FF:IM069 Základy teorie kompozice II. B - Informace o předmětu
IM069 Základy teorie kompozice II. B
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Prof. Ing. MgA. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 7:30–9:05 JAMU
- Předpoklady
- IM068 Základy teorie kompozice II. A
Předpoklady: Zájem o vhled do oblasti výstavby uměleckého díla odvíjejícího se v čase. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby (Základy hudební kompozice I. a II.) a předmětem (Základy teorie kompozice I.). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12 - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty teorie hudební kompozice. Nepředpokládá se žádná dosavadní znalost v oboru hudební skladby. Předmět je zaměřen na hudební dílo a jeho výstavbu, ale studenti získají poznatky o obecných postupech aplikovatelných i při tvorbě děl odvíjejících se v čase v jiných uměleckých druzích (multimédia, divadlo, film, balet atd.).
Anotace: V tomto předmětu je pozornost upřena především na samotné umělecké dílo (s akcentací díla hudebního), proces jeho vzniku od primárního nápadu přes jeho rozpracování, (vč. alternativy týmových projektů), strukturu, řád díla a obecné principy jeho výstavby (selekce, restrikce a hierarchizace výstavbových prvků díla, principy vztahu, koexistence, oscilace, multivariace, latence atd.), procesy – jejich stavbu, typologii a dramaturgii v soudobém díle. Jedná se o atributy, které jsou v mnohém společné pro všechna umělecká díla jdoucí v čase. To vše je doplněno vhledem do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučuje se kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice I. - Osnova
- Obsah předmětu:
- Tvorba díla, některé současné kompoziční metody a přístupy s možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla.
- Osnova přednášek:
- Zimní semestr (ZS): 1. Umělecké dílo, jeho struktura, proces a prvky jeho výstavby. Možnosti parametrizace v různých uměleckých druzích. Formotvorné možnosti parametrů.
- 2. Řád, princip, forma, prvek. Specifika strukturace hudebního díla. Hierarchie prvků a její pohyblivost. Faktor kvantity a kvality prvků.
- 3. Obecné výstavbové principy díla a jejich hierarchie: Vymezení terénu a rolí, posloupností a klíčů. Obecné výstavbové principy: Principy selekce a restrikce prvků.
- 4. Obecné výstavbové principy: Principy hierarchizace a vyvažování a princip vztahu.
- 5. Obecné výstavbové principy: Princip koexistence a návaznosti a podoby jeho aplikace.
- 6. Obecné výstavbové principy: Multivariační a zcelovací principy.
- 7. – 8. Organizace a náhodnost. Obecné výstavbové principy: Principy náhodnosti, neurčitosti a alternativnosti.
- 9. Obecné výstavbové principy: Principy neurčitosti, oscilace, kontrapozice a latence.
- 10. Minimalizace a maximalizace. Aplikace obecných principů v praxi.
- 11. Principy týmové kooperace. Kompozice multimediálních děl.
- 12. Kompozice a improvizace.
- 13. Zápočet.
- Letní semestr (LS):
- 1. Uspořádání hudby v čase. Uspořádání zvukových barev (hierarchie, vyváženost, formotvornost, průběh hustot atd.) a prostoru.
- 2. Tektonika. Výběr a dramaturgie vrstev a ploch, stanovení proporcí, vztahů a hierarchií. Mikro versus makrosvět díla.
- 3. Statičnost, evolučnost, konstantnost a variabilnost prvků a celků.
- 4. Elementární svébytný proces, struktura, vlastnosti, třídění.
- 5. Procesy v jednotlivých parametrech díla a procesy ovlivňující jeho formu.
- 6. Obecná typologie procesů a jejich dramaturgie.
- 7. Aplikace procesuality v současných kompozičních směrech.
- 8. Transference a transcendence.
- 9. – 11. K některým současným přístupům ke kompozici
- 12. Závěrečné shrnutí.
- 13. Zkouška.
- Literatura
- MEDEK, I.: Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody, JAMU, Brno 1996
- The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005
- SUTHERLAND, R.: New Perspectives in Music, sun tavern fields, London 1994
- New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition, London 2001
- IŠTVAN, M.: Jednohlas v~soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989
- RUZICKA, P.: Erfundene und Gefundene Musik
- VIOLA, B.: Reasons for Knocking at an Empty House, in: Writings 1973–1984
- MEDEK, I., PIŇOS., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno 2004
- VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Philipp Reclam jun., Stuttgart 1982
- PARSCH, A., PIŇOS, A., ŠŤASTNÝ, J.: Transference hudebních elementů v~kompozicích současných skladatelů, JAMU, Brno 2004
- Metody hodnocení
- Vyučovací metody: Přednáška je hromadná. Metody hodnocení: v zimním semestru zápočet, v letním semestru zkouška. Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita: 48 studentů
- Informace učitele
- Název předmětu: Základy teorie hudební kompozice II. Typ předmětu: přednáška 2 hod. Úroveň předmětu: otevřeno pro bakalářský i magisterský studijní program HF a DIFA JAMU, FAVU VUT, FF MU Rok studia: není omezeno Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 2 + 2 Jméno vyučujícího: prof. Ing. MgA. Ivo Medek, Ph.D., MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/IM069