MVK_08 Masová média a populární kultura

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Aleš Opekar, CSc. (přednášející)
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Po 18:20–19:55 J21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naši současnost charakterizují pojmy jako “informační společnost” nebo “mediální společnost”. Podobně jako byly předešlé dějinné etapy určovány technickými revolucemi či sociálními změnami, jsou pro naši dobu příznačná masová média a jejich razantní rozvoj. To vede k řadě otázek souvisejících s uměleckou tvorbou, především ve vztahu k všeobjímající populární kultuře. Studenti budou schopni po absolvování kurzu reflexe dané problematiky.
Osnova
  • Základní vymezení pojmů
  • Populární kultura
  • masová média
  • artificiální X nonartificiální
Literatura
  • The media in Europe. Edited by Mary Kelly - Gianpietro Mazzoleni - Denis McQuail. 3rd ed. London: SAGE Publications, 2004, 274 s. ISBN 0761941320. info
  • MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 8072171283. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-7178-200-9. info
  • DEFLEUR, Melvin L. a Everette E. DENNIS. Understanding mass communication : a liberal arts perspective. Boston: Houghton Mifflin Company, 1996, x, 646. ISBN 0395746817. info
  • MCLUHAN, Marshall. The global village : der Weg der Mediengesellschaft in das 21. Jahrhundert. Edited by Bruce R. Powers. Paderborn: Junfermann Verlag, 1995, 284 s. ISBN 387387217X. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Translated by Štěpánka Kudrnáčová - Milan Šmíd. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
  • MCQUAIL, Denis. Mass communication theory : an introduction [McQuail, 1994]. 3rd ed. London: SAGE Publications, 1994, xiv, 416 s. ISBN 0-8039-7784-0. info
  • MCQUAIL, Denis a Sven WINDAHL. Communication models :for the study of mass communications. 2nd ed. London: Longman, 1993, viii, 229. ISBN 058203650X. info
  • MCLUHAN, Marshall. Counterblast. London: Rapp & Whiting, 1970, 143 p. ISBN 085391138X. info
  • MCLUHAN, Marshall. The Gutenberg Galaxy : the making of typographic man. New York: New American Library, 1969, 349 s. info
Metody hodnocení
závěrečný písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/MVK_08