FF:RLB262 Foucault a náboženství - Informace o předmětu
RLB262 Foucault, analýza diskurzu a teorie náboženství
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková - Rozvrh
- St 11:40–13:15 N41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, N-HS)
- Religionistika (program FF, N-PH) (2)
- Cíle předmětu
- Michel Foucault patří jednoznačně k nejvýznamnějším myslitelům 20. století. Jeho myšlení ovlivnilo nebývalým způsobem podobu všech sociálně vědných disciplín a v každé z nich vedlo k hluboké sebereflexi a výraznému přehodnocení dosavadních přístupů. Foucaultovy analýzy diskursu, moci a utváření já tvoří dnes základ celé řady metodologických přístupů v sociálních vědách a obeznámenost s Foucaultovým myšlením je tak jedním ze základních předpokladů chápání současných společensko vědních diskusí. Pro religionistiku má zásandí význam jak Foucaultovo pojetí historiografie, tak další rozpracovávání jeho myšlenek v sociologii a kulturní antropologii.
Cílem tohoto kurzu proto je uvést studenty prostřednictvím četby a diskusí o ní do myšlení Michela Foucaulta. V rámci kurzu budou seznámeni s jeho vlivem na soudobé sociální vědy a s vybranými způsoby aplikace a rozpracování archeologie vědění.
Po absolvování kurzu by studenti měli být obeznámeni s hlavními principy a postupy Foucaultovy archeologie vědění, s možnostmi využití archeologické analýzy v sociálních vědách a s některými vlivnými způsoby jejího rozvinutí v sociologii a historiografii. - Osnova
- (0) Organizační setkání; (1) Úvodní přednáška: Foucault, archeologie a sočasné socální vědy; (2) Diskurs; (3) Subjekt; (4) Dějiny a genealogie; (5) Archeologie; (6) Společenské vědy a zrození člověka; (7) Diskursivní a nediskursivní formace; (8) Historické formace a jejich změny; (9) Moc; (10) Péče o sebe; (11) Inspirace Foucaultem I: Sociální pole a kapitál (Pierre Bourdieu); (12) Inspirace Foucaultem II: Subaltern studies a analýza moci v koloniálním kontextu.
- Literatura
- FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Translated by Jan Rubáš. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, v, 309. ISBN 9788025117132. info
- FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat :kniha o zrodu vězení. Translated by Čestmír Pelikán. Praha: Dauphin, 2000, 427 s. ISBN 80-86019-96-9. info
- FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality. V Praze: Herrmann & synové, 1999, 189 s. info
- DELEUZE, Gilles. Foucault. Translated by Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann & synové, 1996, 191 s. info
- FOUCAULT, Michel. Myšlení vnějšku. Praha: Herrmann & synové, 1996, 303 s. info
- FOUCAULT, Michel. Diskurs ; Autor ; Genealogie : tři studie. Edited by Michel Foucault. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1994, 115 s. ISBN 8020504060. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky:
Seminární diskuse.
Podmínky ukončení:
(1) Aktivní diskuse při seminářích (případně odevzdané position papery).
(2) Esej na vybraný aspekt Foucaultovy archeologie.
(3) Ústní rozmluva o eseji. - Informace učitele
- 1. V případě nepřítomnosti na seminární diskusi je student povinen odevzdat position paper o délce tří odstavců obsahujících: a) stanovisko/názor/pojetí autora, b) zdůvodnění stanoviska autora, c) polemiku s autorem, případně návrh alternativního řešení problému.
2. Esej má délku konferenčního příspěvku (cca 4-8 stran [1 s=1800 znaků]). Jejím cílem je podat rozbor některého aspektu Foucaultovy metody s případným rozpracováním jejího významu a použitelnosti v rámci religionistického bádání. Jinou možností je pokus o zpracování některého (nejlépe diplomového) problému způsobem využívajícím Foucaultovy metodologické postupy. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/RLB262