DVHs069 Peter Brook a jeho C.I.R.T. (a divadelní experimenty Adrzeje Wajdy)

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Petr Oslzlý (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Radmila Janoušková, DiS.
Rozvrh
St 16:40–18:15 G01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
(Alternativní divadlo IV - veliká divadelní hledání) Přednáška se pokouší o portrét a analýzu tvůrčí cesty Petera Brooka, kterého je možno považovat za největšího žijícího režiséra současného světového divadla. Jeho umělecký vývoj prošel postupnou proměnou od velkého tradičního divadla až k divadlu hledajícímu - od Royal Shakespeare Company k C.I.R.T. Jako vždy bude přednáška věnovat pozornost celkovému vývoji tvůrce i jeho jednotlivým inscenacím: v tomto případě zejména Králi Learovi, spolupráci s Charlesem Marowitzem (jehož stručný portrét bude také představen) a převratné divadelní kreaci Marat-Sade, Snu noci svatojánské. Zabývat se bude založením, programem a tvorbou C.I.R.T. v Paříži, africkou a jinými divadelními cestami Petera Brooka a jeho skupiny. Představí jednu z nejpozoruhodnějších inscenací světového divadla ve 20.století Mahabharátha atd. Ve svém výkladu se bude přednáška opírat také o Brookovy teoretické úvahy. V poslední čtvrtině se bude přenáška zabývat pozoruhodnými divadelními kreacemi světoznámého filmového režiséra Andrzeje Wajdy, zejména jeho scénickými přepisy Dostojevského Běsů a Idiota.
Osnova
  • Peter Brook - rané období Inscenace Krále Leara Spolupráce s Charlesem Marowitzem - "Kruté divadlo" Inscenace Marat-Sade - projekce Kniha Prázdný prostor Založení a program C.I.R.T. Kreace ORGHAS a africké a jiné cesty - kreace Sněm ptáků Antropologická inscenace IKOVÉ, Višňový sad, Brookova opera Carmen a další Mahabharáta - výklad a projekce Wajda - úvod Veselka - výklad a projekce Inscenace Běsů podle Dostojevského Veřejné zkoušky na Nastasju Filipovnu Wajdova pašijová inscenace Večernik
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
Literatura: WILLIAMS David (compiled): Peter Brook - A Theatrical Casebook. New York, Methuen Inc. 1988 BROOK Peter: Prázdný prostor. Praha 1988 BROOK Peter: The Shifting Point. New York, Methuen,1988 BROOK Peter: Pohyblivý bod (Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987). Praha, nakladatelství Studia Ypsilon, 1996 WEISS Peter: Pronásledování a zavraždění Jaena Paula Marata předvedené divadelním souborem blázince v Charentonu za řízení Markýze de Sade. Praha 1965. KARPIŃSKI Maciej (opracoval): Dostojewski - Teatr sumienia. Trzy inscenizacje Andrzeja Wajdy. Warszawa, IWP,1989 WYSPIAŃSKI Stanisław: Waršavanka, Veselka. Praha 1988 BRAUN Kazimierz: Druhá divadelní reforma? Praha, DU 1993 GRODZICKI August: Reżiserzy polskiego teatru. Warszawa, Interpress 1979 SEMIL Malgorzata - WYSIŃSKA Elżbieta: Slovník současného divadla. Praha, DU 1998 KOPECKÝ Jan (vypr. a přel.): Divadlo Antonina Artauda II - Texty. Praha - Brno 1988
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2007/DVHs069