FF:SH_V14 Transkripce a aranžmá - Informace o předmětu
SH_V14 Transkripce a aranžmá v hudbě 16. - 18. století
Filozofická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 6/0/0. 6 hodin za semestr. 2 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. MgA. Miloslav Študent (přednášející)
- Garance
- Mgr. MgA. Miloslav Študent
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. MgA. Miloslav Študent - Rozvrh
- So 11:40–13:15 B11
- Předpoklady
- Doporučuje se mít absolvován kurz Notace I., renesančního kontrapunktu a případně i Bassa continua I. a II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Teorie a provozovací praxe staré hudby (program FF, B-OT)
- Cíle předmětu
- Přednáška poskytuje vhled do problematiky dobových způsobů zacházení s publikovaným hudebním materiálem, a tak učí interpretovat hudební zápis 15. 18. století tvůrčím způsobem v rámci dobového úzu, a to jak po stránce historické, tak také po stránce technicko praktické a estetické.
- Osnova
- 1. Historický úvod, metodologie a prameny 2. Formy a druhy v nichž se objevují nepůvodní prvky: variace, kontrafakta, parodická mše, capriccio, pasticcio, skladby koncipované na cantu firmu atd. 3. Od transkripce k parafrázi 4. Transkripce stokrát jinak, jakou zvolit a jak postupovat? Pro edici, pro sebe, pro jiný nástroj atd. 5. Historická intavolace a současná extavolace: dva protikladné postupy, jeden spojovací článek: nástrojová idiomatika 6. Analýza dobových variant jednotlivých skladeb, cvičný pokus o vlastní varianty
- Metody hodnocení
- Přednáška s praktickou aplikační částí, zkouška/kolokvium je písemná a praktická v rozsahu probrané látky a zadané povinné literatury
- Informace učitele
- Doplňující literatura: O.A. Baumann: Das deutsche Lied und seine Bearbeitungen in den frühen Orgeltabulaturen (Kassel, 1934); U. Siegele: Kompositionsweise und Bearbeitungstechnik in der Instrumentalmusik Johann Sebastian Bachs (Neuhausen-Stuttgart, 1975); J.T. Igoe: J.S. Bachs Transcriptions for Solo Keyboard (diss., U. of North Carolina, 1967); K. Morawska: Kompozycje Orlando di Lasso w repertuarze instrumentalnym, Muzyka, xiii/3 (1968), 321; H. Keller: Arrangement For or Against?, MT, cx (1969), 225; ELF
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/SH_V14