IM045 Dějiny multimediálního umění v kontextu vizuální kultury B

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Mária Rišková (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Čt 13:20–14:55 VUT, Čt 14:10–15:45 VUT
Předpoklady
IM044 Multimedia a vizuální kultura
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: seznámit studenty s vývojem intermediálního a multimediálního uměleckého projevu z pohledu dějin výtvarných umění a vizuální kultury. Studenti budou seznámeni s mediálními strategiemi, komplexním uměleckým jazykem a příklady významných světových děl využívajících principy vizuální komunikace. Kurz poskytne základní orientaci v oblasti umění kultury nových médií a technologií zejména z pohledu dějin výtvarného umění.
Osnova
  • 1. Terminologická a humanitně-vědní historie pojmů souvisejících s termínem nová média: multimedialita – instalace, computer art, interaktivní umění, umění akce. Nová média – širší chápání: umění/kultura nových médií ovlivněné vědeckým výzkumem (genetické umění apod.) – terminologické spojení umění – věda – společnost a další. Digitální umění, elektronické umění, computer art.
  • 2. Technologická a přírodovědecká historie nových médií – historie nových strategií v používání medií jako výtvarného vyjadřovacího prostředku. Vývoj prostorových prezentací a problematika instalace. vývoj počítače, jeho funkcí, computer-human interface, hnutí open source, computer art. Vznik internetu = sítě (Tesla a jiné vize sítí) – projekty, internetové umění.
  • 3. Nová estetika I: estetika multimedia a kyber. nové publikum si volí konkrétní typ kulturních produktů (nová estetika permanentní rozvoj související s technologickým vývojem, používání sítí/mobil/ICQ/weblogs). Projevy kyber estetiky v oblastech: elektronický minimal, noise, anime, digitální filmy, videart, noise ve vizuální komunikaci a další.
  • 4. Nová estetika II: komerční kultura a multimedia. Vliv komerce na vznik a progres umění využívajících multimediálních strategií, počítačové hry, videoklipy, filmy (Tron, Matrix, Existenz, atd.), technoparties. problematika masmédia.
  • 5. Multimedia jako samostatná oblast umělecké tvorby, multimedia v teorii. Nový typ umělce/nový typ teoretika, teoretická reflexe nových médií – instituce, produkční, teoretické a pedagogické zdroje dalšího studia a získávání informací.
  • 6. Média/nástroje tvorby, které mají v současnosti umělci k dispozici. Praktické zadání pro studenty, výsledkem budou konkrétní příklady médií, typů uměleckých výstupů a produktů, pokus uspořádat je do kategorií (různé typy aplikací, skripty/interaktivní instalace, CD-ROM, net art,…).
  • 7. Prostředí multimedií I: přehled typů aktivit a projektů instituce/komunity/prostory/projekty, kde vzniká, probíhá a distribuuje umění nových médií dle způsobu organizace: privátní, centralizované, neformální, síťové (networky), státní atd. Dle produkce a výstupů: specializované na uměleckou produkci, na aktivizmus, design atd. Charakteristika a rozdíly ve filozofii přístupů a statutů, příklady projektů: demoscéna (demobit), hackeři (hysterie), weby (kyberie), aktivisti, média (indymedia), prostory, akademici.
  • 8. Prostředí multimedií II: institucionalizované projekty. Různé typy prostorů pro kulturu nových médií: galerie, medialab, multifunkční prostory. Festivaly – fenomén platformy pro prezentaci, akademické instituce.
  • 9. Prostředí multimedií III: neformální projekty. Internetové komunity weby/demoscéna/hacking. Další skupiny sdružující se na základě společného zájmu o kreativní a taktické využívání nových médií a technologií.
  • 10. Multimedia a společnost. Společenské aspekty nových médií. Vzájemná interakce společnosti a technologií. Aktivizmus a taktická média.
  • 11. Nová média a jednotlivec. Psychologický aspekt nových médií, jednotlivec a síť, člověk/umělec a technologie.
  • 12. Prostory a prostředí, ve kterých můžou tvořit a žít současní umělci. Praktická zadání pro studenty, výsledkem bude dokumentace, prezentace lokální komunity/prostoru pro nová média, ve kterých se studenti pohybují a tvoří
Literatura
  • et_condition: art and global media (Electronic Culture: History, Theory, and Practice), ed.: Peter Weibel, Timothy Druckerey, MIT Press, 2002
  • Roger Fidler: Thousand Oaks, Calif., London : Pine Forge Press, 1997
  • Michael Rush: New Media in Late 20Th-Century Art (World of Art), London : Thames & Hudson, 1999
  • Steven A. Johnson: Interface Culture : How New Technology Transforms the Way We Create and Communicate, Basic Books, 1999
  • James Lull: The Virtual Media, Communication, Culture, Polity Press, 2000
  • Stephen Wilson Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology (Leonardo Books), The MIT Press, 2001
  • The new media reader. Edited by Noah Wardrip-Fruin - Nick Montfort. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2003, xv, 823. ISBN 0262232278. info
  • FIDLER, Roger F. Mediamorphosis : understanding new media. Thousand Oaks, Calif.: Pine Forge Press, 1997, xviii, 302. ISBN 0803990863. URL info
Metody hodnocení
Lecture. Požadavky k udělení zápočtu: esej Požadavky k udělení zkoušky: esej + zkouška
Informace učitele
Zajištění výuky:Ateliér Multimedia FaVU (Garant: Mgr. Richard Fajnor) Jméno vyučujícího:Mgr. Mária Rišková Rozvrh+místo konání kurzu: viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV: http://www.phil.muni.cz/music/data/rozvrh_tim.xls
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011.