US_90 Proměny souborného uměleckého díla

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Út 15:00–16:35 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět bude sledovat sdružení jednotlivých uměleckých oborů od nejranější podoby řecké tragédie (a zejména její ideologické reflexe v 19.století) až po postmoderní multimediální formy. Problematiku budeme pozorovat jak stanovisky estetickými, tak také pohledem uměnovědným, ozřejmujícím podstatu umění z hlediska autorského tvůrčího procesu. Jak se tedy kryje autorská touha po komplexitě umělecké výpovědi a intenzity recipovaného prožitku se zisky a ztrátami jednotlivých uměn (spor formalismu s Wagnerovým konceptem)? Jak se vyrovnává stávající kultura s porušováním tradovaných estetických kánonů jednotlivých uměleckých odvětví a jak se to podepisuje na vnímání umění a jeho funkce v moderní a postmoderní kultuře? Pozornost tedy bude věnována také tomu, jakým způsobem se možnost opakovatelné recepce podepisuje nejen na hodnocení umění a změny jeho kulturní pozice (Benjaminova ztráta aury), ale také na větší komplikovanosti, s níž se počítá právě již při vytváření uměleckých artefaktů.
Osnova
  • 1.antická músická umění – od jednotlivých uměn a jejich speciálních funkcí k jednotě řecké tragédie - stmelení idejí a uměn - Aristotelova Poetika, antické est.teorie 2. ideologizující reflexe antiky v 19.století ve vztahu k soubornému uměleckému dílu – umění jako návrat k celistvosti mýtu - Friedrich Nietzsche a obroda umění - Zrození tragédie z ducha hudby 3. barokní slavnost jako Gesammtkunstwerk – umělecká díla k příležitostným reprezentativním oslavám jako spojení všech uměleckých druhů 4. duchovní koncept Gesammtkunstwerk – kostel jako teatrum, působící na celý komplex smyslů recipienta 5. Romantický koncept spojování uměn jako tvůrčí program - srovnávání s klasicistními teoretiky reflektujícími hranice jednotlivých uměleckých oborů – G.E. Lessing: Laokoon 6. Gesammtkunstwerk Richarda Wagnera - Wagnerova vize hudby budoucnosti - revolta vůči jeho ideologizaci vysoké kultury – mytologické opery Richarda Strausse a Hugo von Hofmannsthala 7.Sdružování uměn - poprask a smíření ve formalistické estetice - Otakar Hostinský – Souborné umělecké dílo z hlediska formální estetiky - přínos Hostinského reflexe problematiky souborného uměleckého díla k české estetice a transformování českého estetického formalismu do strukturalismu 8. Technika jako výpomoc v totalitě působení uměleckého díla - otázka opakované reprodukce jako podnět větší komplexity uměleckého díla, a tak i mezioborového sdružování - Walter Benjamin – Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti 9. Média v umění jako náhrada modernistického programu aktualizace - zprostředkování smyslových počitků v komplexitě - aktualizace v teoriích ruského formalismu 10.Postmoderní estetizace životního prostoru - životní podíl na „souborném uměleckém díle“? 11. novodobé projekty souborného uměleckého díla - muzikál – Ivo Osolsobě: Divadlo, které tančí, zpívá a hraje 12. Gesammtkunstwerk – izace „starého umění“ – postmoderní inscenace a úpravy „starého“, „předmoderního“ umění v otázce, zda dnes ještě dokážeme ohodnotit dílo rezignující na integraci smyslových počitků - krize tradičních druhů jako román…
Metody hodnocení
Přednáška je koncipovaná interdisciplinárně, za účasti hostů z jednotlivých uměnověd, kterých se koncepce "souborného uměleckého díla" týká. Výstupem předmětu bude skupinová práce na tématu spjatém s náplní přednášky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/US_90