RLB240 Rituální tanec v tibetském buddhismu

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kryštof Trávníček (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
Čt 16:40–18:15 zruseno D51
Předpoklady
Kurz je primárně určen studentům magisterského cyklu studia, tedy studentům, kteří již absolvovali státní bakalářskou zkouškuVzhledem k nedostatku relevantní odborné literatury v českém jazyce, věnované problematice rituálních tanců a svátků v tibetském buddhismu, je doporučena znalost anglického jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty religionistiky (a rovněž případné zájemce z řad studentů etnologie, antropologie, dějin umění, divadelní vědy atd.) s religiózními rituálními tantrickými tanci (svátky a festivaly) tibetského (vadžrajánového či severního) buddhismu zvanými čham (tib. čham /(ha)chams/; mong., rus. a bur. cam/cam chural), s jejich fosilní i recentní formou a podobou, především v dnešních indických svazových státech Džammú a Kašmír (oblast Ladaku a Zanskaru) i Himáčalpradéš (oblast Lahaul a Spiti, Dharamsala atd.), a částečně také v oblastech dalších, tradičních či exilových, „buddhistických“ indických států (Uttarančal, Sikkim, Západní Bengálsko – Dárdžiling, Severovýchodní horské státy – Arunáčalpradéš či Karnataka atd.), ale i v Rusku (Kalmycko, Tuva, Burjatsko), Nepálu, Bhútánu, Číně, Tibetu nebo Mongolsku. Religionistickou optikou bude nazíráno na jejich historii (na jejich legendární a mytologickou složku), genezi a dynamiku ve zmíněných lokalitách v kontextu socio-politicko-kulturních souvislostí, na jejich možné typologie a taxonomie, na jejich význam, smysl či funkci (v rovině etické i emické deskripce) a eschatologicko-thanatocentrickou dimenzi. Speciální pozornost bude zaměřena na vývoj a podstatu západních interpretačních schémat u křesťanských misionářů, západních euro-amerických badatelů či úředníků, kteří se s uvedenými rituály v minulosti či současnosti setkávali (ať už v jejich tradiční původní asijské lokalitě či v lokalitě nepůvodní, tedy např. evropské). Stranou nezůstanou ani témata provázanosti čhamových rituálů s tibetským (či lokálním) kalendářem, rozličné typy a druhy čhamů (nga, bag čham, ca čham, gar čham, dordže phurbu čham, cchedub čham, dömočhe čham, mändub čham, gutor čham, cchečhu čham, dükhor čham, erlig čham, Milaräpův čham atd.) v rámci rozličných škol/linií a tradic tibetského buddhismu či v rámci heterodoxní tibetské linie bön. Akcentována budou témata související s literárně fixovanými rozličnými texty, s buddhistickou dvojrozměrnou i trojrozměrnou ikonografií, s maskami, kostýmy, rituálními předměty, s hudební i choreografickou složkou, s ekologií projevu, s ceremoniální chemií, témata související s organizátory, participanty, vykonavateli i návštěvníky čhamového rituálu nebo témata vztahující se k sakrální architektuře s čhamem výrazně spjaté. V neposlední řadě budou diskutována současné témata související s impaktem turistických, politických, ekonomických a globálních aktivit na uvedený rituál (otázky a témata plynoucí ze současných kulturních kontaktů mezi Okcidentem a Orientem: modifikace čhamu?, adaptace?, transformace?, dekontextualizace?, degradace?, desakralizace?, změna ekonomické strategie klášterů či transformovaný důraz na rituální sponzoring? atd.). Průběh kurzu bude doprovázet prezentace audio-vizuálních materiálů k dané problematice, získaných během terénních výzkumů přednášejícího.
Osnova
  • Úvod:
  • 1. (19. 2.) – Úvodní hodina: organizační a metodologické pokyny, doporučená literatura, audio-vizuální ukázka;
  • 2. (26. 2.) – Rituál: teoretický úvod a geografický, historický, metodologický, religionistický, lingvistický a buddhologický úvod k čhamovému rituálu;
  • 3. (5. 3.) – Náboženské rituály a svátky tibetského buddhismu: charakteristika, přehled, typologie atd.;
  • Čhamový rituál a jeho komponenty/složky – pracovní schéma/typologie:
  • 4. (12. 3.) – Historie, původ, mýty a legendy, dynamika a vývoj čhamu: referáty a diskuse;
  • 5. (19. 3.) – Význam, smysl, funkce, podstata, cíl, struktura a role, typy a druhy čhamu: emické a etické interpretační roviny, eschatologické a „domestikační“ funkce, postavy a typologie čhamu (dle funkce, dle ortodoxní i heterodoxní linie a školy tib. buddhismu); referáty a diskuse;
  • 6. (26. 3) – Média a nosiče normativních i žitých informací/znalostí o čhamu: literatura/texty/komentáře/notové a choreografické zápisy/ikonografie (obraz a tradiční i zcela nový typ textů) atd., narativa/orální historie/verbální tradice a analogová i digitální audio-vizuální média; referáty a diskuse;
  • 7. (2. 4.) – Existence čhamu v čase: čham v minulosti a v současnosti (čham v tradičním a moderním prostředí), spojitosti s tibetským či klášterním kalendářem, délka a doba konání čhamových rituálů atd.; referáty a diskuse;
  • 8. (9. 4.) – Existence čhamu v prostoru: čham v původním a nepůvodním prostředí – v profánním a náboženském prostoru, sakrální čhamová architektura mnišských a klášterních okrsků (čhamra a čhamkhang/bagkhang), taneční/dynamická mandala a její sféry/prostory, proměny rituálního prostoru (tanečníci vs. obecenstvo); referáty a diskuse;
  • 9. (16. 4.) – Existence čhamu v kontextu: historickém, politickém, kulturním, geografickém, ekonomickém, lingvistickém, sociologickém, psychologickém, buddhistickém a ikonografickém nebo v kontextu turistického ruchu a západních interpretačních schémat čham popisujících (otázky a témata plynoucí ze současných kulturních kontaktů mezi Okcidentem a Orientem: modifikace čhamu?, adaptace?, transformace?, dekontextualizace?, degradace?, desakralizace?, změna ekonomické strategie klášterů či transformovaný důraz na rituální sponzoring? atd.); referáty a diskuse;
  • 10. (23. 4.) – Čhamový rituál a lidé: organizátoři (tradiční a netradiční), participanti, vykonavatelé, tanečníci, taneční mistři, věštci a kouzelníci ovlivňující počasí, sakrální orchestr a návštěvníci (nativní či nedomorodí/západní/křesťanští/euro-američtí atd.), laičtí hudebníci, mniši a laici, ženy a čham atd.; referáty a diskuse;
  • 11. (30. 4.) – Praktikování, realizace a exekuce čhamu: normy a pravidla, příprava a průběh realizace, edukace, ekologie projevu, souvislosti kontextu atd.; referáty a diskuse;
  • 12. (7. 5.) – Materiál, aparát, logistika, hmotné zázemí a náčiní k čhamu: architektura, rituální předměty, masky, kostýmy, ceremoniální chemie, hudební nástroje atd.;
  • 13. (14. 5.) – Sekundární efekty, nepřímé kontexty a významné důsledky s čhamem spojené: obchodní ruch a ekonomika (původní a tradiční či nový a netradiční), ekonomická strategie klášterních okrsků (tedy náboženských profesionálů) a sekulárních vesnic (tedy laiků), suvenýry, hazardní hry, sociální zvyklosti a chování lidí atd.; referáty a diskuse;
  • 14. (21. 5.) – Závěrečná přednáška: poslední možnost k prezentaci seminární práce či referátu a první termín závěrečného testu ověřujícího získané znalosti.
Literatura
  • NEBESKY-WOJKOWITZ, René de. Tibetan religious dances : tibetan text and annotated translation of the 'chams yig. Edited by Walter Graf - Christoph von Fürer-Haimendorf. 1st Indian Repr. New Delhi: Paljor Publications, 2001, viii, 319. ISBN 8176240060. info
  • Trávníček, K. 2005 (02). „Čham – několik pohledů na religiózní tance tibetského buddhismu.“ Sacra aneb rukověť religionisty, ročník III, 32 – 57.
  • Trávníček, K. 2008 (02). „Trojrozměrná periodicky kinetická ikonografie tibetského buddhismu: čhamové rituály vně Tibetu.“ Sacra aneb rukověť religionisty, ročník VI, 5 – 31.
  • Festivals of Tibet. Edited by Tsepak Rigzin. New Delhi: Library of Tibetan Works and Archives, 1993, xi, 70. ISBN 8185102899. info
  • STEIN, Rolf Alfred. Tibetan civilization. Edited by Lobsang Tendzin, Translated by J. E. Stapleton Driver. Stanford: Stanford University Press, 1972, 333 s. ISBN 0804708061. info
  • Sacred spaces and powerful places in Tibetan culture : a collection of essays. Edited by Toni Huber. 1st print. Dharamsala: Library of Tibetan Works and Archives, 1999, xi, 403. ISBN 8186470220. info
  • ROSS, Joanna. Lhamo : opera from the roof of the world. New Delhi: Paljor Publications, 1995, 122 s. ISBN 8186230025. info
  • KOLMAŠ, Josef. Tibet : dějiny a duchovní kultura. Edited by Jan Filipský. Vyd. 1. Praha: Argo, 2004, xiv, 439. ISBN 8072036270. info
  • Chaloupková, L. 2001. ,,Cam, mongolská mystérie masek.“ In: Obuchová, L. (ed.), Maska, kostým a lidové divadlo. Soubor studií interdisciplinární pracovní skupiny ,,Náboženské směry v Asii“/ Religions trends in Asia. Praha: Česká orientalistická společnos
  • Norbu Jamjang (ed.). 1986. Zlos – Gar. Performing Traditions of Tibet. Dharamsala: Library of Tibetan Works and Archives.
  • TRÁVNÍČEK, Kryštof. Cham: Are There Any Transformatory Processes of the Tibetan Religious Dances under the Influence of Western Contacts? In The 8th Conference of the European Association for the Study of Religions: Time of Decline, Time of Hope. 2008. URL info
Metody hodnocení
(a) u všech studentů kvantitativně i kvalitativně přiměřená účast na přednáškách a včasné plnění zadaných úkolů či četba zadaných textů; (b) u prezenčních studentů religionistiky vypracování seminární práce/referátu - s poznámkovým aparátem a seznamem použité literatury v rozsahu minimálně 5 normostran - na zvolené a konzultované téma a její/jeho prezentace v rámci kurzu, a úspěšné absolvování závěrečného kontrolního písemného testu; (c)u kombinovaných studentů religionistiky či u studentů nereligionistů: buď vypracování seminární práce/referátu - s poznámkovým aparátem a seznamem použité literatury v rozsahu minimálně 5 normostran - na zvolené a konzultované téma a její/jeho prezentace v rámci kurzu, anebo úspěšné absolvování závěrečného kontrolního písemného testu.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/predmety/sylaby_plneni.pl?fakulta=1421;obdobi=4464;kod=RLB240#hl_publ_at
Viz literatura - rozsah stránek k četbě: 1. Tibetan religious dances ..., str. 1-108, 249-257. 2. Čham - několik pohledů ..., str. 32-57. 3. Trojrozměrná periodicky ..., str. 5-31. 4. Festivals of Tibet ..., str. 0-70. 5. Tibetan civilization ..., str. 186-191. 6. Sacred spaces and powerful ..., str. 198-224. 7. Lhamo: opera from the roof ..., str. 1-20. 8. Tibet: dějiny a duchovní ..., str. 199-201. 9. Cam, mongolská mystérie masek ..., str. 56-75. 10. Zlos - gar. Performing ..., str. 1-144 (jen pro zájemce). 11. Cham: Are There Any ..., str. 122.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011.