FAV074 (Post)klasický Hollywood: seminární analýzy

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 13:20–14:55 L10, St 8:20–10:45 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminární analýzy stylu a narace hollywoodských filmů budou v návaznosti na přednášku Současný hollywoodský film: klasický, nebo postklasický? Na příkladu konkrétních analýz a výzkumů se budou konkretizovat argumenty vznášené pro a proti tvrzení o diskontinuitě mezi klasickým a postklasickým Hollywoodem. Hlavní cíl kurzu: seznámit studenty s aktuální debatou o vybraných tématech; procvičit schopnost analytického uvažování a také kritické reflexe vybraných textů; osvojení vybraných přístupů k analýze
Osnova
  • I. klasický Hollywood: četba: Raymond Bellour: The Obvious and the Code; André Bazin: Vývoj westernu, in: Co je to film, Praha 1979; Dudley Andrew: Film in the Aura of Art. Princeton, 1986 Filmy: Hluboký spánek; Přepadení; Pan Smith přichází II. postklasicismus: četba: Elsaesser – Buckland: Classical/post-classical narrative, in: Studying Contemporary American Film. London 2002; Warren Buckland: A close encounter with Raiders of the Lost Ark: notes on narrative aspects of the New Hollywood blockbuster. In: Steve Neale - Murray Smith: Contemporary Hollywood Cinema. London - New York, 1998; Gianluca Sergi: A cry in the Dark: the role of post-classical film sound. In: Steve Neale - Murray Smith: Contemporary Hollywood Cinema. London - New York, 1998. filmy: Smrtonosná past; indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy; Uprchlík III. narace: četba: Kristin Thompson: Storytelling in the New Hollywood. Understanding Classical Narrative Technique. Harvard UP, 1999; Sean Cubitt: The Cinema Effect. Cambridge, 2004; David Bordwell: Film Futures. Substance, č. 1, 2002; Edward Branigan: Nearly True: Forking Plots, Forking Interpretations. Substance č. 1, 2002. filmy: Na Hromnice o den více; Šestý smysl; Anglický pacient IV. styl: četba: Barry Salt: Moving into pictures. More on film history, style, and analysis. London 2006, David Bordwell: Widescreen esthetics and mise-en-scene criticism. In: velvet light trap č. 21; Steve Neale: Widescreen composition in the age of television. In: Neale - Smith (eds.), Contemporary Hollywood Cinema. London - New York, 1998; Elsaesser-Buckland, Mise-en-scene criticism and statistical style analysis. in: Studying Contemporary American Film. London 2002. V. žánr,pastiš, nostalgie: četba: Fredric Jameson: Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism; Richard Dyer: Pastiche: Knowing Imitation; Ingeborg Hoesterey: Pastiche: cultural memory in art, film, literature; Paul Grainge, Colouring the past: Pleasantville and the textuality of media memory. In: Grainge (ed.), Memory and popular film; Julian Stringer: The China had never been used! On patina of perfect images in Titanic. In: Sandler - Studlar (eds.), Titanic. Anatomy of a blockbuster. filmy: Daleko od nebe; Pleasantville; Titanic VI. distribuce, uvádění, propagace, marketing: četba: Jeff Smith: Selling my heart. Music and cross-promotion. in: Sandler - Studlar (eds.), Titanic. Anatomy of a blockbuster; Kristin Thompson: Frodo Franchise. How The Lord of the Rings became a Hollywood Blockbuster and put New Zealand on the Map. Penguin Books, 2007 filmy: Pán prstenů, Titanic VII. "smart cinema", nezávislý film: četba: Jeffrey Sconce, Irony, Nihilism, and the American smart film. Screen 43, č. 4. filmy: Přízračný svět VIII. recepce: četba: Martin Barker - Ernest Mathijs (eds.), Watching Lord of the Rings. Tolkien s World Audiences. Peter Lang, 2007; Ernest Mathijs: Lord of the Rings: Popular Culture in Global Context; Ernest Mathijs - Murray Pomerance (eds.), From Hobbits to Hollywood. Essays on Peter Jackson s Lord of the Rings. Rodopi, 2006 filmy: Pán prstenů, Titanic
Literatura
  • Elsaesser – Buckland: Studying Contemporary American Film. London 2002
  • Steve Neale - Murray Smith: Contemporary Hollywood Cinema. London - New York, 1998
  • Kristin Thompson: Storytelling in the New Hollywood. Understanding Classical Narrative Technique. Harvard UP, 1999
  • Jeffrey Sconce, Irony, Nihilism, and the American smart film. Screen 43, č. 4
  • Martin Barker - Ernest Mathijs (eds.), Watching Lord of the Rings. Tolkien s~World Audiences. Peter Lang, 2007
Metody hodnocení
zápočet - podmínky: účast: nejméně 80%, každá neúčast nahrazena výpisem z četby – 5 normostran; aktivita na semináři: účast v debatě, oponentura referátu; referát: shrnutí teoretických a metodologických východisek zadaného textu; esej: 5 normostran, analýza filmu dle vlastní volby jako polemika s některým z textů použitých na semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/FAV074