light Trap, č. 42, Fall 1998, s. 4-19. 6. Barbara Klingerová: současný cinefil. Filmové sběratelství v éře po videu. Iluminace 17, č. 3, s. 83-104. Gianluca Sergi: Tales of the silent blast: Star Wars and sound. Journal of Popular Film and Television 26, č. 1, s. 12-22; Ann Gray: Video Playtime. The Gendering of a Leisure Technology. London New York: Routledge 1992; Uma Dinsmore: Chaos, Order and Plastic Boxes: The Significance of Videotapes for the People Who Collect Them. In: Christine Geraghty (ed.), The Television Studies Book. London New York Sydney Auckland: Arnold; Uma Dinsmore-Tuli: The Pleasures of Home Cinema, or Watching Movies on Telly: An Audience Study of Cinephiliac VCR Use. Screen 41, č. 3, 2000, s. 315-327. 8. Gerard Genette: Paratexts. Thresholds of interpretation. Cambridge: Cambridge University Press 1997; Pavel Skopal: Staré filmy, nové příběhy. Kontextualizace a kulturní zprostředkování hollywoodských filmů na DVD. Iluminace 17, č. 3, s. 105-126. Kevin S. Sandler Gaylyn Studlar (eds.): Titanic. Anatomy of a blockbuster. Piscataway: Rutgers University Press 1999; Julian Stringer: Raiding the Archive: Film Festivals and the Revival of Classic Hollywood. In: Paul Grainge (ed.), Memory and Popular Film. Manchester New York: Manchester University Press, s. 81-96; Julian Stringer: One Thing Nor the Other. Blockbusters at Film Festivals. In: Julian Stringer (ed.), Movie Blockbusters. New York London: Routledge 2003, s. 202 213. 9. Pavel Skopal: Kolem světa ve 32 jazycích. Lví král a strategie globální lokalizace. Iluminace 17, č. 2, s. 31-50. Pavel Skopal: American DVD editions of Working Titles British romantic comedies: Framing of reception and the strategies of cultural appropriation. Jump Cut 48, Spring 2006, v přípravě. 10. Kristin Thompson, Fantasy, Franchises, and Frodo Baggins: The Lord of the Rings and Modern Hollywood. The Velvet Light Trap, number 52, fall 2003, s. 45-63; Robert Alan Brookey Robert Westerfelhaus: Hiding Homoeroticism in Plain View: The Fight Club DVD as Digital Closet. Critical Studies in Media Communication 19, 2002, č. 1, s. 21-43. Additional literature: Caspar Tybjerg: The Presentation of Variant Endings. In: Film and its multiples. Udine: Forum 2003, s. 237-240; Vinzenz Hediger: Putting the Spectators in a Receptive Mood. In: Veronica Innocenti, Valentina Re (ed.), Limina/Le solgie del film. Films Thresholds, Udine: Forum, 2004, s. 291-304; Vinzenz Hediger: Der Amerikanische Kinotrailer seit 1912. Schüren: SchürenVerlag 2001; Vinzenz Hediger, Spaß an harter Arbeit. Der Making-of-Film. In: Vinzenz Hediger Patrick Vorderau, Demnächst in Ihrem Kino. Grundlagen der Filmwerbung und Filmvermarktung. Marburg: Schüren, 332-341; Albert Moran (ed.): Film Policy. International, National and Regional Perspectives. London New York: Routledge 1996; Pavel Skopal: Globální Hollywood a domácí kino. Metodologické výzvy recepčních studií. Rozhovor s Barbarou Klingerovou. Iluminace 17, č. 3, s. 145-157; Thomas Elsaesser Kay Hoffmann (eds.): Cinema Futures: Cain, Abel or Cable? The Screen Arts in the Digital Age. Amsterdam: Amsterdam University Press 1998; Andrew Darley: Visual Digital Culture. Surface play and spectacle in new media genres. London New York: Routledge 2000.
Metody hodnocení
Povinn volitelná pednáška. Ukonení - kolokvium: písemný test.
Informace učitele
Studijní materiály a zdroje: viz fondy knihovny a videotéky FAV.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/FAVs013