FAV148 Česká mediální kultura 30. let

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 11:40–13:15 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Raný zvukový film je obdobím, které před historikem otevírá bránu spojující kinematografii s dějinami dalších médií, protože jeho základní proměny nelze vysvětlit z „monomediální“ perspektivy. Počátkem 30. let se zrychluje vývoj v řadě technických médií, a to především díky různým aplikacím elektroakustiky, která je společným jmenovatelem rozhlasu, zvukového filmu, elektrického gramofonu, tzv. public adress system a nastupující televize. Média a vztahy mezi nimi se poprvé dostávají mezi prvořadá témata veřejných diskusí o kultuře a společnosti. Dá se říci, že nástup zvukového filmu vyznačuje počátek paradigmatu současného masmediálního průmyslu a kultury, založeného na plynulých přesunech obsahů mezi různými mediálními nosiči a kanály, na dominanci nadnárodních multimediálních koncernů a na recyklování mediální minulosti. Přednáška nabídne případové analýzy mediálního průmyslu a kultury v Československu 30. let, na jejichž základě bude formulovat obecnější teze o historii a teorii médií.
Po ukončení předmětu by student měl být schopen: - rozumět pozici filmu v kontextu mediální kultury 30. let - rozlišovat konstitutivní prvky mediálního průmyslu a kultury té doby - porovnat je ve vztahu k současnosti. Literatura: Rick Altman, Sound Theory/Sound Practice. New York – London: Routledge 1992; Josef Kotek, Dějiny populární hudby a zpěvu (1918–1968). Praha: Academia 1998; Steve J. Wurtzler, Electric Sounds: Technological Change And the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press 2007; Jeff Smith, The Sounds of Commerce: Marketing Popular Film Music. New York: Columbia University Press 1998; Petr Szczepanik. Konzervy se slovy. Brno: Host 2009 (vyjde).
Osnova
  • - Teoreticko-metodologický úvod: základní pojmy, prameny, výzkumné metody
  • - Případové studie: zvuková složka filmového představení před nástupem zvuku; nástup zvukového filmu z hlediska produkce, distribuce, uvádění a recepce; diskurs o zvukovém filmu; "zrození" filmové historie; film a gramofonový průmysl, film a rozhlas, film a populární hudba; horizontální integrace a mediální koncerny 30. let.
Literatura
  • Petr Szczepanik. Konzervy se slovy. Brno: Host 2009 (vyjde).
  • Jeff Smith, The Sounds of Commerce: Marketing Popular Film Music. New York: Columbia University Press 1998;
  • Josef Kotek, Dějiny populární hudby a zpěvu (1918–1968). Praha: Academia 1998
  • Steve J. Wurtzler, Electric Sounds: Technological Change And the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press 2007;
  • Sound theory, sound practice. Edited by Rick Altman. New York: Routledge, 1992, 291 s. ISBN 0415904579. info
  • Film sound : theory and practice. Edited by Elisabeth Weis - John Belton. New York: Columbia University Press, 1985, xii, 462 s. ISBN 0-231-05636-2. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Volitelná přednáška, kolokvium, test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/FAV148