AJ17051 Úvod do afroamerické historie a kultury

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A. (přednášející)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Rozvrh
Út 18:20–19:55 G31, St 8:20–9:55 G32
Předpoklady
AJ09999 Postupová zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je navržen jako přehled dějin nevýznamnější menšiny ve Spojených státech. Od chvíle, kdy se poprvé objevili v Jamestownu v r. 1619 jako dovezení sluhové až po bouřlivé události našeho desetiletí hráli Američané afrického původu významnou roli ve formování americké historie, společnosti a kultury. Kurz se pokusí sledovat povahu a podobu tohoto vlivu a zkoumat, jak svou vlastní historii a kulturu vnímají sami Afroameričané. Četba pro tento kurz bude založena na řadě historických materiálů včetně primárních dokumentů a moderních historických děl, článků, zápisů projevů a také prózy, poezie a hudby afroamerických autorů a umělců. Užívat budeme také audio a videomateriály. Tématy kurzu budou například: rasa a historie rasy; otroctví; afroamerická varianta angličtiny; afroamerické hudební formy (včetně spirituálu, blues, jazzu, rapu); afroamerická literatura a poezie; afroamerická historie; tzv. "Harlem Renaissance"; segregace aj.
Osnova
  • Section 1: Colonial America (Weeks 1-3); Section 2: Ante-bellum America (Weeks 4-7); Section 3: Post-Civil War America (Weeks 8-9); Section 4: Post-World War I America (Weeks 10-11); Section 5: Modern America (Weeks 12-13);
  • Fims: Week 2: Africans in America: America's Journey Through Slavery. Part I: "The Terrible Transformation: 1607-1750" (1998); Week 3: Africans in America: America's Journey Through Slavery. Part II: "Revolution: 1750-1805" (1998); Week 4: Africans in America: America's Journey Through Slavery. Part III: "Brotherly Love: 1787-1834" (1998); Week 5: Africans in America: America's Journey Through Slavery. Part IV: "Judgement Day: 1831-1861" (1998) and Ethnic Notions (documentary) (1987), directed by Marlon Riggs; Week 6: Amistad (1997), directed by Steven Spielberg; Week 7: Glory (1989), directed by Edward Zwick; Week 8: Beloved (1998), directed by Jonathan Demme; Week 9: Voices and Visions: Langston Hughes (documentary) (1999); Week 10: Malcom X (documentary) (1972), directed by Arnold Perl; Week 11: 4 Little Girls (documentary) (1997), directed by Spike Lee; Week 12: Do the Right Thing (1989), directed by Spike Lee
Literatura
  • DU BOIS, W. E. B. (William Edward. Writings [Du Bois, 1986]. Edited by Nathan Irvin Huggins. New York, N.Y.: Literary Classics of the United States, 1986, 1334 p. ;. ISBN 0-940450-33-275. info
  • DOUGLASS, Frederick. Narrative of the life of Frederick Douglass, an American slave. Edited by John W. Blassingame. 1st pub. as a Yale Nota bene. New Haven: Yale University Press, 2001, xli, 148. ISBN 0300087012. info
  • The Heath anthology of American literature. Edited by Paul Lauter. Lexington: D.C. Heath, 1990, xliii, 293. ISBN 0-669-12064-2. info
  • The Heath anthology of American literature. Edited by Paul Lauter. Lexington, Mass.: D.C. Heath, 1990, xxxix, 261. ISBN 0-669-12065-0. info
  • The Norton Anthology of African American Literature. Edited by Henry Louis Gates, Jr. and Nellie Y. McKay. New York : W. W. Norton, 1997. xliv, 2665. ISBN 0-393-04001-1
  • TAKAKI, Ronald. A different mirror :a history of multicultural America. 1st ed. Boston: Back Bay Books, 1993, ix, 508 s. ISBN 0-316-83111-5. info
Metody hodnocení
Assessment will be based on the following items: (1) an in-class credit test given during the exam period. This exam will cover all the readings and videos as well as material presented in the seminar. The test will account for 40% of the final mark. (2) An essay. Each student will write an essay based on a novel by one of the following modern African American authors: Richard Wright (1908-1960) Ralph Ellison (1914-1994) James Baldwin (1924-1987) Toni Morrison (b. 1931) Ishmael Reed (b. 1938) Alice Walker (b. 1944) The essay will examine a particular aspect of African American culture as reflected in the novel and should examine the connection(s) between the novel and the materials used in the seminar. This essay will account for 50% of the final mark. Students must use secondary literature their paper in addition to the novel. Students are expected to have chosen a novel by Week 6 of the semester. (3) Seminar participation and attendance will account for 10% of the final mark.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://phil.muni.cz/elf
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.